Ze čtrnácti testovaných aut si jich osm odneslo pět hvězdiček za ochranu posádky.
Pětihvězdičkové bezpečí nabízí za nejmenší auta Renault Modus.
Zástupci třídy, které říkáme nižší střední, uspěli všichni: Ford Focus, Citroën C4 i Bmw řady 1.
Z reprezentantů střední třídy odjíždí s čistým štítem inovovaný Citroën C5. Z manažerské třídy uspělo na výbornou Audi A6.
Pět hvězdiček si odváží i dva zástupci specifických kategorií: za MPV si vedla výborně altea od Seatu. Jako hodně bezpečné SUV se ukázal být VW Touareg.
Adeptů na absolutní vítězství v listopadovém kole bylo hodně, musely tak rozhodnout "vedlejší" disciplíny. V ochraně dětí v dětské sedačce a přívětivosti k chodcům si nakonec vedli stejně výborně Citroën C4 a Seat Altea. O nejvyšší stupínek se tak podělili.
A octavia?
Neúnavní diskutéři, kteří mají potřebu zařadit octavii do některé z automobilových tříd, si povšimnou, že pánové z EuroNCAP ji řadí k tzv. large family car. V tabulce se tak prostřední škodovka ocitá vedle VW Passat, Peugeotu 407, nebo Hondy Accord. Jak vidno, do střední třídy patří octavia nejen podle některých "potrhlých" motoristických novinářů.
Z výsledku crashtestů vyplývá, že nová octavia je na tom špatně s ochranou řidiče. Při jejím laboratorním rozbíjení nejvíce trpěly nohy figuríny řidiče. Další disciplíny trojboje EuroNCAP šly octavii o poznání lépe. Dvě hvězdičky z maxima čtyř možných za ochranu chodců a čtyři z maximálních pěti za ochranu dítěte v autosedačce pasují letošní novinku z Mladé Boleslavi k tomu lepšímu.
Všimněte si...
Za pozornost stojí Renault Modus, který se stal prvním pětihvězdičkovým autem z třídy nákupních tašek. Postavit malé a hezké auto umí leckdo. Postavit malé a bezpečné auto... to už je těžší.
Vyprávět by mohli Italové. Fiat Panda sice okouzlil motoristickou Evropu natolik, že byl pasován na auto roku 2004, v crashtestech ale propadl. Skóre 3 - 2 -1 (cestující - děti - chodci) rozhodně lichotivé není. Nijak valně si nevedla ani druhá "kabelka do města" Kia Picanto, ta si alespoň dobře rozumí s dětskou autosedačkou.
Ford Focus odvedl svůj vysoký standard, exceluje v ochraně posádky, po bok altey a c4 by se postavil, kdyby byl byl méně neomalený k chodcům.
Velkým (nemilým) překvapením je BMW řady 5. Majestátní koráb z Mnichova přetéká elektronikou a nejmodernější technikou. Přepych a výkony však nejsou vše a v konečném účtování si "pětka" odnesla čtyři hvězdičky za ochranu jak posádky, tak dětí. Stejně jako octavie o kategorii níže.
Zajímavá je i série jednohvězdičkových aut, které nemáji rády chodce. Skákat před příliš malé, nebo příliš velké auto EuroNCAP testy rozhodně nedoporučují. Prozatimní rekord (tři hvězdičky) vyrovnali jen oba vítězové.
Testy Euro NCAP: listopad 2004
ochrana cestujících |
ochrana dětí |
ochrana chodců | |
Supermnini | |||
Renault Modus |
***** |
**** |
* |
Hyundai Getz |
**** |
**** |
* |
Fiat Panda |
*** |
** |
* |
Kia Picanto |
*** |
**** |
* |
Malé rodinné vozy | |||
Citroën C4 |
***** |
**** |
*** |
Ford Focus |
***** |
**** |
** |
BMW řady 1 |
***** |
*** |
* |
Velké rodinné vozy | |||
Citroën C5 |
***** |
*** |
* |
Škoda Octavia |
**** |
**** |
** |
Manažerské vozy | |||
Audi A6 |
***** |
**** |
* |
BMW řady 5 |
**** |
**** |
* |
Malá MPV | |||
Seat Altea |
***** |
**** |
*** |
Velké off-roady (SUV) | |||
VW Touareg |
***** |
**** |
* |
Opakované testy |
| ||
**** |
*** |
** |
Audi A6: 5-4-1 (posádka-děti-chodci) |
BMW 1: 5-3-1 (posádka-děti-chodci) |
BMW 5: 4-4-1 (posádka-děti-chodci) |
Citroën C4: 5-4-3 (posádka-děti-chodci) |
Citroën C5: 5-3-1 (posádka-děti-chodci) |
Fiat Panda: 3-2-1 (posádka-děti-chodci) |
Ford Focus: 5-4-2 (posádka-děti-chodci) |
Hyundai Getz: 4-4-1 (posádka-děti-chodci) |
Kia Picanto: 3-4-1 (posádka-děti-chodci) |
Mazda 2: 4-3-2 (posádka-děti-chodci) |
Renault Modus: 5-4-1 (posádka-děti-chodci) |
Seat Altea: 5-4-3 (posádka-děti-chodci) |
Škoda Octavia II: 4-4-2 (posádka-děti-chodci) |
VW Touareg: 5-4-1 (posádka-děti-chodci) |