Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomoc při nehodě: polovina lidí zapomene zkontrolovat dýchání

aktualizováno 
Denně dochází na silnicích k vážným nehodám a každý v autoškole absolvuje kurz první pomoci. V praxi však dokáže zraněnému při nehodě správně pomoci málokdo. Jen polovina řidičů by zraněnému zkontrolovala dýchání, 70 procent lidí neví, jak zhodnotit stav zraněného. Situaci má zachránit kampaň Ty to zvládneš.

Po dopravní nehodě mnohdy rozhodují o životě zraněného minuty. Nebojte se pomoci. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Průzkum, který měl odhalit schopnosti řidičů ze čtrnácti evropských zemí poskytnout první pomoc zraněnému při autonehodě, ukázal, že situace je celkem mizerná. Kolem 70 procent řidičů vůbec neví, jak vyhodnotit zdravotní stav zraněného, kterému mají pomoci.

Ty to zvládneš

Celorepubliková kampaň s názvem Ty to zvládneš má podpořit účastníky dopravních nehod v krizových momentech. Jednak jim připomíná důležitý postup při poskytnutí první pomoci, aby se vyvarovali chyb, jednak jim dodává odvahu zasáhnout, neboť spousta lidí se v krizových momentech obává přílišného zásahu při poskytnutí první pomoci. Kampaň spustila Asociace Záchranný kruh v úzké spolupráci s Hasičských záchranným sborem České republiky a ostatními složkami integrovaného záchranného systému a Ministerstvem dopravy ČR – BESIP. Kampaň je spuštěna v rámci projektu „Záchrana života při dopravních nehodách“ za finanční podpory z Fondu zábrany škod ve výši necelé 4 miliony korun.

Zatímco tři čtvrtiny dotázaných si jsou teoreticky vědomy důležitosti kardiopulmonální resuscitace, jen necelá pětina řidičů by zvládla masáž srdce v praxi poskytnout. „Řidiči tápou i v tom, jak účinně zasáhnout, aby se vážně zranění neudusili. Jen polovina z nich má na paměti, že je bezpodmínečně nutné zkontrolovat dýchání,“ doplnil dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Přitom již po čtyřech minutách hrozí lidem se zástavou dechu smrt.

Jak na první pomoc?

Ze všeho nejdříve zkontrolujte u zraněného, jestli dýchá. U těch, co komunikují, je to poměrně snadné. U zraněných v bezvědomí a bez reakcí je potřeba dostatečné dýchání ověřit. Je potřeba jim zaklonit hlavu a zvednout bradu - tím se uvolní dýchací cesty. „Záklon hlavy je životně důležitý. A pokud máme podezření, že zraněný nedýchá, provedeme záklon hlavy i bez ohledu na to, zda může mít zraněný poraněnou páteř. S poraněním páteře má totiž šanci na život, bez dýchání nikoli,“ upřesnil Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Stav dechu se zjišťuje pohledem i poslechem 10 vteřin. Za tu dobu se musí zraněný alespoň dvakrát nadechnout. Pokud tomu tak není, je třeba okamžitě zahájit srdeční masáž neboli resuscitaci. Resuscitaci není možné provádět v autě.

Fotogalerie

Pokud je to tedy jen trochu možné, vytáhněte zraněného z auta ven na tvrdou podložku. Při srdeční masáži je třeba stlačovat hrudník s frekvencí 100 až 120krát za minutu. Ruce by měly hrudník zatlačit do hloubky 5 až 6 centimetrů. Školený zachránce může kombinovat stlačování hrudníku s umělými vdechy, a to v poměru 30 ku 2.

„Zajištění dýchání, potažmo zahájení resuscitace, je klíčovou podmínkou pro přežití zraněných. Již po čtyřech minutách dochází u nedýchajících osob k nevratnému poškozování mozku a vzápětí jim hrozí smrt. Průměrná doba pro příjezd odborné zdravotnické pomoci na místo dopravní nehody je přitom v Evropské unii 8 až 15 minut. Životy zraněných tak často bývají v rukou jejich laických zachránců,“ upozornil Hutta.

Při poskytnutí první pomoci je důležité hlavně masírovat srdce:

Autor:




Nejčtenější

Pro někoho je důkazem mužnosti, pro jiného obtěžujícím, neatraktivním doplňkem.
Obezita za volantem zabíjí. Otylí řidiči umírají o 81 procent častěji

Vědci přišli se smutným zjištěním: Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU a obézní řidiči umírají při nehodách až o 81 procent častěji než lidé s normální...  celý článek

Jozef Kabaň
Tvůrce designu moderních Škodovek přestal pro značku existovat

Škoda 22. února oficiálně zahájila prodej modelu Kodiaq, auto šlo ovšem už dlouhé týdny dopředu objednávat. V tomto týdnu by se měly dostat vozy k prvním...  celý článek

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých...
Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na...  celý článek

Motocykl se hodí i na běžné projížďky a výlety.
Italská divoška vás uhrane. První jízda s Ducati SuperSport

Přímá konkurence pro tuto motorku se jen těžko hledá, cestovně-sportovní mašiny proti ní působí autobus vedle ferrari. Italové z Ducati opět předvedli své...  celý článek

Oproti závodnímu D-type měl XKSS plátěnou střechu, nosič zavazadel a...
Jaguar za půl miliardy: ceny prvního supersportu vyšponoval oheň

Přesně před 60 roky vyšlehly z továrny Jaguaru na Browns Lane v Coventry plameny. Kromě budovy požár strávil i devět karoserií modelu XKSS. Posledních, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.