Pod moderním líbivým kabátem se schovává technika fabie první generace, která ve své době oplývala výjimečnými kvalitami. Dobré jízdní vlastnosti, velký prostor a zajímavou techniku má dnes ale hromada jejích konkurentů.
Nevýhodou oproti ostatním je zastarávající nabídka motorů. Body k dobru získává za lepší bezpečnostní výbavu oproti předchůdkyni. Novinka má v nejzákladnějším provedení čtyři airbagy, předchůdkyně jeden.
Může se hoditNabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia Combi www.automodul.cz |
Chce se líbit
Až po B sloupek − to je ten, který má řidič vedle sebe − je fabia combi shodná s krátkou verzí. Záď je trochu bachratější, i díky ní možná vypadá kombíková fabie při pohledu z boku vyváženějším dojmem než krátká sestra.
Sedm milimetrů a především decimetry krychlové navíc vylepšily její proporce a získala také dynamičtější linky než strohá předchůdkyně. Přišla ale o deklovitou střechu, horní linka oken se totiž směrem vzad výrazně svažuje.
Odveze víc
Vepředu je všechno stejné jako v sestře představené letos na jaře. Posádku vítá pohledná a mohutná přistrojovka a nad ní vcelku malé čelní sklo.
Uvnitř je víc místa v podélném směru − přibližně tři centimetry, čahouni vzadu mají k dobru čtyři centimetry pro hlavu ve srovnání s předchůdkyní.
Do kufru se vejde o čtyřiapadesát litrů věcí víc než do stávajícího kombíku fabie. Po předchůdkyni nepodědila jen velkou část mechaniky, ale také překážku pro nastupující zavazadla − vysoký schod tvořený nárazníkem.
Při nakládání potěší roletka, které se stačí jen dotknout a sama se shrne, stejnou známe z větší sestry octavie.
V bocích kufru jsou za podběhy velké kapsy. Při cestování ve dvou odveze dvě jízdní kola. Řečí čísel to je 480 litrů věcí v pětimístné konfiguraci a 1 460 při cestování ve dvou. Stěhovaví majitelé ocení, že nezávisle na motorizaci odveze až 515 kg.
Drnčivý tříválec
Jedna-čtyřkový turbodiesel pod kapotou ocení spořílci, ovšem podmínkou je, že budou trochu nahluchlí a netrvají na kultivovaném projevu agregátu. Pravda, motor byl ještě syrový, ale zvuky, které vyluzoval před i po zahřátí na provozní teplotu uchu nelahodily a spíš naháněly strach o jeho zdraví. Naftový tříválec subjektivně hlučí ve fabii combi snad ještě víc než v roomsteru.
Naše slabší verze s 51 kilowatty stačila na rozpohybování malého škodováckého kombíku tak akorát. Rozhodně se vyplatí uvažovat o verzi stejného motoru, která oplývá výkonem o osm kilowatt větším, ale hlavně má čtyřicet newtonmetrů navíc. Traktorový zvuk se nemění, předjíždění je ale o něco jistější. Snad se malá škodovka už brzy dočká moderního commonrailového nafťáku...
Spotřeba při první projížďce se syrovým autem oscilovala mezi pěti a půl a šesti litry. Dvoučlenná posádka si vyzkoušela jízdu ve městě, po okreskách i na dálnici. Na tabulkovou 4,8litrovou spotřebu se s trochu cviku a po zajetí motoru dostat bezpochyby dá.
Řadicí pákou, která by přeci jen mohla být o něco delší, řadíte pětistupňový manuál. Dráhy jsou dobře vymezené a řazení probíhá bezchybně, jen by těch drah mohlo být alespoň u silnějších motorů šest. Bohužel šestistupňová převodovka je v ceníku fabie zastoupena pouze automatem dostupným jen v kombinaci s nejsilnějším benzinovým motorem 1,6.
Stejně jako u stávající generace se dá předpokládat, že se na víkách kufru často objeví zkratka HTP hlásající, že vepředu statečně bojují s jedenácti sty kily auta tři válce benzinového motoru 1,2litru. Pro jízdu ve městě je dostačující, na delší výlety a při větším zatížení se ale rychle zadýchá. Prý se ale v koncernu VW už usilovně pracuje na motoru 1,2 TSI se čtyřmi válci, přímým vstřikem paliva a dokonce i turbodmychadlem. Těšit se můžeme, Martin Jahn ovšem při uvedení fabie combi nic neslíbil... ČTĚTE ZDE
Šetříme přírodu
Ekologicky smýšlejícím fabiechtivým zákazníkům nabídne škoda verzi Greenline s úpravami zlepšujícími aerodynamiku a spotřebu v zájmu sražení emisí pod 110 gramů CO2 na kilometr. Snížení podvozku o 15 milimetrů, delší převodové stupně, přeprogramování řídící jednotky a další úpravy dostaly spotřebu 59kilowattové jedna devítky TDI na 4,1 litru nafty na stovku ujetých kilometrů.
Jízdní vlastnosti se neliší od krátké fabie. Subjektivně se v oblouku dost nakloní, ale asfaltky se drží statečně. To, že je za zády o pár centimetrů krychlových víc, řidič nepociťuje. Podvozek je po škodovácku trochu tvrdší, s nerovnostmi se ale vypořádává se ctí.
Na nejlevnější si počkáme
Nejlevnější fabií combi je prozatím verze s 51kilowattovým benzinovým motorem za 302 900 Kč. V základní výbavě pojmenované tradičně Classic jsou čtyři airbagy, ABS, výškově stavitelné sedadlo řidiče a příprava na rádio. K mání bude od ledna 2008.
Na autosalonu ve Frankfurtu škodovka ještě slíbila slabší šestiventilovou verzi motoru HTP se 44 kilowatty výkonu a lákavou základní cenou 285 900 korun. Martin Lauer, vedoucí podnikové komunikace škodovky, ale přiznává, že v Mladé Boleslavi ještě stále diskutují, kdy a kterým trhům tuto verzi nabídnou.
Pražský prodejce Škody ovšem pro MF DNES řekl, že tuto verzi bude možné objednat od února příštího roku.
Zajímavou nabídkou, kterou nenajdeme snad u nikoho z konkurentů, je možnost pořídit každý motor s jakoukoli úrovní výbavy (classic, ambiente, sport, elegance).
A kdo jsou ti konkurenti? Především Renault Clio Grandtour a Peugeot 207 SW.
Škoda Fabia v číslech | |||||
Benzinové motory |
Max. výkon (kW/koní) | Max. kroutící moment (Nm) | Zrychlení 0−100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) | Prům. spotřeba (l) |
1,2 HTP | 44/60 | 108 | 16,8 | 156 | 5,9 |
1,2 12V HTP | 51/70 | 112 | 15,1 | 164 | 5,9 |
1,4 16V | 63/86 | 132 | 12,7 | 175 | 6,5 |
1,6 16V | 77/105 | 153 | 10,4 | 192 | 6,9 |
Naftové motory | |||||
1,4 TDI | 51/70 | 155 | 15,4 | 164 | 4,8 |
1,4 TDI | 59/80 | 195 | 13,7 | 173 | 4,6 |
1,9 TDI | 77/105 | 240 | 11,0 | 191 | 4,9 |
délka x šířka x výška x rozvor: 4239 x 1642 x 1498 x 2462 milimetrů objem kufru: 480−1460 litrů |
|||||
Zdroj: Škoda Auto |