Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda: Infiniti Q30 je svalnatý levoboček Mercedesu

Oči s mozkem jsou obrovskými ohýbači reality. Na pohled je totiž nové infiniti malý svalnatý hatchback, ale jen do chvíle, než ho zaparkujete vedle normálního auta. Najednou je to obr přetékající z parkovacího místa do všech stran.

Toto infiniti je tak trochu optický fígl. Že bude Q30 dvojče malého mercedesu se vědělo dlouho dopředu. Ještě při premiéře na autosalonu ve Frankfurtu by všichni přísahali, že v něm s jistotou vidí Mercedes třídy A. Ten nový hatchback jsme znalecky obcházeli a hlásili díly interiéru, které známe z mercedesů.

Až když auto stojí na ulici, odhalí se, jak se oči nechají zmást a jak autosalonové pódium a šikovné nasvícení zkresluje realitu. Infiniti Q30 je totiž dvojčetem crossoverovitého Mercedesu GLA.

Infiniti Q30 a Mercedes GLA
Infiniti Q30 a Mercedes GLA

Dvojčata Infiniti Q30 a Mercedes GLA

Svalnatý mercedes je hlavně SUV, to Infiniti se chce odlišit a hledá jinou skulinu na trhu. Původně japonská, ale dnes spíš globální značka patřící k Nissanu o něm sama mluví jako o polovičním crossoveru. Odlákat zákazníky tak chce třeba i BMW řady 1.

Dramatickým a trochu přezdobeným designem každopádně zaujme. Že je to nové auto „roubované“ na jiné, dokazuje třeba zadní sloupek. To zajímavé malé okénko prolomené dynamickou vlnkou, které ho oživuje, je totiž falešné, je to plastový díl připevněný na plechu.

INFINITI Q30-Cranfield

Mohutné tvary a lehce zvýšené posezení s tím ladí. Ale výrazný design má i svou stinnou stránku. Mohutné boky sice přidají na dramatičnosti a dynamice, ale s boubelatými auty se hůře parkuje a manévruje ve stísněných prostorech, mají totiž nepřehlednou karoserii. Hodně skloněné a velmi tlusté přední sloupky budou v některých pozicích za volantem překážet a vysokánská spodní hrana bočních oken u zadních dveří znamená, že třeba děti v autosedačkách neuvidí ven.

Kabina je prostorná, jak je na kategorii čtyřapůlmetrových (přesně 4,425 m) hatchbacků zvykem (přerostlí pasažéři se vejdou i dozadu s hlavou), ale zadní dveře nejsou zrovna velké, hromotlukům se tam nenastupuje zrovna zlehka. Černé čalounění stropu kabinu opticky zmenšuje, ale vypadá to šik. Stejně jako sedadla. Ať zvolíte fešná sportovní, nebo standardní a objednáte k nim čalounění smetanovou kůží, vždycky to bude vypadat dobře. Přístrojovka je zvlněnější, než dnešní obecná móda velí a vypadá to hezky.

Infiniti Q30

Infiniti chce být nekonvenční alternativou prémiovým značkám. Q30 to dokazuje třeba parádním odhlučněním (silný diesel má dokonce systém aktivního potlačování zvuku pomocí audiosoustavy), a fajnovými materiály v interiéru.

Navigace potřebuje spolupráci a pochopení řidiče, na komplikovanějších dálničních kříženích není úplně exaktní. Nejrychleji se na palubě zorientují mercedesáři, už kvůli výhradně levé páčce pod volantem sdružující ovládání stěračů a blinkrů, to je mercedesí specialita.

Když může stát tříválcové SUV od BMW přes tři čtvrtě milionu, není rozhodně ostuda, že základní dieselové provedení Q30 za 645 tisíc má pod kapotou motor, který dostává dacia za polovic. Tak to v dnešním světě chodí. A 109koňové dCi objemu 1,5 litru od Renaultu pasuje ke Q30 dobře. Se šestistupňovým manuálem dokáže být příjemně čiperné a zvukem neobtěžuje o nic víc než silnější nafťák v nabídce, kterým je dva-dvojka od Mercedesu.

