Ford Focus

Ford Focus | foto: Ford

Nový Ford Focus je výpočetní středisko, které stále skvěle jezdí

  • 157
Ve třetí generaci zpohodlněl, zluxusněl a z extravagantního mladíka se stal usedlý strejda. To není kritika, jen konstatování. Dospělost se nevyhne nikomu, ani novému Fordu Focus. A jako každý pán v letech začal být opatrnější a vybavil se moderní hlídací technikou.

Šok z designu, nadšení z jízdy! Před dvanácti lety se při premiéře modelu Focus, nahrazujícího letitého escorta, kritiky expertů rozplývaly nadšením a chválou. I zákazníci slyšeli na extravagantní interiér i exteriér, tenkrát ojedinělé svislé zadní svítilny, byla to prostě doslova bomba. Jo, to byly časy, jenže... je to trochu smutné, ale auta nižší střední třídy, tedy ta nejprodávanější a u rodin nejoblíbenější, jsou pořád nudnější a usedlejší.

Zklidnění

Nový focus těžko v někom vzbudí podobné nadšení. Špatně na něm není nic, jen je prostě málo výrazný. Zezadu vypadá jako kterýkoliv hatchback nižší střední třídy, charakteristická zadní světla, poznávací znak focusu, zmizela. Ale vkus je výsostně individuální záležitost, přestože při koupi auta rozhoduje možná nejvíce, takže rozhodnout, zda se mu focus líbí, si musí každý sám. Někomu může až moc připomínat francouzské renaulty.

Ford Focus

Jeden svět, jeden focus

Nový ford se už v Česku začal prodávat, jinde ve světě na něj teprve čekají. Výroba pro Evropu začala v prosinci 2010 v továrnách v německém Saarlouis, americkém Michiganu, ruském Petrohradě; v Číně a Thajsku teprve čekají.

Největší novinkou pro Ford je, že auto bude všude ve světě úplně stejné. "Je to jediný vůz pro celý svět, naprosto globální," říká jeden z konstruktérů Andreas Scheffler s tím, že nová, takzvaná C platforma bude sloužit pro rovnou desítku modelů.

V Česku se budou prodávat všechny tři karosářské verze, tedy kromě klasického pětidveřového hatchbacku i kombík a nepříliš populární sedan.

"Karoserie je průměrně o 15 procent tužší než u předchozího focusu, na některých místech až o 75 procent, třeba u bočního B sloupku. Vydrží tak větší náraz," říká Scheffler. Další technickou novinkou jsou třeba aktivní lamely chladiče, které optimalizují chlazení a zlepšují aerodynamiku.

Uvnitř jsem se okamžitě cítil, jako bych s focusem jezdil odjakživa. Vynikající sedadla obejmou celé tělo, volant se výborně drží, řízení je pevné a přesné, naprosto precizní. Malá výhrada k místu spolujezdce, kam jsem si posléze přesedl: široký středový tunel trochu utiskuje levou nohu. Když jedete ve dvou nebo s dětskou sedačkou, dáte si sedadlo víc dozadu a je po problému. Jinak za řidiče si 185centimetrový spolujezdec sedne bez problémů v podélném směru, pouze nad hlavou už nemá moc prostoru.

Jízda: parádní disciplína

První dojem z podvozku je, že je o dost měkčí než u předchůdce. Vadí? Nevadí? Určitě nevadí, přibylo pohodlí a rozhodně se nedá říct, že by auto nechtělo držet zvolenou stopu. V zatáčkách v okolí jihošpanělského Jerezu, kam automobilka svezla evropské novináře na první testovací jízdy, jsme focuse pěkně proháněli, až gumy hvízdaly; neplánovaně jsme vyzkoušeli i brutální vyhýbací manévr, když nám přímo pod kola vběhlo cosi jako divoký králík. Auto se ale neutrhlo, hranice přilnavosti je pořádně vysoko. Což je výborná zpráva nejen pro závodníky za volantem, ale i pro běžné řidiče, pokud se dostanou do krizové situace

Focus se s neuvěřitelnou ochotou vrhá do zatáček, docela strmé a přesné řízení ho drží na uzdě a vyvrací mýtus, že elektrické posilovače znamenají mizernou zpětnou vazbu o tom, co se děje pod koly. Neznamenají, záleží jen na tom, jak dobře je systém vyroben a nastaven.

Fordu se to povedlo, přesností řízení i komfortem a odrušením rázů kol je focus na špici třídy spolu s VW Golf. Totéž se dá říci i o řazení šestistupňové převodovky, ani zde si nemůžeme vůbec stěžovat. K brzdám snad jen tolik: mají bleskový nástup a nevadnou, ani když je moříte v serpentinách jízdou, za kterou by se normální šofér styděl.

