Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přestavte si auto na elektrický pohon. Kola s motorem budou brzy k mání

  11:57aktualizováno  11:57
Americká společnost Protean Electric začne příští rok s výrobou speciálních elektromotorů určených pro montáž přímo do kol automobilů. Díky nim bude možné udělat hybrid z téměř každého vozu.

Řez elektromotorem v kole od společnosti Protean Electric | foto: Protean Electric

Myšlenka umístění elektromotorů pro pohon automobilu přímo do jeho kol není vůbec nová. Elektromotory jako přímé součásti kol používaly už elektromobily Lohner-Porsche Mixte na samém počátku 20. století, tedy před více než 110 lety. Přesto dnes nejsou elektromotory v kolech téměř vůbec rozšířené. Technologie se jmenuje jednoduše Protean Drive.

Společnost Protean Electric to ale chce změnit. Příští rok začne s předsériovou výrobou svých elektromotorů určených pro instalaci přímo do kol. A v roce 2014 už chce ve své čínské továrně rozjet výrobu naplno a ročně vyrábět až 50 tisíc elektromotorů. A pokud bude její výrobek úspěšný, chce jej licencovat dalším větším výrobcům, kteří by mohli uspokojit případnou velkou poptávku.

Idea Protean není nijak nová, ale tato firma jednou z prvních, které technologii elektromotorů v kolech dotáhly do v dnešní praxi použitelné podoby. Předností by měla být jednoduchost a univerzální použitelnost.

To je zřejmě důvod, proč se technika Protean Electric dostala do výroby dříve než daleko revolučnější, ale podstatně složitější Michelin Active Wheel, které pneumatikářský gigant představil už v roce 2008. Na rozdíl od Active Wheel se totiž nesnaží řešení Protean Drive nahrazovat zavěšení kol, stabilizátory a odpružení.

Elektromotor se namontuje do ráfku kola.

Elektromotor v kole Protean Drive od společnosti Protean Electric

Elektromotory Protean jsou určeny pro instalaci do zcela běžné konfigurace odpružení a zavěšení kol. Firma dokonce tvrdí, že se vlastně dají dodatečně nainstalovat téměř do každého automobilu, a ten tak v druhovýrobě předělat na hybridní vůz nebo elektromobil. Elektromotory se nainstalují do kol. Pak už stačí najít místo pro baterie, další součásti v podstatě nejsou potřeba. Sestava Protean Drive v sobě totiž kromě samotného elektromotoru obsahuje i veškerou potřebnou řídící elektroniku a software a také potřebný převodník napětí.

Lepších výsledků v praxi Protean Drive dosáhne ale samozřejmě v případě, kdy se s jeho aplikací při vývoji počítalo. To především proto, že celá sestava má hmotnost 31 kilogramů, a výrazně tak přispěje k množství neodpružené hmoty.

Firma si ale za tímto účelem nechala provést několik studií, které ukazují, že zhoršení jízdních vlastností a komfortu v důsledku instalace jejího systému je pro běžného řidiče téměř nepostřehnutelné. Lze to navíc eliminovat vhodným přizpůsobením celé konstrukce zavěšení a odpružení.

Fotogalerie

I tak ale zůstane aplikace elektromotorů Protean Drive zatím dost omezená. A to ne jenom kvůli výrobním kapacitám, ale i kvůli celkovým vlastnostem systému. Sestava je v současné podobě dost veliká a je určena pro kola o rozměrech 18 až 24 palců.

Každý z elektromotorů má výkon 64 kW, ve špičce dokonce až 81 kW, což je pro hybridní aplikace v mnohých  běžných vozech asi zbytečně mnoho.

Podobně vysoké jsou i hodnoty točivého momentu. Běžné maximum je 500 Nm, krátkodobé dokonce 800 Nm. Tloušťka celé sestavy 115 mm pak znamená, že je nevhodná pro malé automobily.

O případných menších a méně výkonných verzích firma zatím nemluví. Pokud se ale tato technika osvědčí, pak je možné, že na ně dojde. Jednoduché elektromotory do kol by totiž opravdu mohly zjednodušit konstrukci a výrobu elektromobilů a především hybridních vozů. Zákazníci by si tak hybridní verze mohli pořizovat za příplatek téměř u každého modelu.

Prozatím se řešení americké firmy s čínskými investory a vývojovým centrem v Británii objevilo jen v několika konceptech, ale rozhodně ne nevýznamných. Elektromotory Protean Drive používaly třeba koncepty Brabus Hybrid a Brabus Electric v roce 2011. Jezdí s nimi také testovací hybridní Vauxhall Vivaro, elektrický pick-up Ford F-150 z roku 2008 nebo elektrické Volvo C30 z roku 2007.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.