Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Protektory zažívají renesanci. Díky ekonomické krizi

  14:18
Vypadá to jako Americký sen ve valašském vydání. Luděk Vraník si před dvaceti lety otevřel v rodné Trnavě pneuservis a pak se na zkoušku pustil do výroby protektorů. Dnes jeho firma Pneu Vraník nemá v České republice konkurenci a ve výrobní hale ve Slušovicích produkuje přes 150 tisíc plášťů ročně.

Prodeje protektorů rozhýbala krize | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Firma Luďka Vraníka vyrábí ve Slušovicích nejvíce protektorovaných plášťů v Česku. Laicky řečeno: ze starých pneumatik dělá nové. Ty stojí méně a mají pořád slušnou trvanlivost. Vraník věří, že i budoucnost.

Součástí firmy je i velkoobchod nových pneumatik. "Když jsme začínali, lidé nás odrazovali. I přes počáteční potíže jsme ale uspěli," říká dvaačtyřicetiletý Vraník.

Proč jste se pustil právě do výroby protektorovaných pneumatik?
Když jsem si v roce 1992 otevřelpneuservis, tak jsem zjistil, že v oblasti  protektorů je díra na trhu. Pár výrobců tady bylo, ale jejich kvalita nebyla dobrá. Tak jsem se rozhlédl po Evropě a našel obchodního partnera v Itálii, která je protektorovou velmocí. Ten nám dodával pneumatiky a my jsme je prodávali. A poptávka rostla.

Takže jste se rozhodli, že začnete vlastní výrobu protektorů?
Ano. Navíc pro Italy nic nebyl problém, ale dodávky vázly. Tak jsme v roce 1997 koupili první výrobní linku a začali s výrobou.

Jaký byl rozjezd?
První tři roky to vypadalo na totální krach. Topili jsme se v dluzích. Nějak jsme to ale přečkali a začali nabírat dech. Objem výroby se pak každý rok zdvojnásoboval, později se zvedal o 50 procent. Teď jsme na růstu asi 20 procent ročně. V roce 2007, když už jsme vyráběli 140 tisíc osobních pneumatik ročně, se ale růst zastavil.

Proč? Krize přece přišla později.
Ekonomika byla nahoře, lidé měli dost peněz a ceny nových pneumatik spadly dolů. Tím nám poklesla výroba asi o 25 procent. Přemýšleli jsme, co dál. Rozhodli jsme se, že začneme vyrábět i nákladní pneumatiky. Pak se ekonomika zase zhoršila, což nastartovalo náš růst.

Takže krizi vítáte?
Zní to divně, ale je to tak. Alespoň co se týká poptávky. Má to ale i odvrácenou stranu. Současnou krizi doprovází výrazně zhoršená platební morálka obchodních partnerů. Firmy jsou na ekonomické hranici přežití, faktury platí dva i tři měsíce po splatnosti. Některé krachují.

Jaký je rozdíl v ceně a kvalitě mezi protektorovanou a novou pneumatikou?
Naše výrobky jsou asi o třetinu levnější. Troufám si ale říct, že děláme kvalitní pláště, které co do životnosti obstojí vedle nových. Vycházíme ze skandinávských vzorů, které jsou v zimě vhodné do zdejších kopců i na špatné cesty.

Vyrábíte i nějaké speciality?
Máme například islandskou licenci na výrobu pneumatik s obsahem křemičitého písku, který zlepšuje jízdní vlastnosti, hlavně přilnavost na namrzlých vozovkách. Kupují je i ti, kteří nad protektory mávnou rukou.

Kromě ekonomické situace jste závislí i na počasí?
Výrazně závislí. Loňská zimní sezona nebyla ideální, bylo teplo a lidé nekupovali zimní pneumatiky. Na letošní rok jsme proto v plánu mírně ponížili výrobu osobních plášťů, počítáme ale s nárůstem pneumatik pro nákladní vozy.

Kde získáváte staré pláště a kam dodáváte nové?
V Česku máme asi tisíc nasmlouvaných servisů, které nám posílají ojeté pneumatiky a my jim dodáváme protektory. Nakupujeme také v Německu či v Anglii.

Jak rozšířené je protektorování v zahraničí? Není to výsada chudší východní Evropy?
Není, jde o celoevropskou záležitost. Protektorování funguje velmi dobře kromě Itálie také třeba v Německu, Španělsku, Portugalsku. Musíte mít na paměti, že se tak může dosáhnout velkých úspor. Navíc protektorování méně zatěžuje životní prostředí než výroba nových pneumatik.

Jaká je u nás konkurence?
V osobních pláštích je slabší, v nákladních o něco větší. Od konkurence se ale odlišujeme tím, že děláme protektorování za tepla, které je kvalitnější a je při něm obnovena i bočnice pneumatiky. Odpadá tak problém s párováním pneu. Našimi zákazníky jsou jednotlivci i velké firmy, které od nás berou desítky
tisíc pneumatik. Obouvali jsme i zlínský dopravní podnik.

Kolik jste investovali do technologií?
Od začátku tak 100 milionů korun. Loni jsme navíc otevřeli novou výrobní halu ve Slušovicích, která nás vyšla na 75 milionů korun. Tato investice by se měla časem vrátit. Čekali jsme, že dosáhneme na peníze z Evropské unie. Protektorování je totiž formou recyklace. Bohužel jsme neuspěli.

Jste majitel i ředitel firmy?
Do roku 2007 jsme tady bývali se ženou velmi intenzivně. Já jsem měl na starost výrobu, ona ekonomiku a účetnictví. Rozhodli jsme se ale, že už to stačilo. Přijali jsme ředitele i hlavní účetní. Teď řeším spíše další směrování firmy.

Jak vidíte budoucnost vašeho oboru v horizontu 10 až 20 let?
V roce 2004 si všichni mysleli, že protektory skončí, že je to minulost, která bude nahrazena produkcí nových pneumatik. Dnes ale zažíváme doslova renesanci protektorů, které jsou zajímavé i z obchodního hlediska. Při jejich prodeji lze pořád vytvořit velmi zajímavé marže, zhruba 20 procent. U běžných pneumatik se pohybují mezi 2 až 4 procenty. Souvisí to s nízkými výrobními náklady na protektory.

Zdá se tedy, že se vám podnikatelský záměr vydařil.
To si troufnu říct ve chvíli, kdy splatím úvěr.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...