KAREL GOTT, MOJE PRVNÍ VELKÁ BOURAČKA: "V autě jsem havaroval třikrát. Alfu Romeo 2000 jsem rozbil v červnu 1973 nedaleko Nového Strašecí ve zrádné zatáčce. Bylo vedro a zničehonic sprchlo, na silnici mazlavá hmota. Myslel jsem, že hlavní silnice vede za kopcem prudce doleva. Omyl, bylo už pozdě. První, co mě napadlo: přeskočit na zadní sedadlo a krýt si hlavu! Udělal jsem dobře. Střecha vozu se totiž nárazem přimáčkla až k volantu. Záchranáři mě z vraku vyřezávali autogenem. Vyvázl jsem jen s nateklým kolenem." | foto: Archiv Karla Gotta

První auto Karla Gotta: starý opel ani nedojel do Prahy

  • 36
Jaké bylo vaše první auto? Trabant, embéčko, aerovka, KIA, zněly odpovědi českých osobností z řad umělců, politiků i sportovců. Ti nejobětavější našli v rodinných archivech dokonce fotky. Najdete je ve čtvrtečním Magazínu MF DNES.

O prvním autě Karla Gotta, které si koupil ve čtyřiašedesátém na zájezdu divadla Semafor v Západním Berlíně, kolují legendy. Jak to bylo doopravdy? 

"Skoro jsem tenkrát nejedl, abych si mohl koupit za diety modrou ojetinu opel. Vypadala dobře, malá amerika. Cena se mi zdála výhodná, rok výroby sice 1953, ale byl jsem přesvědčený, že jsem si vybral zcela správně," říká Karel Gott.

Čtěte ve čtvrtek

Jaké bylo první auto Miloše Zemana, Elišky Balzerové nebo Jiřího Menzela? Další příběhy a fotografie najdete ve čtvrtečním magazínu DNES.

MILAN KNÍŽÁK, VÝTVARNÍK, HUDEBNÍK, PERFORMER, AERO 500:  Nepamatuji si přesně, kdy jsem ho koupil, s největší pravděpodobností v roce 1965, kdy mi bylo pětadvacet. Sbíral jsem lidové církevní plastiky a k tomu, abych získal peníze na auto, jsem prodal dvě barokní sošky za tři a půl tisíce korun. Aerovka byla asi zelená, barva pro mě nebyla důležitá. Než jsem v roce 1968 odjel do Spojených států, daroval jsem ji kamarádovi, ale dodnes na ni nemohu zapomenout.

Cestu zpátky chtěl absolvovat ve svém voze, ale protože neměl papíry, řídil Ladislav Štaidl. Auto vydrželo jen do Drážďan. Cosi v něm začalo klepat, dojeli k první benzince, kde pumpař jen mávl rukou: "Das ist lager..."  Vylágrovaný motor.

Z Drážďan do Prahy odjeli Gott se Štaidlem vlakem, ale ještě předtím si dali na nádraží tatarský biftek, po kterém jim bylo strašně zle.

Za týden se Gott do Drážďan pro auto vracel, pro změnu s Jiřím Štaidlem. A zase průšvih: "Můj odtahovaný vůz naboural do vypůjčeného táhnoucího vozu, kterým byla úplně nová cortina. A tak jsem dal pěkný balík za opravu a opela jsem co nejrychleji prodal."

Prokleté brzdy

Také Milan Knížák měl při premiérové projížďce nehodu. "Teprve během jízdy jsem zjistil, že vůz nebrzdí, a tak jsem spartaka přede mnou zkrátil o půl metru. Já jsem jen narovnal číslo," říká.

S brzdami měl vůbec potíže. "Jednou jsme jeli se dvěma kamarády z Mariánek do Prahy a v cestě do kopce náhle přestal jít motor a auto začalo couvat. Kluci museli vyskákat a aerovku zadržet. Při jiné cestě jsme mezi Mariánkami a Stříbrem sedmnáctkrát píchli. Nakonec jsme jen žebrali o záplaty a museli přespat v lese u silnice," říká Knížák.

Auta slavných

MICHAL MALÁTNÝ, ZPĚVÁK KAPELY CHINASKI, VOLKSWAGEN TRANSPORTER: První auto,...
KAREL GOTT, MOJE PRVNÍ VELKÁ BOURAČKA: "V autě jsem havaroval třikrát. Alfu...
ESTER LEDECKÁ, SNOWBOARDISTKA, KIA SPORTAGE: Dostala jsem ji těsně před zimní...

FOTOGALERIE