Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda: jak se fičí v novém Volkswagenu Scirocco

aktualizováno 
Konečně je tu po letech volkswagen, který chytne za srdce. Agresivní, úžasně nepraktický, od pohledu rychlý... na cenu se ptáte až poté, co se do scirocca zamilujete. Připoutejte se, startujeme!

Volkswagen Scirocco | foto: Volkswagen

Klišé se používat v článcích nemají a vůbec největším prohřeškem je jimi začínat. V případě nového volkswagenu to ale jinak nejde: Sportovní vítr se vrací mezi volkswageny. A je až nečekaně čerstvý.

Sice skrývá techniku, kterou zná polovina bráchů se značkou volkswagenu na čumáku, v sciroccu je ale využita asi nejlépe. Golf GTI - od kterého si scirocco podvozek přímo vypůjčilo - má v tomhle drzounovi velkou konkurenci z vlastních řad. Pokud nepotřebujete stěhovat každý pátek půlku supermarketu do spižírny a koukáte po třídveřovém golfu, je scirocco jednoznačně lepší volbou.

Volkswagen Scirocco

Oproti konceptu iroc, který se představil předloni v Paříži, dostal chybějící písmenka do plného jména a tím také těžký úkol - vyrovnat se ikoně levných sportovních kupé sedmdesátých a osmdesátých let.

popisek VW IROC
NIC PRO ZELENÁČE

Scirocco
Giugiarův hranatý volkswagen se jménem vypůjčeným od větrů, které vanou od Sahary, je legendou, která je na světě ještě déle než VW Golf (o půl roku). Když v roce 1974 společně začínali, nebylo jisté, jak to skončí. V případě golfu to vědí všichni, u scirocca to vědí všichni, kterým voní benzin... a dnes i nafta. Nové scirocco tedy má na co navazovat.

Volkswagen Scirocco

Agresor
Scirocco = prototyp sportovního kupé. Rovnítko bylo designérům nového scirocca svaté. Novému autu dali pořádně řízné tvary, žádné ústupky praktičnosti a podobným - pro sportovce - nepodstatným hloupostem. Scirocco pro 21. století tak dostalo neskutečně agresivní a rychlé proporce.

Kdo se na něj zadívá, možná v něm najde shooting-brake - tedy karoserii, kterou kdysi vymysleli v Anglii, když chtěli jezdit na hony na lišku v kupé i s ohaři a puškami. Svislé zadní dveře ale sciroccu rozhodně sednou jako ulité.

Nový rychlý volkswagen dostal tvář, kterou časem budeme vídat v jemných obměnách na všech nových volkswagenech (už na podzim ji dostane i nový golf). Někomu možná nebude stačit přísný pohled čtyř očí a postrádá výraznou maskou chladiče, kterou nahradily dvě vodorovné lišty. (Mně rozhodně nechybí.)

Volkswagen Scirocco

Když za ním jedete, zdá se vám scirocco široké jako náklaďák. Má širokánské boky, do kterých se taktak vejdou sedmnácti- až devatenáctipalcové ráfky a směrem vzhůru rychle se zužující kabinu. Možná to ubírá na centimetrech prostoru uvnitř, ale kdo by to řešil.

Jaká barva sciroccu nejvíc sluší? Jednoznačně bílá a pak jedovatě zelená, skoro stejná, jakou oblékala scirocca před třiceti lety. Skvěle vypadá hlavně s černou prosklenou střechou. Ale pozor, sklo se pouze lehce vyklápí (o 39 milimetrů), odsunout vzad nejde, ubralo by to moc centimetrů pro hlavy posádky.

Nic pro klaustrofobiky
V žádném volkswagenu nemáte tak sportovní posez jako v sciroccu. Tak nízké čelní okno nemá snad žádné z běžných aut, která jsou dnes k mání. Když sedíte utopení u asfaltky v dobře tvarovaných sportovních sedačkách, cítíte se jako ve správném sporťáku. Dojem umocní černé čalounění stropu a úzká okna. 

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Volkswagen www.automodul.cz

Neopakovatelný je pohled do hezky tvarovaného zpětného zrcátka. Spíš než auto za sebou si donekonečna prohlížíte boubelaté boky zadních blatníků, snažících se zakrýt zadní kola.

