Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda: Infiniti Q30 je svalnatý levoboček Mercedesu

aktualizováno 
Oči s mozkem jsou obrovskými ohýbači reality. Na pohled je totiž nové infiniti malý svalnatý hatchback, ale jen do chvíle, než ho zaparkujete vedle normálního auta. Najednou je to obr přetékající z parkovacího místa do všech stran.

Toto infiniti je tak trochu optický fígl. Že bude Q30 dvojče malého mercedesu se vědělo dlouho dopředu. Ještě při premiéře na autosalonu ve Frankfurtu by všichni přísahali, že v něm s jistotou vidí Mercedes třídy A. Ten nový hatchback jsme znalecky obcházeli a hlásili díly interiéru, které známe z mercedesů.

Až když auto stojí na ulici, odhalí se, jak se oči nechají zmást a jak autosalonové pódium a šikovné nasvícení zkresluje realitu. Infiniti Q30 je totiž dvojčetem crossoverovitého Mercedesu GLA.

Infiniti Q30 a Mercedes GLA
Infiniti Q30 a Mercedes GLA

Dvojčata Infiniti Q30 a Mercedes GLA

Svalnatý mercedes je hlavně SUV, to Infiniti se chce odlišit a hledá jinou skulinu na trhu. Původně japonská, ale dnes spíš globální značka patřící k Nissanu o něm sama mluví jako o polovičním crossoveru. Odlákat zákazníky tak chce třeba i BMW řady 1.

Dramatickým a trochu přezdobeným designem každopádně zaujme. Že je to nové auto „roubované“ na jiné, dokazuje třeba zadní sloupek. To zajímavé malé okénko prolomené dynamickou vlnkou, které ho oživuje, je totiž falešné, je to plastový díl připevněný na plechu.

INFINITI Q30-Cranfield

Může vás zajímat

Infiniti FX 3,0 S Premium

Infiniti FX 3,0 S Premium

Cena 969.900,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz

Mohutné tvary a lehce zvýšené posezení s tím ladí. Ale výrazný design má i svou stinnou stránku. Mohutné boky sice přidají na dramatičnosti a dynamice, ale s boubelatými auty se hůře parkuje a manévruje ve stísněných prostorech, mají totiž nepřehlednou karoserii. Hodně skloněné a velmi tlusté přední sloupky budou v některých pozicích za volantem překážet a vysokánská spodní hrana bočních oken u zadních dveří znamená, že třeba děti v autosedačkách neuvidí ven.

Kabina je prostorná, jak je na kategorii čtyřapůlmetrových (přesně 4,425 m) hatchbacků zvykem (přerostlí pasažéři se vejdou i dozadu s hlavou), ale zadní dveře nejsou zrovna velké, hromotlukům se tam nenastupuje zrovna zlehka. Černé čalounění stropu kabinu opticky zmenšuje, ale vypadá to šik. Stejně jako sedadla. Ať zvolíte fešná sportovní, nebo standardní a objednáte k nim čalounění smetanovou kůží, vždycky to bude vypadat dobře. Přístrojovka je zvlněnější, než dnešní obecná móda velí a vypadá to hezky.

Infiniti Q30

Infiniti chce být nekonvenční alternativou prémiovým značkám. Q30 to dokazuje třeba parádním odhlučněním (silný diesel má dokonce systém aktivního potlačování zvuku pomocí audiosoustavy), a fajnovými materiály v interiéru.

Navigace potřebuje spolupráci a pochopení řidiče, na komplikovanějších dálničních kříženích není úplně exaktní. Nejrychleji se na palubě zorientují mercedesáři, už kvůli výhradně levé páčce pod volantem sdružující ovládání stěračů a blinkrů, to je mercedesí specialita.

Když může stát tříválcové SUV od BMW přes tři čtvrtě milionu, není rozhodně ostuda, že základní dieselové provedení Q30 za 645 tisíc má pod kapotou motor, který dostává dacia za polovic. Tak to v dnešním světě chodí. A 109koňové dCi objemu 1,5 litru od Renaultu pasuje ke Q30 dobře. Se šestistupňovým manuálem dokáže být příjemně čiperné a zvukem neobtěžuje o nic víc než silnější nafťák v nabídce, kterým je dva-dvojka od Mercedesu.

