Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Protektory zažívají renesanci. Díky ekonomické krizi

  14:18aktualizováno  14:18
Vypadá to jako Americký sen ve valašském vydání. Luděk Vraník si před dvaceti lety otevřel v rodné Trnavě pneuservis a pak se na zkoušku pustil do výroby protektorů. Dnes jeho firma Pneu Vraník nemá v České republice konkurenci a ve výrobní hale ve Slušovicích produkuje přes 150 tisíc plášťů ročně.

Prodeje protektorů rozhýbala krize | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Firma Luďka Vraníka vyrábí ve Slušovicích nejvíce protektorovaných plášťů v Česku. Laicky řečeno: ze starých pneumatik dělá nové. Ty stojí méně a mají pořád slušnou trvanlivost. Vraník věří, že i budoucnost.


Součástí firmy je i velkoobchod nových pneumatik. "Když jsme začínali, lidé nás odrazovali. I přes počáteční potíže jsme ale uspěli," říká dvaačtyřicetiletý Vraník.

Proč jste se pustil právě do výroby protektorovaných pneumatik?
Když jsem si v roce 1992 otevřelpneuservis, tak jsem zjistil, že v oblasti  protektorů je díra na trhu. Pár výrobců tady bylo, ale jejich kvalita nebyla dobrá. Tak jsem se rozhlédl po Evropě a našel obchodního partnera v Itálii, která je protektorovou velmocí. Ten nám dodával pneumatiky a my jsme je prodávali. A poptávka rostla.

Takže jste se rozhodli, že začnete vlastní výrobu protektorů?
Ano. Navíc pro Italy nic nebyl problém, ale dodávky vázly. Tak jsme v roce 1997 koupili první výrobní linku a začali s výrobou.

Jaký byl rozjezd?
První tři roky to vypadalo na totální krach. Topili jsme se v dluzích. Nějak jsme to ale přečkali a začali nabírat dech. Objem výroby se pak každý rok zdvojnásoboval, později se zvedal o 50 procent. Teď jsme na růstu asi 20 procent ročně. V roce 2007, když už jsme vyráběli 140 tisíc osobních pneumatik ročně, se ale růst zastavil.

Proč? Krize přece přišla později.
Ekonomika byla nahoře, lidé měli dost peněz a ceny nových pneumatik spadly dolů. Tím nám poklesla výroba asi o 25 procent. Přemýšleli jsme, co dál. Rozhodli jsme se, že začneme vyrábět i nákladní pneumatiky. Pak se ekonomika zase zhoršila, což nastartovalo náš růst.

Takže krizi vítáte?
Zní to divně, ale je to tak. Alespoň co se týká poptávky. Má to ale i odvrácenou stranu. Současnou krizi doprovází výrazně zhoršená platební morálka obchodních partnerů. Firmy jsou na ekonomické hranici přežití, faktury platí dva i tři měsíce po splatnosti. Některé krachují.

Jaký je rozdíl v ceně a kvalitě mezi protektorovanou a novou pneumatikou?
Naše výrobky jsou asi o třetinu levnější. Troufám si ale říct, že děláme kvalitní pláště, které co do životnosti obstojí vedle nových. Vycházíme ze skandinávských vzorů, které jsou v zimě vhodné do zdejších kopců i na špatné cesty.

Vyrábíte i nějaké speciality?
Máme například islandskou licenci na výrobu pneumatik s obsahem křemičitého písku, který zlepšuje jízdní vlastnosti, hlavně přilnavost na namrzlých vozovkách. Kupují je i ti, kteří nad protektory mávnou rukou.

Kromě ekonomické situace jste závislí i na počasí?
Výrazně závislí. Loňská zimní sezona nebyla ideální, bylo teplo a lidé nekupovali zimní pneumatiky. Na letošní rok jsme proto v plánu mírně ponížili výrobu osobních plášťů, počítáme ale s nárůstem pneumatik pro nákladní vozy.

Kde získáváte staré pláště a kam dodáváte nové?
V Česku máme asi tisíc nasmlouvaných servisů, které nám posílají ojeté pneumatiky a my jim dodáváme protektory. Nakupujeme také v Německu či v Anglii.

Jak rozšířené je protektorování v zahraničí? Není to výsada chudší východní Evropy?
Není, jde o celoevropskou záležitost. Protektorování funguje velmi dobře kromě Itálie také třeba v Německu, Španělsku, Portugalsku. Musíte mít na paměti, že se tak může dosáhnout velkých úspor. Navíc protektorování méně zatěžuje životní prostředí než výroba nových pneumatik.

Jaká je u nás konkurence?
V osobních pláštích je slabší, v nákladních o něco větší. Od konkurence se ale odlišujeme tím, že děláme protektorování za tepla, které je kvalitnější a je při něm obnovena i bočnice pneumatiky. Odpadá tak problém s párováním pneu. Našimi zákazníky jsou jednotlivci i velké firmy, které od nás berou desítky
tisíc pneumatik. Obouvali jsme i zlínský dopravní podnik.

Kolik jste investovali do technologií?
Od začátku tak 100 milionů korun. Loni jsme navíc otevřeli novou výrobní halu ve Slušovicích, která nás vyšla na 75 milionů korun. Tato investice by se měla časem vrátit. Čekali jsme, že dosáhneme na peníze z Evropské unie. Protektorování je totiž formou recyklace. Bohužel jsme neuspěli.

Jste majitel i ředitel firmy?
Do roku 2007 jsme tady bývali se ženou velmi intenzivně. Já jsem měl na starost výrobu, ona ekonomiku a účetnictví. Rozhodli jsme se ale, že už to stačilo. Přijali jsme ředitele i hlavní účetní. Teď řeším spíše další směrování firmy.

Jak vidíte budoucnost vašeho oboru v horizontu 10 až 20 let?
V roce 2004 si všichni mysleli, že protektory skončí, že je to minulost, která bude nahrazena produkcí nových pneumatik. Dnes ale zažíváme doslova renesanci protektorů, které jsou zajímavé i z obchodního hlediska. Při jejich prodeji lze pořád vytvořit velmi zajímavé marže, zhruba 20 procent. U běžných pneumatik se pohybují mezi 2 až 4 procenty. Souvisí to s nízkými výrobními náklady na protektory.

Zdá se tedy, že se vám podnikatelský záměr vydařil.
To si troufnu říct ve chvíli, kdy splatím úvěr.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.