Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda se 180koňovou Fabií RS: víme, proč je kombík rychlejší

  10:35aktualizováno  10:35
Za půlmilion je to nečekaně dobrý sporťák. Správně divoký a zároveň každodenně použitelný. Fabii RS koupíte jen se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a přeplňovaným motorem 1,4, spolu jim to hezky šlape. Velkým tahákem bude verze combi. Stoosmdesátikoňového nabroušeného malého kombíka jinde neseženete. A tenhle jezdí dokonce líp než krátká verze.

U českých obchodníků je už nejostřejší fabie k objednání, stojí 499 900 Kč, kombi o 15 tisíc víc. Ve zpětném zrcátku ji poznáte podle širokého nárazníku s velkou mřížkou chladiče. Zezadu podle difuzoru a křidélka nahoře na víku kufru. Škodováčtí designéři pro nejrychlejší fabii vymysleli originální zelenou metalízu, parádní je i s veselým červeným lakováním na bílých liťácích a bílou střechou. Nebo ji můžete mít třeba žlutou s černou střechou a černými koly.

Škoda Fabia RS

Nové speciální ráfky udělali Fabii RS na míru. Jsou sedmnáctipalcové a obouvají pneumatiky rozměru 205/40. Podvozek je snížený o patnáct milimetrů a veškeré komponenty podvozku jsou odladěné jinak. Jiné jsou pružiny, tužší tlumiče a řízení má strmější převod. Hatchbacková verze má ještě tužší zadní stabilizátor.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia
Vyberte si již dnes! www.automodul.cz

Uvnitř uvítají řidiče a spolujezdce skvělé výrazně tvarované sedačky. Líbí se černě čalouněný strop, mimochodem, ve stejné barvě ho měla už před čtyřiceti lety Škoda 110 R.

Škoda Fabia RSŠkoda Fabia RS

Malý silák si s fabii hraje

To hlavní je ale schováno vepředu. Kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,4. Tenhle motor umí zacvičit i s autem o třídu větším a s malou fabií si poradí parádně.

Motor je úžasně pružný, "tahá" od nejnižších otáček, tam pracuje kompresor, v těch vysokých (do nějakých šesti tisíc) lineárně táhne s pomocí turbodmychadla. V každých otáčkách je připraven vystřelit, ale rozhodně líp mu to jde v těch vyšších. Opravdu je rozdíl, jestli proháníte ručku otáčkoměru v první nebo druhé polovině. Při ostré jízdě se držte hesla: "Nebát se a točit motor od čtyř tisíc výš."

To pak možná poleze trochu do peněz. Za dvanáct litrů se dá jet svižně. Při mírnějším zacházení vystačí tak s devítilitrovou spotřebou, dovádění znamená klidně patnáct litrů. Při velmi razantní jízdě (včetně několika koleček na okruhu) zmizela 45litrová nádrž za tři sta kilometrů. Tabulková spotřeba, která vyžaduje jízdu proti přirozenosti Fabie RS, má být 6,4 litru na 100 km.

Ve sportovním režimu nechá automat vytáčet motor až k sedmi tisícům otáček. Řadí skvěle rychle, rozhodně rychleji než vy s manuálem. Když máte pocit, že vás brzdí na výjezdech ze zatáček, stačí si před nájezdem do oblouku podřadit křidélkem pod levým ramenem volantu. Pravým se pak řadí nahoru.

Škoda Fabia Combi RS

Zevnitř si moc zvuku neužijete, v kabině motor hlavně ječí. Zvenku je to ale lepší. Hodně o sobě dává vědět přeplňování, které piští a do toho občas odfrkne výfuk.

Skvělý podvozek

Oproti obyčejné fabii se RS díky tužšímu a nižšímu podvozku mnohem míň naklání. Dá se s ním jet neskutečná "pila", skvěle krouží oblouky, když začne nekontrolovaně klouzat po tečně ven, dá to předem vědět. To jen stačí lehce ubrat plyn a záď vám přetáčivě pomůže oblouk "utáhnout". I na hranici smyku je malé RS krásně ovladatelné a předvídatelné.

Hlavně v dlouhých táhlých skvěle cítíte, jak se fabia opře o vnější kola - jako by na ně zaklekla - a krásně vykrouží oblouk. V zatáčkách pomáhá řidiči vychytávka v podobě systému XDS, přibržďováním vnitřního kola simuluje funkci diferenciálu se zvýšenou svorností. Závodníci budou remcat, že to není "železo", ale jen do té chvíle, než se svezou. Hezky cítíte, jak se auto vrhá do zatáčky a stáčí se kolem vnitřního kola.

Vedoucí vývoje podvozku nového malého RS Vratislav Kozub prozrazuje, že XDS (má ho i Octavia RS) si vypůjčili od kolegů od Audi.

"Pokud se jede způsobem, jakým by se mělo, tedy do první půlky zatáčky bez plynu a pak se hodně přidává na výjezdu ven, auto se nám hrne po předku ven. XDS zvyšuje trakci a potlačuje nedotáčivost, dá se ze zatáčky vyjet opravdu rychleji, průjezd je preciznější a méně nervózní, auto lépe drží stopu," říká. "XDS vlastně předpovídá jízdní situaci, nereaguje až na vzniklou situaci," popisuje Kozub.

Daní za přitvrzený podvozek je utrpení na rozbitých okreskách. Hlavně hatchback je na děravé silnici uskákaný. Kombík je mnohem klidnější a plavnější. Dálniční závodníci, kteří jezdí do Německa pokořovat rychlostní rekordy, taky ocení, že s kombíkem krátkému hatchbacku RS o dva kilometry ujedou. Rychlejší je díky lepší aerodynamice. Překvapením je také o pět kilo vyšší hmotnost krátké verze (1318 kg). Jedinou vadu kombík oproti krátké verzi má: nedá se na něj pořídit bíle lakovaná střecha.

Škoda Fabia RS

"Od faceliftu má fabia brzdy z octavie. Mají o něco lepší výkonnost. Vepředu jsou větrané kotouče a posílený posilovač brzd," popisuje Kozub. Počítejte ale s tím, že RS není závodní speciál. Pro běžné ježdění a občasné dovádění jsou dobré. Při velké zátěži a opakovaném prudkém brzdění ale začnou vadnout. Stejným neduhem trpí všichni konkurenti.

"Hranice zásahu ESP je nepatrně posunuta oproti běžné fabii, ale ten rozdíl je malý," dodává ještě Kozub. Stabilizační systém se nedá úplně vypnout, stiskem tlačítka napravo vedle volantu se pouze deaktivuje protiprokluzový systém. "Preferujeme na prvním místě bezpečnost, stabilizační systém nejde vypnout v žádné škodovce," vysvětluje podvozkář.

Škoda Fabia RS v číslech
motor zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem, řadový, chlazený kapalinou, přímé vstřikování paliva, 2× OHC, uložený vpředu napříč
zdvihový objem (ccm) 1390
maximální výkon/otáčky (kW/k) 132/180 při 6200 ot./min
maximální točivý moment (Nm) 250 ve 2000–4500 ot./min
pneumatiky 205/40 R17
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4029 x 1642 x 1492 x 2454
objem kufru (l) 300 - 1163
objem palivové nádrže (l) 45
maximální rychlost (km/h) 224, kombi 226
zrychlení 0–100 km/h (s) 7,3
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,4





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.