Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) provedla v srpnu a září detailní sčítání českých autobazarů. „Sčítání mělo za cíl zmapovat český trh s ojetými vozy, tedy především počty autobazarů, množství prodávaných vozidel a také jejich stáří,“ popisuje Petr Přikryl.
V roce 2011 bylo na českém trhu 617 prodejců ojetých vozidel, kteří disponovali nabídkou alespoň třiceti vozů. Nyní jich je podle sčítání asociace 338. To jsou autobazary s kamennou prodejnou a nabídkou alespoň třiceti vozidel.
Největší rozptyl cen je v PrazeAsociace bazarů při průzkumu porovnávala cenu nejprodávanějšího ojetého vozu v ČR, Škody Octavie 2,0 TDI, r.v. 2010 s nájezdem přibližně 150 000 kilometrů. Nejdražší a zároveň nejlevnější vozy se nacházely v pražských autobazarech, když cena oscilovala mezi částkou 299 000 a 229 000 Kč. Celkově nejlevnější vozy pak byly v jihomoravských autobazarech, především v oblasti Znojemska, kde je také jeden z nejvyšších výskytů těch nejmenších autobazarů. |
„Znamená to, že během pěti let ukončilo činnost 279 prodejců, tedy přibližně 56 každý rok. Aktuálně tak mají autobazary v nabídce celkem 40 287 vozidel,“ cituje z průzkumu Přikryl. „Dalších 65 prodejců obchoduje maximálně se třiceti vozy, přičemž mnohdy nemají ani kamennou prodejnu a vozy prodávají pouze přes internet. Tito prodejci disponovali v době sčítání 1 348 vozidly.“
Celkem tedy bylo v době sčítání v nabídce 41 635 vozidel. Do sčítání nebyli zařazeni prodejci nových vozidel, v jejichž nabídce jsou i ojeté vozy. Podle odhadů je v nabídce importérských programů ojetých vozidel dalších přibližně 35 000 vozidel, umístěných v dealerských autosalonech po celé České republice.
Průzkum tak odhaluje jednu z velmi rozšířených praktik prodejců ojetých aut: v inzerci s ojetinami je velké množství aut, která už bazary nemají. Prodejci totiž nechávají už prodaná auta v nabídce i nadále „viset“, aby na oko zvětšili nabídku. Jejich taktika je často založena na tom, že na takové už prodané auto nalákají zájemce, kterému pak vnutí jiný vůz.
Malé autobazary se podle Přikryla potýkají s nedostatečnou nabídkou vozidel a tedy i zákazníků. „Jen do června letošního roku ukončilo činnost 38 takových prodejců,“ říká Přikryl. Podle předběžných odhadů bude konečná bilance mnohem vyšší. Podle Přikryla jich za letošek bude až šedesát, podle předsedy asociace bazarníků bude tento trend pokračovat i v dalších letech. „Trh je velmi dobře saturován a zákazníci pochopitelně vybírají prodejce s velkou nabídkou a širokou paletou doplňkových služeb,“ říká Přikryl, tím se český trh s ojetými vozy přiblíží západoevropským zemím. Podobná samoregulace trhu podle něj také pomůže v řešení problematiky stáčení tachometrů. „To se odehrává právě v těch nejmenších autobazarech s nejméně kvalitními vozy, většinou dovezenými ze zahraničí,“ uvádí Přikryl.
„Uvádí se, že v roce 2015 se v ČR prodalo přibližně 700 000 ojetých vozidel plus asi 190 000 vozidel nových. Celkem tedy téměř 900 tisíc vozidel,“ pokračuje Přikryl. „Tento údaj by znamenal, že 18 % ekonomicky aktivního obyvatelstva koupilo v roce 2015 nový nebo ojetý vůz. Reálný počet prodaných ojetých vozidel je však výrazně nižší a osciluje kolem číslovky 370 000 - 400 000.“
Statistiky totiž vycházejí z počtu registrací, respektive převodů vozidel. „Jestliže však autobazar vykupuje vozidla do svého vlastnictví a následně jej prodává, musí vozidlo na sebe administrativně převést.“ Podle Přikryla se tak při prodeji vozu prostřednictvím autobazaru realizuje jeden administrativní převod navíc, který tak zkresluje statistiky.
V autobazarech jsou oblíbené například vozy Škoda Octavia. Podívejte se na jejich historii:
27. října 2016 |