Případ první mrtvé chodkyně v historii. Proti autu šla s deštníkem

Bridget Driscollová vkročila 17. srpna 1896 do cesty automobilu a střet ji připravil o život. Stala se první známou pěší obětí automobilismu.

Ilustrační foto (replika parovozu Josefa Božka) | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Ten den před 120 lety si čtyřiačtyřicetiletá manželka londýnského dělníka a matka tří dětí představovala jinak. S 16letou dcerou May a přítelkyní Elizabeth Murphyovou mířily z jihovýchodního Croydnu do Hyde Parku podívat se na vystoupení lidových tanců v Crystal Palace.

May později vypověděla, že stály na terasách, když se přímo na ně řítilo několik automobilů. Poslední z nich náhle zakličkovalo, May mu ustoupila, ale uviděla matku, jak proti vozu zmateně vykročila a na obranu zdvihla deštník. Přesto ji srazil a paní Driscollová na následky zranění hlavy zemřela.

Osudový Roger-Benz řídil Arthur Edsall a stejně jako ostatní jel předváděcí jízdu jako součást motoristické výstavy v Crystal Palace. Volant v ruce držel pouhé tři týdny, nevlastnil žádnou licenci k řízení a v podstatě mu nikdo neřekl, jak se má na ulici chovat.

Smutné primáty

Bridget Driscollová nese titul první pěší oběti samohybu, ale první zaznamenanou obětí automobilové nehody se stala Mary Wardová z irského Dublinu – 31. srpna 1869 jela s manželem a dvěma přáteli vozem, tehdy poháněným parou. Na nerovné vozovce v prudké zatáčce vypadla z předního sedadla na zem a kola jí rozdrtila hlavu.

Prvním řidičem, kterého o život připravilo jeho vlastní auto, byl další britský občan, dvaačtyřicetiletý Henry Lindfield. K nehodě došlo 18. února 1898 v londýnské ulici Russel Hill. Ačkoli pan Lindfield měl za sebou jen dvě nebo tři řidičské zkušenosti, pustil auto z kopce tehdy nedovolenou třicetikilometrovou rychlostí, selhaly mu brzdy a narazil do stromu. Druhý den na následky úrazu zemřel.

Navíc organizátoři předváděcích jízd zřejmě předpokládali, že na terasách je dost místa, aby všechna auta bezpečně projela. Žádné výstrahy chodcům a zábrany nerozmístili. A aby nepříznivým okolnostem nebyl konec, krátce předtím Velká Británie zrušila „The Locomotives Act“, zákon o samohybech zvaný také praporkový zákon. Ten od roku 1865 přikazoval, aby před každým vozidlem kráčel člověk s červeným praporkem a signalizoval blížící se nebezpečí.

Teď už tedy nekráčel. A chodci, stále ještě neuvyklí vozům, které netáhnou koně, v tak dramatické situaci pochopitelně zmatkovali.

Kůň běžící tryskem

Nehoda i vyšetřování vyvolaly velké vzrušení, nic podobného se zatím v Londýně ani nikde jinde nestalo. Přirozeně se hlásili svědkové a svědkyně. Podle jedné z nich chodce skutečně nic nevarovalo, „že by jim ten kočár bez koní mohl něco udělat“. Jakýsi muž připustil, že „auto nabralo kmitavý kurz“.

Ačkoli May Driscollová vypovídala, že řidič rozhodně nic varovného nevykřikl, Arthur Edsall se bránil, že použil zvonec. Jeden z jeho pasažérů si byl dokonce jist Edsallovým výkřikem „Ustupte!“ Jiný svědek sice připustil, že „stroj vydával velký šum“, ale cinkot zvonce by podle něj rozhodně nemohl přehlušit. A jistá služka Florence Ashmoreová se vyslovila, že se „vůz řítil tempem hasičského auta – po pravdě řečeno asi jako když kůň běží tryskem“.

Ten rok vyšla ve Velké Británii nová pravidla silničního provozu a podle nich samohyby směly jezdit rychlostí až 14 mil čili zhruba 22,5 kilometru za hodinu. Přesto Arthur Edsall tvrdil, že nejel více než 4 míle za hodinu, tedy tempem svižné chůze zhruba 6,4 km/h.

Podle jeho spolujezdkyně Alice Standingové měl sice vůz upravený motor, aby mohl jet rychleji, ale její svědectví porota nebrala v úvahu. Podstatnější pro ni byla výpověď dalšího řidiče, který Edsallův vůz prozkoumal a usoudil, že vzhledem ke konstrukci motoru auto není schopné překročit rychlost 4,5 míle čili 7,2 kilometru za hodinu.

Půl milionu obětí

Vyšetřování tragického incidentu na terase Crystal Palace trvalo šest hodin a porota ho ukončila šalamounským výrokem: „Smrt následkem úrazu.“ Nikdo nebyl stíhán. V závěru soudce Percy Morrison zadoufal, že „to bude poslední úmrtí takovouto nesmyslnou nehodou“.

Pravda, v době, kdy po Anglii jezdily necelé dvě desítky aut, to zase tak bláznivě neznělo. A pokud se tehdy zdvihaly proti samohybům hlasy, ozývalo se v nich spíš pobouření, že řidiči plaší koně. Že by mohlo jít o lidský život? Kdo by na to pomyslel. Podle Královské společnosti pro prevenci nehod bylo od té doby na britských silnicích usmrceno víc než půl milionu lidí.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...