Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První prodaný ford zachránil značku od krachu. Kdy se prodal, je záhada

aktualizováno 
Ford se v půli července pochlubil zajímavým výročím. Přesně před 111 lety prý prodal svůj úplně první automobil. Mělo to být 15. července. Datování však není jasné, některé prameny uvádí, že první vůz získal zubař z Chicaga Ernst Pfennig až 23. července.

Ford Model A | foto: Ford Motor Company

Americká automobilka Ford Motor Company skromně oznámila hezké výročí se třemi jedničkami na svém twitterovém účtu. Přidala k němu hashtag #OnThisDay, který dovoluje označovat významná výročí v historii, která se stala na den přesně. Podle Fordu je tedy oním významným dnem, kdy prodal první Ford Model A, 15. červenec 1903.

15.července 2014 v 20:18, příspěvek archivován: 16.července 2014 v 11:31

#OnThisDay in 1903, the very first #Ford was sold! pic.twitter.com/qMjvXGf4BJ

Jiné prameny, například encyklopedie Wikipedia, uvádějí, že prvním majitelem se stal chicagský zubař Ernst Pfennig až 23. července.  Rozdíl v datech najdeme však i dále. Podle tiskové zprávy Fordu z roku 2012 dorazila platba plné kupní ceny vozu od Dr. Pfenniga a záloha od dvou dalších klientů na účet Fordu už 13. července, šlo celkem o částku 1 320 dolarů.

Ford Model A

Ford Model A byl prvním automobilem značky Ford, která byla založena 17. června 1903. Auto mělo otevřenou karoserii. Gumová, nebo kožená střecha byla za příplatek, stejně jako dveře k zadním sedadlům. Cena začínala na 750 dolarech, dveře s krytem sedadel (když byla nevyužívána) stály 100 dolarů, gumová střecha 30 a kožená pak 50 dolarů. Plochý dvouválec o objemu 1,7 litru měl  výkon asi osm koní a dvoustupňovou planetovou převodovku. Zajímavostí je hmotnost pouhých 562 kilogramů. Maximální rychlost auta byla asi 45 kilometrů za hodinu. Auta se prodávala jen v červené barvě.

Podlé téže tiskové zprávy převzal Pfennig svůj vůz 28. července. Podle jiných údajů Fordu byl jeho vůz až osmým dodaným. Kdo tedy získal první vůz, který z továrny vyjel, to automobilka neuvádí.

Pfennig a další zákazníci tím v podstatě automobilku zachránili před krachem. Z počáteční investice 28 tisíc dolarů, kterou na rozjetí výroby Henry Ford získal, zbývalo před první objednávkou na účtu v bance pouhých 223 dolarů a 65 centů.

Ford Model A tak položil základy pro velkou a úspěšnou automobilku. Za měsíc měla objednávky na auta za 20 tisíc dolarů, za devět a půl měsíce bylo prodáno 658 vozů a čistý zisk z nich činil 98 851 dolarů.

První model přinesl úspěch, nicméně nesplnil to, čeho chtěl Henry Ford dosáhnout. Jeho cílem bylo vytvořit jednoduchý a levný vůz pro masy, ale Model A byl přitom asi o 150 dolarů dražší než třeba konkurenční Oldsmobile Curved Dash. Toto zadání nesplnil ani nástupce Ford Model C, který se začal vyrábět v roce 1904 a šlo jen o mírně vylepšený vůz. Model B, který rovněž vznikl v roce 1904, pak byl na svou dobu luxusní automobil s cenovkou zhruba kolem dvou tisíc dolarů.

I další Model F byl podobně drahý a teprve Model N z let 1906 - 1908 se cíli přiblížil. Cenovku se podařilo stlačit na 500 dolarů, což už znamenalo, že byl levnější než někteří soupeři (byť stále byla na trhu i levnější auta).

První Fordův vůz

Henry Ford zkonstruoval svůj první Ford Quadricycle už v roce 1896 a prodal jej za 200 dolarů. Později vyrobil ještě dva další, jeden v roce 1899 a jeden v roce 1901. První vyrobený vůz následně později odkoupil zpět za 60 dolarů. Jednomístný jednoduchý vozík s motorem o výkonu čtyř koní (motor mimochodem spaloval etanol) a maximální rychlostí 32 kilometrů za hodinu vznikl v podstatě na koleně ještě před založením automobilky, a proto je prvním modelem značky Ford až Model A.

Pak už přišla řada na Model T, první auto vyráběné na pásové lince tak, jak to v podstatě známe dodnes. Namísto produkce stovek a tisíců aut, která byla tehdy obvyklá, se Henry Fordovi podařilo snadno dosáhnout výroby desítek tisíc aut ročně. S tím, jak se zvyšovaly výrobní kapacity a zdokonalovaly výrobní linky, pak výrobní čísla rapidně rostla. Výrobní čas jednoho vozu se podařilo snížit z 12,5 hodin z počátku výroby na 93 minut v roce 1914. A se zdokonalováním výrobního procesu klesala i cena auta. Zatímco na počátku výroby činila 825 dolarů, v roce 1912 klesla už na 575 dolarů a v závěru výroby (auto se vyrábělo do roku 1927) až na směšných 240 dolarů.

Modelu T vzniklo ve všech jeho různých karosářských provedeních (i to byla velká odlišnost a výhoda) více než 15 milionů kusů (podle jiných pramenů 16,5 milionu) a dodnes tento veterán zůstává v seznamu vůbec nejprodávanějších aut světa. Sklonit se musel jen před VW Broukem a stále vyráběnými vozy VW Golf a Toyota Corolla, Honda Civic nebo Opel Corsa. To jsou však vozy, které se prodávají v mnoha generacích, Model T byl v podstatě jen jeden. Více se také nejspíš vyrobilo i Lady 2101 a jejích variant, u které byly inovace také spíše postupné a mírné, generační obměna neexistovala.

Na paty modelu T šlape dnes Focus ve třetí generaci, ale největším hitem v nabídce automobilky je však pick-up Ford F. Toho již ve dvanácti generacích od roku 1948 vzniklo přes 35 milionů kusů.

A to vše nastartoval před 111 lety Model A, kterého se celkem prodalo asi 1 700 kusů.

Auto číslo 3, podvozek 30

Podle dostupných pramenů existuje dnes již jen jediný Model A, který byl vyroben v rámci  první vlny objednávek. Jde o automobil vyrobený jako číslo 3 s podvozkem číslo 30. Vůz si ve stejný den jako Dr. Pfennig objednal Herbert L. McNary, výrobce másla z města Britt ze státu Iowa. Na rozdíl od Ernsta Pfenniga však složil jen zálohu 170 dolarů. Auto koupil v roce 2012 v aukci Bill Ford, současný výkonný předseda představenstva automobilky. Vůz za dobu své existence vystřídal jen pět majitelů. Po McNarym vlastnil vůz sběratel Harry E. Burd, který jej v roce 1961 prodal švýcarskému dealerovi, který nechal vůz vystavit v evropské centrále Fordu v Kolíně nad Rýnem. Burd pak koupil vůz zpět v roce 2001 aby jej v roce 2007 získal John O’Quinn, který byl posledním majitelem před Billem Fordem.



Témata: Ford




Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.