Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První papamobil byl polský náklaďák, v ČR bude Benedikta XVI. vozit mercedes

aktualizováno 
Speciální auta pro papeže se narodila s nástupem 264. papeže Jana Pavla II. Papamobily značky Mercedes s neprůstřelným "akváriem" zná celý svět od atentátu v roce 1981. Úplně první papežský speciál byl ale otevřený náklaďák Star, použitý při návštěvě Svatého otce v Polsku.

Papamobil Star 660 M2 | foto: powiat.starachowice.pl

Dnes je dvorním dodavatelem vozidel pro papeže automobilka Mercedes, před 30 lety ale dostal šanci vyrobit tento unikátní vůz polský výrobce nákladních aut Star.

první byla nosítka

Po celá staletí sloužila papežům zvláštní nosítka, v podstatě přenosný trůn, kterým se říkalo sedia gestatoria. Ta bývala nesena dvanácti muži v červeném odění. Papež Jan XXIII. (1958-1963), který byl poměrně korpulentní postavy, prý podle vatikánského vtipu navrhoval, že by jeho nosiči měli dostat přidáno, protože se více nadřou.

Posledním papežem, který je používal, byl Jan Pavel I., papež, který vládl pouze jeden měsíc. Úředníci ho přesvědčili, že je to třeba, aby jej lidé dobře viděli. Jeho nástupce Jan Pavel II. je však už nikdy nepoužil a papežská nosítka se odebrala - zřejmě už navždy - do historie.

Svérázný papamobil zmizel po své papežské misi po rodné zemi Jana Pavla II. ze světa. Zůstal podvozek, pět kol, kus motoru, chladič a pár dalších částí. Ale ani to není úplně jisté. Dnes je centrem svárů. V posledních letech dvě různé skupiny tvrdí, že mají původní podvozek a vrhly se na jeho rekonstrukci.

Loni v červenci představilo "svůj" renovovaný papamobil Muzeum přírody a techniky ve městě Starachowice. Jeho pracovníci tvrdí, že koupili rám původního papamobilu a auto zrenovovali. Číslo karoserie však není čitelné.

Na papamobilu však pracuje také podnikatel Marek Adamczak, který tvrdí, že správný podvozek má on. Muzeum nařkl z podvodu. Podle byznysmena chtělo muzeum na celé renovaci vydělat, protože získalo turistickou atrakci.

V roce 1979 navštívil Jan Pavel II. poprvé v roli Svatého otce (jmenován byl o rok dříve) svou rodnou zemi. O jeho přepravu se postaral výrobce nákladních aut Star. Jméno je první částí názvu města Starachowice, kde sídlí. Automobilka Star dnes patří pod křídla koncernu MAN.

Tehdejší papamobil se hodně liší od dnes využívaných pancéřovaných vozů s prosklenou budkou za řidičem. Star 660 M2, jak se přesně papežský speciál jmenuje, nezapře svůj původ v náklaďáku. A je zcela otevřený. Za neprůstřelným sklem se papež objevil až po roce 1981, kdy na něj zamířila zbraň útočníka.

Papamobily

Více o speciálech pro Svatého otce čtěte ZDE

Za řidičem mohutného staru je místo pro papeže a za ním dalších 16 míst pro doprovodný sbor. Nákladní papamobil dostal bílo-žluté lakování ve vatikánských barvách.

Papamobily

Tradice papežských vozů sahá do 30. let 20. století. Dříve nosili papeže v nosítkách, moderní doba vyžadovala sofistikovanější dopravní prostředek. V roce 1930 tedy dostal papež Pius XI. od výrobce darem limuzínu Mercedes-Benz s osmiválcovým motorem. Model Nürnberg 460 je dnes spolu s dalšími papežskými speciály vystaven ve vatikánském muzeu.

Stuttgartská automobilka dodávala své vozy Svatému stolci i v dalších letech. Hlava Vatikánu nejezdila vždy jen v mercedesech. Ve dvacátých letech minulého století se papež vozil v autech italské provenience. Zkusil také pohodlí citroënu.

Papamobil, jak ho známe dnes, dodal do Vatikánu v roce 1980 opět Mercedes. Na podvozku terénního modelu G přibylo dozadu "akvárium" z plexiskla. Papež tak při svých cestách mohl být blízko věřících, kteří na něj dobře viděli, a zároveň byl chráněn před nepřízní počasí.

Papamobil ve Voršilské ulici, kde sídlí vatikánské velvyslanectví (17. září 2009)

Papamobil ve Voršilské ulici, kde sídlí vatikánské velvyslanectví (17. září 2009)

Od atentátu v květnu 1981, při kterém na Jana Pavla II. zaútočil v Římě turecký atentátník Mehmet Ali Ağca, je "akvárium" z neprůstřelného skla. Když nastoupil současný papež Benedikt XVI., použil při své "korunovaci" překvapivě opět otevřený vůz.

Ve vatikánských garážích stálo od dob Jana Pavla II. několik "obrněných" papamobilů, které vyjížděly se Svatým otcem na jeho cesty po světě. V řadě zemí však místní automobilky připravily pro papeže vlastní zvláštní modely. Třeba v roce 1982 jel  při návštěvě Barcelony v originálně upraveném Seatu Marbella (licenční Fiat Panda). Jedním z nejznámějsích vatikánských speciálů je upravený Mercedes G. Ten nejnovější vychází z modelu G 500.

Při návštěvě v Česku bude ale Benedikt XVI. používat dva Mercedesy ML 430 s osmiválcem o objemu 4,3 litru (max. výkon 279 koní) a skleněnou budkou z tři centimetry tlustého neprůstřelného skla. Minulý týden už si papamobil vyzkoušel, zda projede vraty Apoštolské nunciatury v pražské Voršilské ulici. Video z nunciatury sledujte ZDE

Oba jsou speciálně upraveny. V zadní části mají prosklený prostor, kde papež sedí. S okolím a kabinou řidiče má spojení pomocí mikrofonu. Před atentátníky ho chrání neprůstřelné sklo i střecha. Auto má také dva systémy zapalování, to pro případ, že by jeden selhal.

Papežský mercedes má i výsuvné schůdky a zvláštní zadní plošinu, po které se dá vjíždět na kolečkovém křesle. Konstruktéři zjevně počítali s tím, že uživatel může být vzhledem k doživotnosti své funkce fyzicky handicapován a mohlo by se mu takové zařízení hodit. Sedadla jsou potažena bílou kůží. Kromě papeže se do vozu vejde ještě řidič, dvoučlenný doprovod a bezpečnostní agent. Dnešní papamobily mají poznávací značku SCV 1 (Stato della Citta del Vaticano). Tedy stát Vatikán číslo jedna.

Autoři: , ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.