Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

aktualizováno 
Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou věcí, ale první podobné zařízení spoléhalo pouze na zručnost řidiče. První automobilová navigace je totiž starší, než byste možná čekali.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století | foto: London Media

Jmenuje se Iter Avto a stejně jako dnešní moderní navigace byla umístěna na přístrojové desce automobilu. Datum jejího vzniku se přitom podle serveru Retronaut datuje až do roku 1930.

Iter Avto naváděla řidiče podle svitku mapy, která se převíjela ve směru jízdy. Navigace byla spojená s tachometrem, a rychlost převíjení mapy tak přesně odpovídala rychlosti vozidla. Řidič tak mohl na přístroji sledovat různé odbočky, ale také měl alespoň minimální přehled o podobě trati před ním.

Na svou dobu to byla rozhodně přelomová myšlenka, která se ovšem nikdy nedostala do masovější výroby. Podle deníku Dailymail byl jedním z důvodů i fakt, že většina lidí si v této době nemohla koupi auta dovolit.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Ale ekonomické problémy určitě nebyly jediným faktem, který zabránil jejímu rozšíření. Originální nápad měl totiž výrazné limity. V případě, že řidič zabloudil, musel pak hledat výchozí bod, který by odpovídal původní trase a mapu přetočit na správné místo.

Navigace místo hodinek

Ještě starší navigací je pak miniaturní zařízení Plus Four Wristlet Route Indicator, které ovšem nebylo umístěno na přístrojové desce, ale mělo podobu malých ručních hodinek.

Zatímco navigace Iter Avto pravděpodobně pochází z Itálie (na fotkách je vidět vůz s levostranným řízením a na mapě okolí města Brandizzo poblíž Turína), hodinková navigace je britským vynálezem z roku 1927 a je součástí sbírky Maurice Collinse z Muswell Hill v Londýně.

I toto malé náramkové zařízení funguje na principu přetáčení dlouhého pásu mapy, ale její pohyb závisel čistě na majiteli, který ji ovládal pomocí otáčivých koleček. Pokud chtěl mapu vyměnit, musel pochopitelně s vozem zastavit a přehodit svitek s další mapou.

Součástí Plus Four Wristlet Route je také kolekce zhruba 20 map s trasami, které většinou začínají v Londýně. Najdete mezi nimi cestu mezi Londýnem a městem Bournemouth nebo trasu Londýn-Edinburgh. Další mapy si mohl zákazník přiobjednávat.

"Je to skvělý vynález, nikdy jsem nic podobného neviděl," pochvaluje si její současný majitel Muswell Hill. Zároveň přiznává, že navigaci osobně nikdy nevyzkoušel. "Nejsem si jistý nakolik by byla opravdu úspěšná."

Její původní cenu přitom odhaduje na pět liber, v současnosti by tomu odpovídala částka zhruba 45-50 liber (zhruba 1 600 korun).





Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.