Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První saaby byly zelené dvoutakty, teď patří značka výrobci nejrychlejších aut

aktualizováno 
Těžko byste hledali značku s věrnějšími fanoušky, než je Svenska Aeroplan AB. Po letech nejistoty mají teď saabisté jistotu, že švédský výrobce přežije. Na obzoru je totiž nový majitel, též skandinávský Koenigsegg.

Saab 900 Turbo | foto: Saab

Ikonická švédská značka začínala dvoutakty, na vrcholu byla v 70. a 80. letech, na kolena ji srazil přestup do koncernu GM. Saaby jezdí umělci a začátkem nového tisíciletí sloužily i na Pražském hradě. A pokoušeli se od nich opisovat i škodováci.

Saab 9000

Saab 9000

Dvoutaktní začátky

Společnost pojmenovaná Svenska Aeroplan AB (Aktiebolaget) neboli Švédská letecká akciová společnost vznikla v Trollhättanu v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karoserií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy. Dvoutaktní motory - byť vylepšené - poháněly i typy 93, 95 a 96.

Revoluční změna přišla s modelovým rokem 1966, kdy automobilka zařadila do nabídky čtyřtaktní čtyřválec od Fordu.

Saab 99

Saab 99

Jeden z nejslavnějších saabů, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jich vyrobilo skoro 600 000. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem - právě přeplňované benzinové motory se pak staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

Sonett inspiroval škodovácký prototyp

K nejkrásnějším saabům patří sonett, lehké obratné kupé vybavené tříválcovým dvoutaktem. Není bez zajímavosti, že jeho dva exempláře našly kupce v tehdejším socialistickém Československu a jeden z nich se stal inspirací pro boleslavskou Škodovku, jejíž nádherný sportovní prototyp Škoda 1100 GT je takřka kopií lehkého Sonettu II. Více o Saabu Sonett čtěte ZDE

Saab Sonett II, 1967

Saab Sonett II, 1967

Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 je pro pravověrné fanoušky švédské značky asi tím nejsaabovatějším saabem. A dnes patří k obdivovaným youngtimerům (mladým veteránům, povětšinou ze 70. a 80. let).

Saab 900 Convertible

Saab 900 Convertible

Kabriolet Saab 900 byl velmi populární v USA. Podle internetové encyklopedie Wikipedia jeho výroba zdaleka nestačila uspokojovat vysokou poptávku, takže v 80. letech byla čekací lhůta na tento model přes 2 roky.

Z ruky do ruky

Roku 1969 se značka sloučila s výrobcem nákladních aut Scania a do roku 1995 se společnost jmenovala Saab-Scania. V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Saab 96

Saab 96

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy amerického koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory původem od Fiatu.

Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru pak automobilka požádala o ochranu před věřiteli.

Nový začátek s firmou na superauta

Novým majitelem se má stát mladá automobilka Koenigsegg, spojená se skupinou norských investorů.

Švédského výrobce (většinovým vlastníkem je ale Nor Bård Eker) jedněch z nejrychlejších aut planety založil v roce 1994 Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg CCX

S prvním prototypem Koenigsegg CC se pochlubil v roce 1997. Tři roky nato se na pařížském autosalonu představila sériová verze. První zákazník převzal červený Koenigsegg CC8S v roce 2002 na ženevském autosalonu. Ve stejném roce automobilka vyrobila ještě další čtyři auta.

V roce 2004 se v Ženevě představil nový, výkonnější Koenigsegg CCR, který 28. února 2005 na italském okruhu Nardo vytvořil světový rekord v maximální rychlosti sériově vyráběného auta rychlostí 387,87 km/h (v září stejného roku ho překonalo Bugatti Veyron rychlostí 407,5 km/h).

Saab zůstane švédský

Více o prodeji legendární značky čtěte ZDE

Zisk "letecké" značky Saab je pro Koenigsegg tak trochu symbolický. Automobilka na nejrychlejší auta světa totiž po požáru v únoru 2003, který zničil jednu z výroben, sídlí v bývalých hangárech švédských stíhačů v Ängelhomu. Na letištních drahách mohou přistávat zákazníci, kteří si jdou vyzvednout svého koenigsegga a zároveň se na nich švédská superauta testují.

Zelené supersporty tankují biolíh

Koenigseggy jsou nefalšované formule vypuštěné do běžného provozu, využívají jen ty nejmodernější technologie a materiály.

Koenigsegg CCX

Koenigsegg CCX

Automobilka na superauta si vyrábí samozřejmě i vlastní motory, které jsou schopné spalovat i ve Švédsku hojně používaný biolíh. První "zelený" supersport spalující líh se jmenuje Koenigsegg CCXR. Když jede na palivo E85, má motor maximální výkon 1 018 koní, což z něj dělá nejsilnější auto na světě, které je schváleno pro běžný provoz.

Pro letošní rok automobilka chystá čtyřsedadlový dvoudveřový elektrický model Quant, který bude energii čerpat ze solárních článků.

A ještě jeden ohromující údaj: Koenigseggu CCX, jehož osmiválcový motor s výkonem 806 koní se rozjede z nuly na stovku za 3,2 sekundy a o kterém výrobce prohlašuje, že pojede až 417 kilometrů v hodině, stačí ke zrychlení z nuly na třístovku a opětovné zabrzdění na nulu 29,2 sekundy.

Koenigsegg CCX

Koenigsegg CCX

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.