Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry s Fordem Kuga

aktualizováno 
Kuga. Zvláštní název, úderný, zvučný, ale nic neznamená. Vymysleli ho u Fordu pro pojmenování nového crossoveru, což je kříženec klasického hatchbacku a auta do terénu, neboli SUV (sport utility vehicle).

Ford Kuga | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

Než se vydal do lehkého terénu, dal si Ford hodně načas - předběhli ho snad všichni konkurenti - SUV dnes vyrábějí kromě japonských zakladatelů této kategorie (Hondy, Mitsubishi, Toyoty, Nissanu) i evropské značky (Peugeot, Citroën, Opel či Volkswagen).

Právě s nedávno představeným Tiguanem od VW je Kuga nejčastěji srovnávána. Do značné míry právem. Auta jsou si hodně podobná; Kuga však má velkou výhodu, že není okoukaná – tiguan totiž vypadá jako zmenšený luxusní touareg. To u fordu nehrozí, přestože základní tvary jsou společné téměř všem vozům SUV. Při testovacích jízdách v okolí španělského Jerezu, kam automobilka pozvala evropské novináře, jsme si jedoucí kugu zezadu spletli s Nissanem Qashqai...

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Obdobný vzhled je samozřejmě dán stejnou koncepcí – šířka zajišťuje stabilitu na silnici, vyšší podvozek zase průchodnost lehčím terénem. Ale popravdě řečeno, hlavní životní náplní kug a tiguanů je jízda po cestách a dálnicích; do terénu se podívají málokdy, ale spíš nikdy.

Co se týče rozměrů, s délkou 4443 mm se kuga od tiguanu liší jen v řádu 15 milimetrů, rozvor (a tedy i vnitřní prostor) má však ford o téměř devět centimetrů větší. Výška i šířka jsou opět velmi podobné, totéž platí o výšce podvozku nad terénem. Kuga má světlou výšku 18,6 centimetru, tigaun rovných dvacet; má však v terénnější verzi Track&Field velkorysejší nájezdové úhly.

Terénní schopnosti má kuga díky pohonu všech čtyř kol, přičemž ta zadní se přidávají automaticky, když to elektronika vyhodnotí jako nezbytné. Také zde se tak děje prostřednictvím takzvané mezinápravové Haldex spojky; žádné terénní redukce nebo možnost nastavit stálý pohon 4x4 tlačítkem zde nenajdete.
 
Na cestě se ovšem Kuga opravdu chová velmi dobře. I když, ve zmiňovanému tiguanu jsme se cítili o něco více jako v osobním autě - Kuga se přece jen v zatáčkách znatelněji naklání.

Není to ovšem nic dramatického, velmi dravá jízda na vybraných testovacích pustých okreskách ukázala, že limity auta jsou daleko za tím, nač si troufne normálně příčetný šofér. Stabilizace podvozku ESP zasahuje přiměřeně a účinně; my jsme ji na zkoušku vypnuli (v menu palubního počítače), a zkoušeli projet kruhový objezd co nejvyšší rychlostí. I když zadek vlál v permanentním smyku, kuga byla stále plně ovladatelná a řiditelná.

Auto obstálo i v terénní vložce na prašných cestách. Přeskákalo všechny terénní překážky, kameny, stoupání i klesání; narozdíl od offroadu ovšem posádku víc vytřese. Také řidič se může polekat značných kopanců do volantu, což je daň za citlivé řízení. Tedy: kuga terén zvládne, patří ale na cestu.

Uvnitř klasicky fordovsky střiženého interiéru najdeme barevné (modré a oranžové) doplňky, vnitřek tím pěkně ožil. Nutno ovšem poctivě dodat, že lacině působící středový panel s autorádiem, který se nám nelíbil u mondea, zůstal i zde, a také, že dílenské zpracování testovacích vozů nebylo úplně stoprocentní. Setkali jsme se totiž s povrzáváním z mnoha koutů auta. Ale zatím šlo o zaváděcí výrobní série.

Vyklopné zadní dveře mají vsobě ukryté ještě jedny. Buď zmáčknete jedno tlačítko a vyklopíte je celé, nebo to vedlejší, a otevře se jen horní polovina. Krycí rolety zavazadlového prostoru (nad dvojitým dnem má jen velmi průměrných 360 litrů pro náklad) se stačí jen dotknout a stáhne se dozadu - pak prý můžete uložit menší drobnosti.
 
Motor: starý známý nafťák
Pod kapotou všech vozů testovací flotily tlumeně pochrochtával, jediný motor, který kuga pro začátek dostane – osvědčený turbodieselový dvoulitr TDCi o výkonu rovných 100 kilowattů (136 koní) vybavený filtrem pevných částic. Zvkukový projev má za 1, výkon spíše za 2 – pár koní navíc by v těžším SUV neuškodilo. Pro běžnou jízdu stačí, při předjíždění je však váha vozu znát. A rozjezdy do kopce – ty jsou spíš za dvě mínus – je třeba dát překvapivě plný plyn, protože tenhle diesel prostě "od nuly" netáhne. Spotřeba se při hodně brutální jízdě ustálila na 8,9 litrech nafty, při normálním zacházení se pohybovala kolem 7,5 litru. Výrobce ovšem slibuje hodnoty ještě o litr nižší. Na konci roku by měl v nabídce přibýt i pětiválcový benzinový turbomotor 2.5T, známý z volv, větších fordů, nebo dravého nebo focusu ST.

Mimochodem, řízení lze v menu nastavit do jednoho ze tří módů – sportovního, komfortního a normálu. U prvního z nich se zvětší strmost, ale při běžné jízdě jsme velké rozdíly nepozorovali.
 
V základní výbavě Fordu Kuga je například šest airbagů, digitální klimatizace, zabudované rádio s CD a mp3 či stabilizační systém ESP, za příplatek lze (stejně jako u focusu) mít třeba USB vstup pro připojení hudebního přehrávače nebo velmi užitečnou zásuvku na 220 voltů - takže na zadních sedadlech můžete nabíjet třeba počítač bez jakýchkoli redukcí. K mání je také bezvíčkové tankovací hrdlo, do nějž ani když chcete nenacpete pistoli pro jiné palivo, než to, jež konzumuje vaše kuga, nebo bezklíčový systém.

Do českých showroomů se kuga dostane (půjde-li vše podle plánu) už v červenci. Základní cena pro verzi s pohonem pouze předních kol je stanovena na bez desetikoruny 800 tisíc korun; za čtyřkolku přihodíte padesát tisíc korun.

FORD KUGA v číslech 
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4443 x 1842 x 1710 x 2690
objem kufru (l) 410 - 1405
MOTOR vznětový čtyřválec common-rail 2,0 TDCi
objem (ccm) 1997
max. výkon (kW/k) 100/136
max. krouticí moment (Nm) 320
max. rychlost (km/h) 180*
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,7*
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,4*
základní cena (Kč) 799 990

Pozn: údaje uváděné automobilkou,
*platné pro verzi s pohonem všech kol

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.