Volkswagen Scirocco

Na přístrojovce známé z eosu je plast s hrubou texturou, vše je typicky volkswagenovské - kolem sebe máte známé tvary, známé ovladače. Designéři se ale přeci jen občas odvázali. Třeba na skvěle vypadajících trojúhelníkových madlech dveří. Jen by nemusel jejich plast povrzávat, když za ně vezmete. Dojem narušuje oblouk kapličky budíků pod volantem, mohl by být nižší a měl by být odvážněji tvarovaný.

Z rychlých volkswagenů dostalo scirocco také nekulatý volant. V základní poloze padne dobře do ruky. Když potřebujete "ručkovat", je to o něco méně komfortní, hlavně díky zploštěné dolní části. Pupkáčům to prý ale usnadňuje nastupování.

Ze scirocca není vidět skoro do žádného směru. Boky spíše podvědomě cítíte, kvůli hodně širokým prvním (A) sloupkům se lépe projíždí pravá zatáčka, v levé vidíte náklaďák o něco později. Na couvání na milimetry bez pomoci parkovacích senzorů zapomeňte. Tak už to u dnešních aut bohužel bývá...

Kufr je jako u kupátka starého střihu. Víko je hodně malé, končí nad tlustým zadním nárazníkem, prosklení vede nad plechem, i beztak je ale spíše symbolické. Vysoký nárazník mimo jiné naznačuje, že se při stavbě chvályhodně kladl důraz na tuhost karoserie.

Poté, co proklejete konstruktéry za to, že se kufr nedá otevřít jinak než tlačítkem v řidičových dveřích nebo dálkovým ovládáním, se před vámi otevře "vana", která pojme 292 litrů. Když se sklopí zadní sedadla, naložíte až 755 litrů.

Tvarování zadních sedadel je stejně sportovní jako těch vpředu. Líbit se budou prořízlé opěrky hlavy. Volkswagen se netají tím, že dozadu počítal pouze s převozem dětí. Když máte ale do nějakých 180 centimetrů výšky a sedáváte za volantem na "krátkou ruku", vejde se za vás ještě jeden stejně tak vysoký dospělák. Hlavu bude mít nadoraz u stropu, místa pro nohy zbyde akorát.

Benzin mu sluší
Vyzkoušeli jsme vrcholovou verzi s nejsilnějším motorem, který lze zatím do scirocca pořídit. Je to dvousetkoňový přímovstřikový a turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr, který známe z Golfu GTI. V našem případě spolupracoval s šestitupňovým automatem se dvěma spojkami.

Dvě stě koní ze sebe dává to nejlepší v každém momentu, výkonová křivka je hodně vyhlazená, takže motoru jako by chyběla typická výkonová špička. Táhne nezdolně ve velkém rozsahu otáček až 280 newtonmetrů kroutícího momentu. Výfuk naladili už do výroby tak skvěle, že je zbytečné zapínat rádio. Kdo má brumlání a poprskávání výfuku rád, bude jezdit s otevřeným okénkem.

Volkswagen Scirocco

Při normální svižné jízdě jsme se dostali někam k deseti litrům benzinu. Ostrá rychlostní zkouška v serpentinách znamenala skoro 24litrovou spotřebu.

Šestistupňová převodovka DSG odstartovala módu dvouspojkových převodovek, v sciroccu tedy nesmí chybět. Řadí plynule, bez ztráty výkonu při přeřazování, a taky prý uspoří nějaké palivo.

Když jedete hodně zostra, je třeba navolit sportovní režim, jinak je pro ambice scirocca hodně lenivá. Asi v žádném volkswagenu není rozdíl mezi mody DSGčka tak patrný. Když řežete zatáčky na standardní "D", může se vám občas stát, že motor točí moc nízké otáčky, ale převodovce se podřazovat nechce. Ve sportovním režimu S je všechno vpořádku, nechá motor hezky vytáčet a řadí tak dobře jako vy. ...Skoro.

Pokud vám řazení elektroniky i přesto není po chuti, můžete řadit páčkami na volantu (levou dolů, pravou nahoru). Není třeba voličem přepínat do manuálního režimu, páčku jednoduše zmáčknete, kdykoliv se vám zachce a převodovka - pokud může - přeřadí. Po nějakých pěti až sedmi sekundách bez vašeho řazení se DSGčko zase vráti do automatického modu.

V nabídce bude ještě turbodmychadlem a kompresorem přeplňovaná benzinová jedna-čtyřka s výkonem 160 koní, ke které bude možno přiobjednat převodovku DSG se sedmi stupni. Všechny benzinové motory v sciroccu tak nesou označení TSI, základni převodovkou je šestistupňový manuál.

