Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

aktualizováno 
Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou věcí, ale první podobné zařízení spoléhalo pouze na zručnost řidiče. První automobilová navigace je totiž starší, než byste možná čekali.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století | foto: London Media

Jmenuje se Iter Avto a stejně jako dnešní moderní navigace byla umístěna na přístrojové desce automobilu. Datum jejího vzniku se přitom podle serveru Retronaut datuje až do roku 1930.

Iter Avto naváděla řidiče podle svitku mapy, která se převíjela ve směru jízdy. Navigace byla spojená s tachometrem, a rychlost převíjení mapy tak přesně odpovídala rychlosti vozidla. Řidič tak mohl na přístroji sledovat různé odbočky, ale také měl alespoň minimální přehled o podobě trati před ním.

Na svou dobu to byla rozhodně přelomová myšlenka, která se ovšem nikdy nedostala do masovější výroby. Podle deníku Dailymail byl jedním z důvodů i fakt, že většina lidí si v této době nemohla koupi auta dovolit.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Ale ekonomické problémy určitě nebyly jediným faktem, který zabránil jejímu rozšíření. Originální nápad měl totiž výrazné limity. V případě, že řidič zabloudil, musel pak hledat výchozí bod, který by odpovídal původní trase a mapu přetočit na správné místo.

Navigace místo hodinek

Ještě starší navigací je pak miniaturní zařízení Plus Four Wristlet Route Indicator, které ovšem nebylo umístěno na přístrojové desce, ale mělo podobu malých ručních hodinek.

Zatímco navigace Iter Avto pravděpodobně pochází z Itálie (na fotkách je vidět vůz s levostranným řízením a na mapě okolí města Brandizzo poblíž Turína), hodinková navigace je britským vynálezem z roku 1927 a je součástí sbírky Maurice Collinse z Muswell Hill v Londýně.

I toto malé náramkové zařízení funguje na principu přetáčení dlouhého pásu mapy, ale její pohyb závisel čistě na majiteli, který ji ovládal pomocí otáčivých koleček. Pokud chtěl mapu vyměnit, musel pochopitelně s vozem zastavit a přehodit svitek s další mapou.

Součástí Plus Four Wristlet Route je také kolekce zhruba 20 map s trasami, které většinou začínají v Londýně. Najdete mezi nimi cestu mezi Londýnem a městem Bournemouth nebo trasu Londýn-Edinburgh. Další mapy si mohl zákazník přiobjednávat.

"Je to skvělý vynález, nikdy jsem nic podobného neviděl," pochvaluje si její současný majitel Muswell Hill. Zároveň přiznává, že navigaci osobně nikdy nevyzkoušel. "Nejsem si jistý nakolik by byla opravdu úspěšná."

Její původní cenu přitom odhaduje na pět liber, v současnosti by tomu odpovídala částka zhruba 45-50 liber (zhruba 1 600 korun).







Nejčtenější

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Toyota C-HR
Opiový sen mistra origami: první jízda s bláznivou toyotou

Toyota má image solidních aut pro starší a pokročilé. Poctivě však pracuje na tom, aby se to změnilo. Novinka v podobě křížence jménem C-HR patří svým vzhledem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.