Toyota IQ

Toyota IQ | foto: Toyota

Prostorová inteligence od Toyoty stojí aspoň 340 tisíc

  • 40
Díru do světa s konceptem kapesního auta do města se snaží už léta udělat ikonický smart. Evropou ale teď úspěšně táhne nová Toyota IQ, čeští milovníci miniatur se jí dočkali až teď.

Toyota iQ bude v České republice ke koupi se třemi motory. Benzinovými 1,0l VVT-i (50 kW) a 1,33 Dual VVT-i (72 kW) a turbodieselem 1,4l D-4D (66 kW). Tři budou také převodovky, se kterými budou IQ k mání: manuální 5 (pro nejslabší motor) či 6 stupňovou nebo samočinnou Multidrive (jen pro benziňáky).

Iq není jen auto

Inteligenční kvocient (IQ) je číslo, popisující inteligenci člověka v poměru k ostatní populaci.

Zdroj: wikipedia

Také nabízené výbavy jsou tři – Luna, Sol a Lux. Základní cena prostorového génia je 339 900 Kč za verzi se základním litrovým motorem. Nejlevnější jedna-trojka vyjde na 424 900, turbodieselová verze stojí o pět tisíc víc.

Kde najít centimetry

Do 3 metrů délky poskládali konstruktéři Toyoty čtyři sedačky. V autě s mírami 2 985 x 1 680 x 1 500 mm (délka x šířka x výška) mohou cestovat až čtyři osoby, například trojice dospělých s dítětem. Konstruktéři si při skládání městské miniatury pomohli třeba ultratenkými sedadly zvětšujícími prostor pro nohy.
Jednotka vytápění a klimatizace je menší o pětinu, benzin je schovaný v ploché nádrži v podlaze a centimetry šetři i asymetrická přístrojovka umožňující uspořádání posuvných sedadel do konfigurace 3+1.

Toyota IQ

A že stojí nové IQ stejně jako Toyota Auris, která je skoro dvakrát tak velká? Poloviční auto za půlku peněz nepostavíš, říká stará pravda. Malé auto musí být stejně dobře vybavené jako to velké a v zájmu jeho bezpečnosti si musí vývojáři lámat hlavy o pořádný kus víc. Tam, kde u velkého auta navrhnete deformační zónu, musíte u malého vymyslet něco chytřejšího a ještě na to budete většinou potřebovat kvalitnější a dražší materiály... Nebo třeba okenní airbag pro zadní okno; celkem jich je v autě 9 včetně kolenního.

Model iQ získal v nových přísnějších nárazových testech Euro NCAP, zavedených v lednu 2009, maximální pětihvězdičkové ohodnocení. "K tomu napomohla speciální konstrukce karoserie vyvinutá dle principu vícenásobné distribuce zatížení (Multi load path)," uvádí automobilka.

Bohatá výbava

V základní výbavě vozu je ABS i stabilizační systém VSC, klimatizace, centrální zamykání, el. ovládaná okna, patnáctipalcová kola z lehkých slitin, palubní počítač nebo radio s 6 reproduktory ovládané z volantu.

"Zákazníci mají přibližně od příštího týdne možnost seznámit se s modelem iQ u vybraných autorizovaných partnerů Toyota prioritně ve velkých městech ČR, vzhledem k zaměření tohoto vozu. První vozy by měly být předány zákazníkům na začátku září 2009," říká Tomáš Vaněk, tiskový mluvčí českého zastoupení Toyoty.

Toyota IQ