Infiniti Q30 v číslech

  • délka × šířka × výška x rozvor (mm): 4425 × 1805 × 1475 × 2700
  • objem kufru: 368
  • pohotovostní hmotnost (kg): 1407 - 1522
  • základní cena: 604 900 Kč (1,6 t)

Q30 1.6t (90 kW)

  • motor (ccm): 1595
  • max. výkon (kW/k): 90/121
  • max. točivý moment (Nm): 200
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 9,4

Q30 1.6t (115 kW)

  • motor (ccm): 1595
  • max. výkon (kW/k):115/154
  • max. točivý moment (Nm): 250
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 8,9

Q30 2.0t (155 kW)

  • motor (ccm): 1991
  • max. výkon (kW/k): 155/211
  • max. točivý moment (Nm): 350
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 7,3

Q30 1.5d (80 kW)

  • motor (ccm): 1461
  • max. výkon (kW/k): 80/107
  • max. točivý moment (Nm): 260
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 12

Q30 2.2d (125 kW)

  • motor (ccm): 2143
  • max. výkon (kW/k): 125/168
  • max. točivý moment (Nm): 350
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 8,3

Turbobenzinový dvoulitr je také od Mercedesu. Je to nejvýkonnější motor pro Q30 a má 211 koní. A může být spojený jen se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Převodovka není z nejrychlejších, ale řadí hladce. Průměrná desetilitrová spotřeba je vzhledem k výkonům adekvátní, loudal se snad dostane k osmi a půl.

Všichni se všemi

Infiniti může být symbolem dnešní automobilové globalizace. Původně jej založil japonský Nissan jako reakci na úspěch Lexusu (od Toyoty) na severoamerickém trhu. Infiniti se také dodnes v Japonsku neprodává. Sídlí v Hongkongu, designérská a vývojová studia má v Japonsku, Šanghaji i Evropě a vyrábí na třech kontinentech (Evropa, Asie, Amerika). A Q30 tu promiskuitu dotahuje k absurditě.

Aliance Renault-Nissan má sice vyvinutou modulární platformu CMF, kterou dnes požívají všechny novinky Renualtu a Nissanu od Meganu po Espace a X-trail, takže by Q30 pasovala skvěle. Jenže Infiniti se mezitím dohodlo na spolupráci s Mercedesem. GLA je z jeho dílny a Q30 z něj úzce vychází (stojí na platformě MFA od Daimleru, určené pro pohon předních nebo všech kol a příčnou zástavbu motorů). Ale aby to bylo ještě zašmodrchanější, spolupracuje Mercedes také s Renaultem, od kterého si bere malé diesely. Takže se motor 1,5 dCi dostal do Q30 tak trochu oklikou.

Upřímně, použitým „železem“ je to Mercedes GLA i včetně startovacího klíčku, ale vyrábí se v továrně Nissanu v britském Sunderlandu. Je to vůbec první Infiniti vyráběné v Evropě a poputuje do celého světa.

Infiniti Q30

Jízdní projev je pro někoho výhodou, pro jiného trochu zklamáním. Vyznavač klasických aut (rozuměj odpůrce SUV) v Q30 vidí naději, že i když má trochu zvednutý podvozek a velká kola, mohlo by jezdit jako klasický hatchback. Jenže ono jezdí hlavně jako moderní SUV, což je na druhou stranu výhoda pro ty, kdo v něm chtějí vidět hlavně ten crossover.

Řízení je pevné, jisté, ale zpětnou vazbu nečkejte. Stopu v zatáčce budete chvílemi hledat. Pro Q30 vyvinuli čtyři varianty naladění podvozku: pro menší motory jedno a pro větší druhé; krát dvě, protože ke každé z variant lze připlatit za přitvrzené sportovní šasi. V nabídce je i verze s pohonem všech kol realizovaným mezinápravovou spojkou.

Fotogalerie

Ve všech případech je podvozek rozumně dotlumen, takže na dírách a hrbolech nebouchá, ale je dost tuhý. Na rozbitých českých cestách budou auto i posádka chvílemi dost trpět. Komfort i jízdní projev silně ovlivňují obrovské ráfky. Parádně vyplňují svalnaté podběhy, ale na nerovnostech pak s nimi auto drncá. Řidič zase cítí, jak mají s velkými a těžkými koly velkou práci nápravy.

Nejvíce se nám při prvním svezení po portugalských silnicích, které se občas dokážou přiblížit kvalitě těch českých, líbilo základní nastavení u menšího dieselu, se kterým je auto uvolněné, obstojně tlumí a pruží. Že se občas v oblouku nakloní už patří k přirozenosti SUV.

Nejméně nám sedlo sportovní šasi u velkého nafťáku, kterému toporný a těžkopádný jízdní projev vynutil mimo jiné výrazně těžší motor (rozdíl verzí je až šedesát kilogramů, mezi nejlehčím a nejtěžším infiniti Q30 je pak dokonce 120 kilogramů).

Nejsilnější benziňák na sportovním podvozku má příjemné nastavení na svižnější (ne extrémně rychlé) svezení. O velkém požitku z řízení řeč být nemůže, ale ostatní úkoly, které od auta majitel vyžaduje, nenuceně zvládá. Akorát už pak kompaktní model, pravda, od nekonvenční prémiové značky, atakuje s lepšími výbavami milion korun.

Q30 už se dá objednat, ale první kousky dorazí do Česka až po novém roce. Ceník startuje na 605 tisících korun.





Adria SONIC PLUS I600 SP_150PS_6MT
Adria SONIC PLUS I600 SP_150PS_6MT

r.v. 2016, naj. 2 km, diesel, servisní kniha
1 995 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.