Časem ještě přibude slabší TSIčko (pouze s turbem) 1,4 s výkonem 122 koní. Český dovozce předpokládá, že nejžádanější na českém trhu bude právě tato jednotka.

Kdo raději čepuje naftu, zvolí 140koňové TDIčko. Ale pozor, na příští rok se oblíbený dvoulitrový turbodiesel chystá do scirocca i ve 170koňové verzi.

Zábava
Třídveřový dravec nejen dravě vypadá, ale také tak jezdí. Podvozek - tolik oceňovaný v golfu - je v sciroccu snad ještě lepší. Dvě stovky koní umí na silnici přenést bez problémů, nižší těžiště a pár kilo míň oproti Golfu GTI se projevilo pozitivně. Při normální jízdě je scirocco hezky klidné, při řádění hravé jako motokára. Když si ho před zatáčkou "připravíte", dá se prosvištět, jak se patří.

Jako každé auto s pohonem předních kol je i scirocco ze své podstaty nedotáčivé. Chce to ale hodně neomalené jednání a vysokou rychlost. Že nebude chtít zatáčet, vám ale dá včas vědět. A když si umíte záď před zatáčkou správně rozkývat, tak vám do ní pak přetáčivě pomůže.

Volkswagen Scirocco

Řízení je hezky přesné, scirocco ho poslouchá na slovo. Je akorát tak strmé, abyste si v zatáčkách byli jistí a nemuseli zbytečně ručkovat ani lovit správnou stopu.

Podvozek je hodně tvrdý, ale tak to má u sportovního auta být. Kdo s ním chce jezdit do práce, může si připlatit za aktivní tlumiče, které umožňují měnit tvrdost odpružení.

Celý systém aktivního podvozku u Volkswagenu pojmenovali DCC. Elektronika neustále přizpůsobuje jeho charakteristiku aktuálním jízdním podmínkám. Předdefinované programy jsou tři: od komfortního, přes normální, až po tvrdé sportovní. Stiskem tlačítka před řadicí pákou se mění nejen tuhost odpružení, ale také tuhne řízení a zostřuje se reakce na sešlápnutí prostředního a pravého pedálu.

Při dovádění na klikaticích dokonale vyžehlených asfaltek kolem Lisabonu, kam nás Volkswagen na mezinárodní prezentaci pozval, jsme došli až na limit brzd. Ve třiatřicetistupňovém vedru stačilo pár prudších zabrzdění a museli jsme v oblacích bílého kouře scirocco odstavit a čekat až kotouče vychladnou a začnou zase brzdit. Slabší verze mají ještě ke všemu kotouče s menším průměrem.

Jméno si zaslouží
Už dlouho nevyrobil Volkswagen auto, které by na první pohled i dotek chytlo za srdce. Scirocco je důstojným pokračovatelem legendárního kupé, kterého vzniklo skoro 800 000 exemplářů. 

Volkswagen Scirocco

Rychlé, dravé, hravé - přesně takové, jaké má auto se sportovním duchem být. Pokud máte rádi zábavné předokolky, je scirocco víc než dobrá volba. Čeští zájemci na něj ale budou muset počkat až do listopadu. Výroba se v portugalské továrně Volkswagenu rozběhne naplno po prázdninách.

České ceny prozatím neznáme. Německá cena základní 122koňové verze je 21 750 euro, cena verze 1,4 TSI 160 koní je pak 23 300 euro.

VW Scirocco v číslech
motor 1,4 TSI
 turbodmychadlem a kompresorem přeplňovaný čtyřválec 
2,0 TSI
 turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem (ccm) 1390 1984
max. výkon (kW / k) 118/160 147/200
max. kroutící moment (Nm) 240 280
spotřeba kombinovaná (l/100 km) 6,6 7,6
max. rychlost (km/h) 218 235
zrychlení 0-100 km/h (s) 8 7,2
pohotovostní hmotnost (kg) 1271 1298
délka x šířka x výška x rozvor (mm)      4256 x 1810 x 1404 x 2578
objem nádrže / zavazadlového prostoru (l)     55/292 - 755
rozměr pneumatik 225/45 R17

Základní výbava: 17palcová kola, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kožený volant, elektricky ovládaná okna, poloautomatická klimatizace Climatic, ESP, brzdový asistent, šest airbagů, sportovní podvozek.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.