Akce se tentokrát nezaměřovala jen na značku Harley-Davidson, a tak se v kempu objevily i české motocykly Jawa, ukrajinský Dněpr nebo stroje japonské výroby. Nejstarším motocyklem byl americký Indian Scout 600 z roku 1925, jehož majitel přijel z Mělnicka.
Program oslav byl bohatý - vedle tradičního poměřování síly potetovaných paží a pití piva na čas motorkáři uspořádali výlet parníkem a pro návštěvníky otevřeli i čajovnu. V sobotu byla součástí akce nezbytná "spanilá jízda" Prahou a také ohňostroj. Mezi účastníky se vedle domácích objevovali i motorkáři z Německa, Polska, Rakouska, Norska, Švédska, Kanady nebo USA.
"Scházíme se třikrát do roka, pořádáme takzvanou první míli, hlavní sraz a poslední míli. Protože máme letos výročí, tak jsme hlavní sraz pojali ve větším měřítku," řekl Tomáš Čihák z vedení klubu. Obvykle podle něj bývají srazy motorkářů mnohem uzavřenější a počet účastníků nepřesáhne 500.
Víkendová akce u Vraného však byla mimořádná, protože měla připomenout slavnou historii pražského klubu. Nejstarším se stal v roce 1978 po zániku Harley-Davidson Clubu ze San Franciska.
Oslava kulatého výročí se samozřejmě neobešla bez dárků. "Dostali jsme pamětní plaketu z Německa. Prezident klubu ze Švédska nám věnoval repliku motoru z roku 1928, tedy z doby, kdy vznikl pražský klub," uvedl Čihák. V současné době Harley-Davidson Club Praha sdružuje asi 260 členů ve věku od 18 do 85 let. Další kluby zájemci najdou v Brně či Ostravě.
Mohutné motorky Harley-Davidson jsou podle Čiháka dokonalé a za dlouhou dobu jejich existence už na nich není co zlepšovat. Přesto i tato záliba podléhá diktátu módy. "Teď se zase vrací trend starých chopperů s vysokými řídítky, před pár lety to byly spíš delší nižší stavby s širokými řídítky.
Dnes se ale zase vrací tenhle starý styl," poznamenal Čihák, který do kempu přijel na stroji FXL Low Rider z roku 1991. Na stejném typu motorky jezdil například populární americký herec Bruce Willis v gangsterském snímku Quentina Tarantina Pulp Fiction.
Harley-Davidson - "srdeční záležitost"
Jako "srdeční záležitost" označují svůj vztah k legendárnímu motocyklu Harley-Davidson lidé, kteří si oblíbili tento mohutný stroj. Vypulírovaný chrom, zvuk, vibrace i vzhled přitahují vášnivé motorkáře již více než 100 let.
"Je v tom srdce. Jezdit na motocyklu Harley-Davidson není rozhodnutí rozumové, ale pocitové. Je to věc vášně, odvahy udělat to, co chci, i když to ostatní nepovažují za rozumné," říká výkonný ředitel společnosti Harley-Davidson pro Českou republiku Jiří Kolář.
Podle něj na této motorce není důležitá rychlost, ale vibrace. Těžko se ale prý popisují emoce, které jezdec prožívá. "Člověk se na tom musí svézt. Když to někdo zažije, cítí, že tam něco je. Je jiná než ostatní," tvrdí.
Vztah k Harley-Davidsonu si čeští fanoušci udrželi navzdory okupaci nebo totalitním restrikcím.
"Za komunistických časů slavná značka nebyla nic platná, ale lidi ji milovali. Možná i proto, že to bylo zakázané ovoce. Společné výjezdy byly sledovány. Nesměli jsme mít nášivky se symboly. Klub byl povolen, ale jen pod pořadovým číslem Svazarmu (Svazu pro spolupráci s armádou). Přesto měl 120 lidí," říká prezident pražského klubu Tomáš Podhrázský.
Podle něj byly motocykly už ve 20. letech minulého století v Československu velmi rozšířené. Vedle "harleyů" se prodávaly také americké "indiány".
"Lidi měli snahu se seskupovat. Když se tehdejší slavný motocyklový závodník Bohumil Turek v roce 1927 ženil, sjeli se motocyklisti a domluvili se na založení klubu," připomněl historii. Podle Koláře je síla značky v její historii.
"Je to všech 105 let příběhu. Je to jediný kontinuální výrobce motocyklů na světě, který má takto dlouhou historii," uvedl.
Novodobý zájem o prestižní stroje se prý rozproudil po roce 1990. "Máme celé generace lidí, včetně manželek a dětí. To je to, co udrží rodiny pohromadě. Mají hodně vzpomínek. Také to v domácnosti nedělá rozbroje, když jezdí oba a nehádají se, jestli si mají koupit kožich, nebo něco na motocykl. Je to společný zážitek," vysvětluje motivaci "harleyářů" Podhrázský.
V současné době klub sdružuje asi 260 členů ve věku od 18 do 85 let. "Jezdí i ti nejstarší. Je mezi námi i dlouholetý předseda z doby komunistické. Je to velký ´srdcař´," říká prezident klubu.
Slavné motorky si prý v současné době pořizují úspěšní, bohatí lidé, kteří jízdu na tomto stroji chtějí prezentovat jako "životní styl", ale i nepříliš movití nadšenci.
"Harleye vlastní právníci, tesaři, automechanici, šoféři, doktoři medicíny i lidi, kteří pracují ve školství nebo v médiích. Není to však nic pro snoby," říká Kolář.
Vztah k harleyi musí být podle Podhrázského "povahový". "Harleyář je tak trochu tramp. Nemusí spát v louži. Umí si ale poradit a pomůže kamarádům," vysvětluje.
I v době nacistické okupace, kdy byla činnost klubu pozastavena, se jeho členové prý scházeli. "Měli k sobě i k motorkám vztah," vysvětluje motivaci.
Dnešní "klasický" harleyář je prý muž nad 40 let. Deset procent majitelů této motorky ale prý tvoří ženy. I v Česku jich jezdí několik desítek, mezi nimi úspěšné právničky a filmové producentky.
Harley-Davidson má prý zvláštní kouzlo, a "koho uhrane, toho už nepustí".
Podle Koláře je v současné době registrováno téměř 2 000 lidí, kteří jezdí na tomto motocyklu. "Další desetitisíce o tom sní," uvedl.
"Je to pro lidi, kteří mají tak velké srdce, že si nekoupí malé auto, ale pro radost si pořídí velkou motorku," uvedl. Koupit se dá už v ceně fabie. Může ale stát 600 000 i dva miliony. Záleží na tom, jak si ji majitel vybaví.
Podle Podhrázského je konstrukce motocyklu velmi elegantní a vydrží dlouho.
"Udělá hodně radosti a parády. Má to nádherný zvuk, který se snaží všechny japonské firmy napodobovat, a pořád jim to nejde. Je to také silný motocykl, má akceleraci a tichý chod," vysvětluje přednosti.
Vzácné na této motorce je ale podle něj také to, že dva stejné typy na světě asi nejsou. "Každý stroj si harleyář upravuje ´k obrazu svému´. Je to doživotní stavebnice," uvedl.