Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přestavte si auto na elektrický pohon. Kola s motorem budou brzy k mání

  11:57aktualizováno  11:57
Americká společnost Protean Electric začne příští rok s výrobou speciálních elektromotorů určených pro montáž přímo do kol automobilů. Díky nim bude možné udělat hybrid z téměř každého vozu.

Řez elektromotorem v kole od společnosti Protean Electric | foto: Protean Electric

Myšlenka umístění elektromotorů pro pohon automobilu přímo do jeho kol není vůbec nová. Elektromotory jako přímé součásti kol používaly už elektromobily Lohner-Porsche Mixte na samém počátku 20. století, tedy před více než 110 lety. Přesto dnes nejsou elektromotory v kolech téměř vůbec rozšířené. Technologie se jmenuje jednoduše Protean Drive.

Společnost Protean Electric to ale chce změnit. Příští rok začne s předsériovou výrobou svých elektromotorů určených pro instalaci přímo do kol. A v roce 2014 už chce ve své čínské továrně rozjet výrobu naplno a ročně vyrábět až 50 tisíc elektromotorů. A pokud bude její výrobek úspěšný, chce jej licencovat dalším větším výrobcům, kteří by mohli uspokojit případnou velkou poptávku.

Idea Protean není nijak nová, ale tato firma jednou z prvních, které technologii elektromotorů v kolech dotáhly do v dnešní praxi použitelné podoby. Předností by měla být jednoduchost a univerzální použitelnost.

To je zřejmě důvod, proč se technika Protean Electric dostala do výroby dříve než daleko revolučnější, ale podstatně složitější Michelin Active Wheel, které pneumatikářský gigant představil už v roce 2008. Na rozdíl od Active Wheel se totiž nesnaží řešení Protean Drive nahrazovat zavěšení kol, stabilizátory a odpružení.

Elektromotor se namontuje do ráfku kola.

Elektromotor v kole Protean Drive od společnosti Protean Electric

Elektromotory Protean jsou určeny pro instalaci do zcela běžné konfigurace odpružení a zavěšení kol. Firma dokonce tvrdí, že se vlastně dají dodatečně nainstalovat téměř do každého automobilu, a ten tak v druhovýrobě předělat na hybridní vůz nebo elektromobil. Elektromotory se nainstalují do kol. Pak už stačí najít místo pro baterie, další součásti v podstatě nejsou potřeba. Sestava Protean Drive v sobě totiž kromě samotného elektromotoru obsahuje i veškerou potřebnou řídící elektroniku a software a také potřebný převodník napětí.

Lepších výsledků v praxi Protean Drive dosáhne ale samozřejmě v případě, kdy se s jeho aplikací při vývoji počítalo. To především proto, že celá sestava má hmotnost 31 kilogramů, a výrazně tak přispěje k množství neodpružené hmoty.

Firma si ale za tímto účelem nechala provést několik studií, které ukazují, že zhoršení jízdních vlastností a komfortu v důsledku instalace jejího systému je pro běžného řidiče téměř nepostřehnutelné. Lze to navíc eliminovat vhodným přizpůsobením celé konstrukce zavěšení a odpružení.

Fotogalerie

I tak ale zůstane aplikace elektromotorů Protean Drive zatím dost omezená. A to ne jenom kvůli výrobním kapacitám, ale i kvůli celkovým vlastnostem systému. Sestava je v současné podobě dost veliká a je určena pro kola o rozměrech 18 až 24 palců.

Každý z elektromotorů má výkon 64 kW, ve špičce dokonce až 81 kW, což je pro hybridní aplikace v mnohých  běžných vozech asi zbytečně mnoho.

Podobně vysoké jsou i hodnoty točivého momentu. Běžné maximum je 500 Nm, krátkodobé dokonce 800 Nm. Tloušťka celé sestavy 115 mm pak znamená, že je nevhodná pro malé automobily.

O případných menších a méně výkonných verzích firma zatím nemluví. Pokud se ale tato technika osvědčí, pak je možné, že na ně dojde. Jednoduché elektromotory do kol by totiž opravdu mohly zjednodušit konstrukci a výrobu elektromobilů a především hybridních vozů. Zákazníci by si tak hybridní verze mohli pořizovat za příplatek téměř u každého modelu.

Prozatím se řešení americké firmy s čínskými investory a vývojovým centrem v Británii objevilo jen v několika konceptech, ale rozhodně ne nevýznamných. Elektromotory Protean Drive používaly třeba koncepty Brabus Hybrid a Brabus Electric v roce 2011. Jezdí s nimi také testovací hybridní Vauxhall Vivaro, elektrický pick-up Ford F-150 z roku 2008 nebo elektrické Volvo C30 z roku 2007.





Nejčtenější

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.