Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení ještě před premiérou v Česku: parádní Subaru XV

  14:00aktualizováno  14:00
Mezi prvními v Česku jsme mohli otestovat nové malé SUV legendárního výrobce čtyřkolek. No, ono to ani SUV není, karoserii má jako klasický hatchback nebo malé kombi, ale veze ji pěkně vysoko nad silnicí nebo polní cestou.

Subaru XV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Dvaadvacet. Je to hodně, nebo málo? U aut určených do terénu tahle výška dvou mobilních telefonů postavených na sebe není ledajaké číslo. Výška malého subaru nad silnicí je stejná jako třeba u drsného offroadu Mitsubishi Pajero, a třeba ikona Jeep Wrangler má pod autem jen o 16 mm více.

Subaru XV 2.0 CVT v číslech

  • motor: benzinový, boxer 2.0 l
  • max. výkon: 110 kW při 6 200 ot.
  • max. točivý moment: 196 Nm při 4 200 ot.
  • zrychlení 0–100 km: 10,7 s
  • prům. spotřeba: 6,6/8,6 l/100 km (údaj výrobce/naměřená v testu)
  • délka/šířka/výška/rozvor: 4 450/1 780/1 570/2 635 mm
  • objem kufru: 380 l
  • min. světlá výška: 220 mm
  • zákl. cena: 569 000 Kč (1.6 Active)
  • cena testovaného vozu: 709 000 Kč (2.0 CVT, Comfort)

A je to také nejvíce ze všech modelů Subaru. Na první pohled byste to ale určitě neřekli , "iksvéčko" vypadá jako celkem normální hatchback střední třídy, kam také délkou necelých 4,5 metru patří.

Úsporný motor? Kupodivu ano

Jméno Subaru bylo vždy synonymem pro hladové benzinové motory, u jejichž údajů o spotřebě jsme bývali zvyklí číst dvouciferné hodnoty. Nový dvoulitr vyvinutý pro XV to staví na hlavu. Podle výrobce má průměrnou kombinovanou spotřebu 6,6 litru. Na ni jsme se sice nedostali ani náhodou, ale po 500 kilometrech se palubní počítač ustálil na čísle 8,6. A to je na poměry značky excelentní hodnota, když připočítáme, že jsme jezdili dost ostře, proháněli vůz po letištní ploše a po dálnici, v mírném terénu a ve městě. Žádná plynulá jízda po okreskách...

Subaru XV

Podíl na takové spotřebě má určitě i start-stop systém, který podobně jako u konkurence vypíná motor při zastavení na semaforech a podobně. Při zhruba hodině čistého času jízdy nasbíral motor 2,46 minuty ve vypnutém režimu. Jak to víme? XV má totiž takovou zvláštnůstku, tenhle čas měří. Říkali jsme si, že je to celkem zbytečná hodnota, ale je až úsměvné, jak se Subaru rozhodlo podělit se s řidičem o každičkou informací.

Přitom ještě nedávno nedávalo ani do drahých modelů ani obyčejný palubní počítač. Tady je barevný, ukazuje vám barvičkami, zda jedete úsporně či ne, a pozor – historický poprvé s vámi komunikuje česky! A nejen počítač, i navigace. Hlasové povely jsou sice o poznání strojovější než u konkurence, ale čeština může mnohého lesníka oslovit.

Drahé, nebo levné?

Lesákům nebude vadit ani přestrohý interiér – každý, komu jsme auto ukázali, se podivoval nad jeho strohým provedením. Kombinaci černého plastu s černou látkou ve dveřích jen v naší výbavě Comfort malinko oživují drobné stříbrné listy na palubní desce. Použité plasty také nepůsobí extra bytelným dojmem, zvlášť v porovnání s prémiovou německou konkurencí, jemuž se při ceně 710 tisíc za testovaný vůz nevyhneme. Cena základní verze s motorem 1.6i a manuální převodovkou je přijatelnějších 570 tisíc korun.

Subaru XV

Je nové subaru levné, nebo drahé? To lze jen těžko posoudit, záleží, jestli tuhle technicky precizní značku vnímáte jako prémiovou, nebo jako jednu z mnoha. Pak mají konkurenti navrch: když uvažujeme pouze o verzích s pohonem 4×4, pak třeba Škoda Yeti s dvoulitrovým turbodieselem a srovnatelnou výbavou je levnější o 70 tisíc korun, Mitsubishi ASX (1.6i) o 35 tisíc.