Infiniti Q30 v číslech

  • délka × šířka × výška x rozvor (mm): 4425 × 1805 × 1475 × 2700
  • objem kufru: 368
  • pohotovostní hmotnost (kg): 1407 - 1522
  • základní cena: 604 900 Kč (1,6 t)

Q30 1.6t (90 kW)

  • motor (ccm): 1595
  • max. výkon (kW/k): 90/121
  • max. točivý moment (Nm): 200
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 9,4

Q30 1.6t (115 kW)

  • motor (ccm): 1595
  • max. výkon (kW/k):115/154
  • max. točivý moment (Nm): 250
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 8,9

Q30 2.0t (155 kW)

  • motor (ccm): 1991
  • max. výkon (kW/k): 155/211
  • max. točivý moment (Nm): 350
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 7,3

Q30 1.5d (80 kW)

  • motor (ccm): 1461
  • max. výkon (kW/k): 80/107
  • max. točivý moment (Nm): 260
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 12

Q30 2.2d (125 kW)

  • motor (ccm): 2143
  • max. výkon (kW/k): 125/168
  • max. točivý moment (Nm): 350
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 8,3

Turbobenzinový dvoulitr je také od Mercedesu. Je to nejvýkonnější motor pro Q30 a má 211 koní. A může být spojený jen se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Převodovka není z nejrychlejších, ale řadí hladce. Průměrná desetilitrová spotřeba je vzhledem k výkonům adekvátní, loudal se snad dostane k osmi a půl.

Všichni se všemi

Infiniti může být symbolem dnešní automobilové globalizace. Původně jej založil japonský Nissan jako reakci na úspěch Lexusu (od Toyoty) na severoamerickém trhu. Infiniti se také dodnes v Japonsku neprodává. Sídlí v Hongkongu, designérská a vývojová studia má v Japonsku, Šanghaji i Evropě a vyrábí na třech kontinentech (Evropa, Asie, Amerika). A Q30 tu promiskuitu dotahuje k absurditě.

Aliance Renault-Nissan má sice vyvinutou modulární platformu CMF, kterou dnes požívají všechny novinky Renualtu a Nissanu od Meganu po Espace a X-trail, takže by Q30 pasovala skvěle. Jenže Infiniti se mezitím dohodlo na spolupráci s Mercedesem. GLA je z jeho dílny a Q30 z něj úzce vychází (stojí na platformě MFA od Daimleru, určené pro pohon předních nebo všech kol a příčnou zástavbu motorů). Ale aby to bylo ještě zašmodrchanější, spolupracuje Mercedes také s Renaultem, od kterého si bere malé diesely. Takže se motor 1,5 dCi dostal do Q30 tak trochu oklikou.

Upřímně, použitým „železem“ je to Mercedes GLA i včetně startovacího klíčku, ale vyrábí se v továrně Nissanu v britském Sunderlandu. Je to vůbec první Infiniti vyráběné v Evropě a poputuje do celého světa.

Infiniti Q30

Jízdní projev je pro někoho výhodou, pro jiného trochu zklamáním. Vyznavač klasických aut (rozuměj odpůrce SUV) v Q30 vidí naději, že i když má trochu zvednutý podvozek a velká kola, mohlo by jezdit jako klasický hatchback. Jenže ono jezdí hlavně jako moderní SUV, což je na druhou stranu výhoda pro ty, kdo v něm chtějí vidět hlavně ten crossover.

Řízení je pevné, jisté, ale zpětnou vazbu nečkejte. Stopu v zatáčce budete chvílemi hledat. Pro Q30 vyvinuli čtyři varianty naladění podvozku: pro menší motory jedno a pro větší druhé; krát dvě, protože ke každé z variant lze připlatit za přitvrzené sportovní šasi. V nabídce je i verze s pohonem všech kol realizovaným mezinápravovou spojkou.

Ve všech případech je podvozek rozumně dotlumen, takže na dírách a hrbolech nebouchá, ale je dost tuhý. Na rozbitých českých cestách budou auto i posádka chvílemi dost trpět. Komfort i jízdní projev silně ovlivňují obrovské ráfky. Parádně vyplňují svalnaté podběhy, ale na nerovnostech pak s nimi auto drncá. Řidič zase cítí, jak mají s velkými a těžkými koly velkou práci nápravy.

Nejvíce se nám při prvním svezení po portugalských silnicích, které se občas dokážou přiblížit kvalitě těch českých, líbilo základní nastavení u menšího dieselu, se kterým je auto uvolněné, obstojně tlumí a pruží. Že se občas v oblouku nakloní už patří k přirozenosti SUV.

Nejméně nám sedlo sportovní šasi u velkého nafťáku, kterému toporný a těžkopádný jízdní projev vynutil mimo jiné výrazně těžší motor (rozdíl verzí je až šedesát kilogramů, mezi nejlehčím a nejtěžším infiniti Q30 je pak dokonce 120 kilogramů).

Nejsilnější benziňák na sportovním podvozku má příjemné nastavení na svižnější (ne extrémně rychlé) svezení. O velkém požitku z řízení řeč být nemůže, ale ostatní úkoly, které od auta majitel vyžaduje, nenuceně zvládá. Akorát už pak kompaktní model, pravda, od nekonvenční prémiové značky, atakuje s lepšími výbavami milion korun.

Q30 už se dá objednat, ale první kousky dorazí do Česka až po novém roce. Ceník startuje na 605 tisících korun.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...