Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První hybridní vůz postavil Čech. Buď Křižík nebo Porsche

aktualizováno 
František Křižík byl jedním z prvních konstruktérů hybridních automobilů. A pokud absolutní prvenství nedrží on, tak patří jinému "Čechovi" - Ferdinandovi Porschemu.

Závodní Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol | foto: Porsche

Rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche je společně se svým prvním zaměstnavatelem – Jakubem Lohnerem uznáván jako první konstruktér hybridního automobilu. Porsche pracoval od roku 1896 pro rakouskou karosárnu Jacob Lohner Werke und Sohn. Pro ni nejprve zkonstruoval elektromobil a následně pak hybridní vůz.

První prototyp vznikl v letech 1898 – 1899 a fungoval na principu, který dnes známe pod označením sériový hybrid. Automobil rozjížděly elektromotory v nábojích předních kol, kterým dodávaly energii těžké olověné baterie. Akumulátory dobíjelo dynamo poháněné spalovacím motorem. Tento princip po dlouhých letech oživil Chevrolet Volt, který se stane prvním novodobým sériovým hybridem (spalovací motor v něm výhradně dobíjí baterie). VÍCE O CHEVROLETU VOLT ČTĚTE ZDE

Lohner-Porsche Mixte

Dvoumístný Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol

Porscheho vůz se vyráběl sériově. Z fáze prototypu se do výroby dostal v roce 1900 a do roku 1905 se jej, včetně čistě elektrických variant, vyrobilo podle různých pramenů až 300 kusů. Vůz pojmenovaný Mixte se dokonce vyráběl i ve variantě s pohonem všech kol – podle všeho byl právě v této variantě dodán první hybridní vůz zákazníkovi. Porschemu je tak přisuzováno prvenství v aplikaci pohonu všech kol.

Lohner-Porsche Mixte

Lohner-Porsche Mixte ve čtyřmístné variantě s pohonem všech kol

Vůz byl pořádně těžký – jen soubor 44 olověných článků, každý s napětím 80 voltů, vážil 1 800 kilogramů. Každý z elektromotorů v náboji kola měl výkon 2,5 nebo 3,5 koně (1,9 nebo 2,6 kW), krátkodobý špičkový výkon činil 7 koní (5,2 kW). Vůz měl rám dřevěné konstrukce a podle provedení dovedl jet maximální rychlostí až 58 km/h. Uvádí se, že verze s pohonem čtyř kol dovedla v roce 1903 pokořit rychlost 110 km/h.

Křižík byl asi rychlejší

Průkopníkem na poli hybridních vozů byl ale také slavný český vynálezce František Křižík. Ten experimentoval s elektromobily již od roku 1895. Prameny se zde dost rozcházejí a tak není jasné, kolik prototypů Křižík sám zkonstruoval. V roce 1895 (případně v několika následujících letech) měly vzniknout celkem tři prototypy, se kterými se Křižík proháněl po pražských ulicích. Podle některých zdrojů byl právě třetí prototyp hybridním vozem.

Elektromobil Františka Křižíka

Elektromobil Františka Křižíka

První prototyp měl poháněná zadní kola elektromotorem s výkonem téměř 5 koní (3,6 kW) a ovládání pákami. Druhý prototyp měl již klasické automobilové ovládání – tedy volant a pedály. V každém ze zadních kol se usídlil elektromotor s výkonem 3 koně (2,2 kW). Třetí prototyp má podle některých historiků být jedním z prvních hybridů vůbec. Do vozu instaloval Křižík spalovací motor, který dobíjel baterie a ty pak dodávaly energii elektromotorům. Některé prameny uvádějí, že šlo o prototyp vlastní Křižíkovy konstrukce, stejně jako předchozí dva vozy. A že teprve po Křižíkovi použil stejné technické řešení Porsche.

Jiné zdroje ale říkají něco jiného. Křižíkovým hybridem měl být až údajný čtvrtý prototyp, o jehož existenci ostatní většinou mlčí. Čtvrtý vůz měl stát na základu vozu Laurin & Klement typ E se 4,5 litrovým 26 kW čtyřválcem, nebo měl využívat alespoň tento motor. Křižík totiž údajně navrhoval vůz kompletně vlastní konstrukce a to včetně dvouválcového spalovacího motoru. Vůz měl být oficiálně předveden až v roce 1908 na Jubilejní výstavě v Praze. Je ale možné, že jako prototyp existoval již podstatně dříve. Laurin & Klement E se vyráběl v letech 1906 – 1909.

Ať byl první nebo ne, Křižík rozhodně patřil mezi první konstruktéry hybridů. Pokud by jej totiž opravdu postavil až v roce 1908, mezi něj a Porscheho se stihli vklínit jen další dva konstruktéři. Tím prvním byl Henri Pieper – německý konstruktér žijící v Belgii. Ten první hybrid navrhl podle všeho v roce 1900 a počítal i s konstrukcí, kde by spalovací motor mohl pohánět kola i přímo. Patent podle všeho získal v roce 1905 a od roku 1906 do roku 1912 vyráběla automobily podle jeho patentu belgická společnost Auto-Mixte.

Patent Henriho Piepera

Patent Henriho Piepera

Druhým hybridem z mezidobí Porsche – Křižík je francouzský vůz Al z roku 1907. Ten byl postaven firmou L'Energie Electro-Mécanique z města Suresnes. Jeho benzíno-elektrický pohon měl výkon 24 koní (17,6 kW).

Na tyto více než 100 let staré koncepce navázala v sériové výrobě až v roce 1997 japonská Toyota s modelem Prius. Paradoxně nejstarší uspořádání, kdy spalovací motor výhradně dobíjí baterie, vzkřísí ve výrobě až příští rok Chevrolet Volt. Po více než 110 letech.





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.