Pětidveřová verze Škody Citigo | foto: Škoda

První fotka nové škodovky. Malinké citigo dostává pět dveří

  • 137
První ze dvou letošních novinek je venku. Nejmenší model mladoboleslavské značky se představuje v pětidveřovém provedení. Na nové verze se těší i Volkswagen UP!, což je dvojče nejmenší škodovky.

Pětidveřové citigo bude mít premiéru začátkem března na autosalonu v Ženevě. "Spolu s třídveřovou verzí bude pětidveřová novinka postupně od poloviny května 2012 uváděna na evropské trhy," sděluje automobilka. Třídveřové citigo se prozatím od loňského podzimu prodává jen ve třídveřové verzi a pouze na českém trhu. Od ledna prodejci nově nabízejí také základní provedení, ve kterém je citigo s cenovkou 179 900 korun nejlevnější škodovkou v nabídce.

Citigo prozatím není na poměry Škodovky na českém trhu trhač rekordů.  "V rámci své kategorie si ale vede nadprůměrně," popisuje Radek Donner, šéf prodeje velkého pražského dealerství NH Car. Malá škodovka se za dva měsíce prodejů dostala na pozici čtvrtého neprodávanějšího miniauta v ČR za celý loňský rok se 409 prodanými vozy.

"Nečekal jsem, že citigo bude prodejními čísly konkurovat ostatním modelům. Myslím, že to nečekal nikdo," komentuje Donner. Na druhou stranu si chválí, že malá škodovka přivedla do prodejen nové zákazníky, kteří třeba nakonec odjeli jiným modelem.

Prodejci si ale hodně slibují právě od pětidveřové verze. "Prodeje citiga se s jejím uvedením určitě posílí," říká Donner. Příplatek za pár dveří navíc odhaduje na 10 tisíc korun.

Radek Donner si všímá ještě další skupiny zákazníků, kteří o citigo projevili zájem. "Překvapil zájem fleetových (firemních – pozn. red.) zákazníků. Nečekal jsem ho," říká. O malé škodovce podle něj začínají uvažovat firmy, které doposud nakupovaly například svým obchodním zástupcům krátké fabie.

Velké leasingové firmy ale zatím velký zájem citigo neregistrují, což je dané celkovou situací na trhu. "Za poslední roky jsme zaznamenali pokles zájmu o menší vozy, tudíž se domníváme, že poptávka po tomto modelu nebude nijak dramatická," komentuje Jan Tejnor z ARVAL CZ, jedné největších leasingovek na českém trhu specializovaných na firemní autoparky.

Citigo pohání tříválcový benziňák o objemu jednoho litru ve dvou výkonových variantách – 44 kW/60 k a 55 kW/75 k. V úsporném provedení Green tec s motorem 1,0 MPI/44 kW má průměrnou kombinovanou spotřebu naměřenou v laboratorních podmínkách pouze 4,1 l/100 km.

Citigo v akci

Jak jezdí nová malá škodovka čtěte zde

Citigo je zároveň prvním modelem Škody, který na kapotě ponese nové logo značky, které je jednodušší a kombinuje stříbrnou a černou barvu.

Na podzimní autosalon do Paříže pak Škodovka plánuje uvedení levného sedanu, kterému zatím neoficiálně škodováci říkají rapid. Jaké další modely Škoda chystá, čtěte zde

Pět dveří dostane i dvojče od Volkswagenu

Pětidveřové citigo odhaluje svou podobu společně s novou karosářskou verzí Volkswagenu UP!.

Třídveřové provedení malého volkswagenu, z něhož jsou odvozené také Škoda Citigo a Seat Mii, se v Německu hned po uvedení vyšvihlo do čela statistik registrací nových vozů ve své třídě.

"Nový člen modelové řady nazývané New Small Family se objeví v České republice hned při uvedení na trh v červnu tohoto roku," uvádí české zastoupení značky. Cena upu pro ČR nebyla prozatím stanovena.

Pětidveřová verze Volkswagenu UP!
Pětidveřová verze Volkswagenu UP!
Pětidveřová verze Volkswagenu UP!

Volkswagen čeká, že pětidveřový up si celosvětově vybere víc než polovina všech zákazníků. V České republice pak značka očekává 90% zastoupení čtyřdveřového provedení.

Pod kapotou má up stejné motory jako citigo – tříválcové benziňáky (60 k a 75 k)

Za pátými dveřmi, kterými nastupují zavazadla, je prostor o objemu 251 litrů, který lze zvětšit až na 951 litrů sklopením opěradel zadních sedadel.

Další verze minivolkswagenu

Pětidveřový up není poslední verzí minivolkswagenu. Chystá se totiž i ostré provedení GT, jehož podobu naznačila studie představená loni na podzim na autosalonu ve Frankfurtu. Vedení Volkswagenu se podle zpráv ze zákulisí, které má server Piston Heads, rozhodlo UP! GT poslat do výroby. Potvrzuje to i italský magazín Quattroruote, jehož redaktoři už se s malým GTčkem svezli. Dravečka se máme dočkat v roce 2013, ještě dříve ale dorazí elektrická verze e-UP! a na baterky bude jezdit také citigo. Už dnes ale jezdí na elektřinu octavia - čtěte zde

Tříválec ve VW UP! GT posílí ke 110 koním díky přeplňování turbodmychadlem, což v kombinaci s hmotností, která nepřesahuje tunu, slibuje zábavné výkony. Prototyp, který mají ve Wolfsburgu prý frčí 195 km/h a rozjede se z nuly na stovku za 8,5 sekundy. 

Tříválec bude spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou. Vizáž mají okořenit aerodynamické doplňky, spojlery a větší litá kola. Prototyp má prozatím standardní patnáctipalcová, do autosalonů ale dorazí na sedmnáctkách. Quattroruote ale i u prototypu chválí skvělou ovladatelnost a dobré jízdní vlastnosti. Milovníci malých nabroušených volkswagenů tak vzpomenou na parádní, ale prodejně spíše neúspěšné Lupo GTI.

Kromě toho už internetem kolují obrázky z patentového spisu, na kterých je k vidění "dobrodružná" verze Cross UP! na lehce zvýšeném podvozku a s ochrannými plasty karoserie.