Nejblíže má VX asi k Suzuki Grand Vitara, která se prodává s motorem 1.6 VVT od 640 tisíc korun. Srovnání ale není zcela přesné: vitara je sice skoro stejně dlouhá, ale díky redukční převodovce a integrovanému rámu je mnohem víc offroadem než čistě "esúvéčkové" subaru. Prémiová konkurence je pak cenově někde úplně jinde, nejlevnější 4×4 v BMW X1 pořídíte za téměř 760 tisíc korun, v Audi Q3 pak ještě o 40 tisíc dráže.

Fotogalerie

Jestli jsme měli k novému malému SUV od Subaru nějaké drobné výhrady, jízda nám na ně dala zapomenout. Bez přehánění: XV je pseudoteréňákem s nejlepšími jízdními vlastnostmi. Na svou světlou výšku je neskutečně stabilní. Samozřejmě za to může kombinace nízkého těžiště díky použití pro značku typického plochého motoru typu boxer s protiběžnými písty a stálého symetrického pohonu všech kol.

Na letišti v Milovicích jsme iksvéčko nutili provádět psí kusy. V rychlostech nad sto kilometrů jsme smýkali volantem ze strany na stranu, a přestože zvenčí bylo vidět, jak auto zaklekává, ze stopy do smyku neuhnulo ani o píď. Vlastně ano, při nájezdu z bahnité polňačky na panel předvedlo plavné sklouznutí do pravého úhlu, přesně podle přání řidiče, který manévr provedl v osmdesátikilometrové rychlosti.

Občas, když byla v zatáčce vrstva rozsypaného posypového štěrku, zasáhla jinak netečná stabilizace ESP, ale závodníci můžou být v klidu, na rozdíl od jiných značek ji tady pořád ještě můžete vypnout.

Podle toho, co bylo řečeno o excelentních jízdních vlastnostech, by se dalo předpokládat, že daní za ně bude omezení pohodlí posádky, protože podvozek bude tvrdý jako prkno. Ale jsme u Subaru, takže to nehrozí. Subjektivní pocit je ovšem o chlup méně pohodlí než u nedávno testované Imprezy XV, která byla neuvěřitelně komfortní. Nové malé SUV přitvrdilo, nevyžehlí do hladka všechny výtluky a kanálové vpusti.

Subaru XV

Všechna Subaru XV jsou čtyřkolky, s pohonem jen jedné nápravy ji nekoupíte. Přestože se systém 4×4 nazývá Symmetrical AWD (symetrický all wheel drive), není u všech variant XV stejný. Verze s bezestupňovou převodovkou CVT (Subaru jí říká Lineatronic) mají elektronicky řízenou lamelovou spojku, základní nastavení rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola v poměru 60 : 40. Neustále ale poměr mění podle toho, jak řídicí jednotka vozu vyhodnotí prokluz jednotlivých kol, aby byla neustále zajištěná dostatečná trakce.

Může se hodit

Líbí se vám Subaru? Vyberte si to své na Automodul.cz/subaru.

Stálý pohon všech kol s klasickým mezinápravovým diferenciálem se základním rozdělením točivého momentu 50 : 50 je pak vyhrazen verzím s manuálními převodovkami.

Jízda s bezstupňovou variátorovou převodovkou je příjemná, až na ty doprovodné zvuky samotného ústrojí – chvílemi máte pocit, jako byste řídili vytočený splašený vysavač. Proti funkčnosti CVT nelze mít výhrad: reaguje svižně a díky plynulé změně rychlosti vůbec necítíte, že se to stalo.

Subaru XV

Sportovním genům značky odpovídá i ochota motoru (i převodovky) k vytáčení. Klidně vás při prošlápnutí plynu k podlaze pustí až přes šest tisíc otáček na dohled červeného pole otáčkoměru, takže plynule zrychluje až někam ke 180 km/h.

Nebojte, zkoušeli jsme to na letištní ploše, jisté ale je, že při předjíždění se taková razance může hodit. Bezestupňová převodovka nabízí šest pevných poměrů, které slouží jako virtuální převodové stupně – na ně se také dá přeřazovat páčkami pod volantem. Při jízdě ustálenou rychlostí 140 km/h na tachometru máte na otáčkoměru jen 2,5 tisíce otáček, kdykoli je však pod plynem k dispozici dost výkonu pro podřazení a zrychlení.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.