Osm motorů, ale vlastně čtyři

Osm – čtyři – dva, to u Fordu dává smysl. Celkem osm možností najdete v ceníku u položky motory, ale ve skutečnosti jsou to jen čtyři agregáty a jen o dvojím zdvihovém objemu: 1,6 a 2,0 litru. Liší se tak typem vstřikování, časováním ventilů a přeplňováním turbodmychadlem.

U benzinu začíná Ford na základních 77 kilowattech, ze stejného agregátu označeného Ti-VCT dostali konstruktéři díky variabilnímu časování sacích i výfukových ventilů ještě 92 kW. Pak přitvrzují: přidávají přímý vstřik benzinu a turbodmychadlo a šestnáctistovka se rázem vzmůže na 110 kW, komu by to nestačilo, nejvýkonnější EcoBoost, jak tomuhle motoru u modrého oválu říkají, umí 134 kW (182 koní).

Nejskromnější nafťák 1.6 TDCi pak dává 85 kW, stejně jako dvoulitr ve své nejslabší verzi (zato ale má o 70 Nm silnější "krouťák"). Motor se pak ladí ještě do dvou dalších úrovní: buď klasických 103, nebo vylepšených 120 kW.

My jsme na prezentaci proháněli výhradně "prostřední" 103kilowattovou, a nepřekvapí, že s přehledem stačí a je pro auto bezpochyby ideální motorizací (taky se vždy výborně prodávala).

Agregát 2.0 TDCi nemá skoro žádný znatelný turboefekt a nechá se docela razantně vytáčet až do omezovače, hlukový projev je stále velmi uměřený. Jen spotřeba se pak při takové sportovní jízdě pohybuje kolem 7,6 litru na 100 km, zatímco při tempu v rámci rychlostních limitů atakuje hranici 5,5 litru. Ta se vůbec stává u moderních turbodieselů jakýmsi standardem, kdo jezdí za víc, nemá v porovnání s konkurencí šanci.

Motor překvapil odhlučněním, stejně jako celé auto: když kolega atakoval hranici 200 km na vymezeném úseku dálnice, největší porci hluku obstaral svist od zpětných zrcátek.

Focus se vůbec jízdně chová na úrovni auta o třídu většího, čímž opět velmi připomíná své rivaly Opela Astru a golfa. Rozhodnout, kdo z nich vede pomyslný souboj, je bez přímé konfrontace nemožné, ale pokud bych měl hlasovat jen za sebe, přidělil bych (pořád v měřítkách rodinných vozů) tyto přívlastky: astra krásná, golf pohodlný, a focus sportovní.

Koneckonců, dokazuje to i vypínatelná stabilizace ESP, to pro ty, kteří by si chtěli s autem pořádně "pohrát". To třeba u rodinných škodovek, ani "ostrých" RS, nejde...

Sebevědomá cena

Zatímco dosavadní focus opouští český trh s výprodejovou cenovkou 280 tisíc korun za auto s plnou výbavou, novinka přichází docela sebevědomě se základem ve výši 360 tisíc (Trend 1,6 77 kW) a to už po "zaváděcím bonusu" 65 000 Kč na všechna karosářská provedení i motorizace. Konkurenti jsou ovšem v téhle chvíli levnější a to včetně tradičně prémiově vnímaného VW Golf, takže uvidíme, co na to řeknou zákazníci, až vykoupí skladové zásoby dosavadního focusu.

Focus nabízí nově jen dvojici výbav: už v základní Trend je manuální klimatizace, stabilizační systém ESP, šest airbagů, rádio s CD a vstupem USB, přední mlhovky, elektricky ovládaná přední okna, dálkové centrální zamykání, palubní počítač s ukazatelem ekonomického řazení a 16“ kola.

Vyšší Titanium přidává hlavně automatickou dvouzónovou klimatizaci, kola z lehkých slitin, tempomat, startovací tlačítko Ford Power či zadní světla s LED diodami, asistent rozjezdu do kopce nebo hlídání tlaku v pneumatikách.

Nejdražší verze focusu stojí 660 tisíc Kč (kombi, Titanium, 2.0 TDCi a 6st. Powershift), ovšem příplatky jsou možné i u nejvyšší výbavy, například 26 000 Kč za adaptivní tempomat s udržováním bezpečné vzdálenosti či 6 700 Kč za vyhřívané čelní sklo.

Moderní technika, kam se podíváš

Momentálně je ve středu zájmu všech automobilek takzvaná aktivní bezpečnost. Tady nejde o to, kdo nacpe do vozu víc vzduchových vaků, ale kdo nechá "svého" řidiče chránit všelijakými asistenty. Jeden hlídá, jestli nevyjíždíte z pruhu, druhý zda držíte správný rozestup za vpředu jedoucím vozem, třetí přepíná dálková a potkávací světla, čtvrtý hlídá víčka řidiče, jestli se sama nezavírají...

Ford Focus
Ford Focus

K mání bude kombík i sedan

Nový Ford Focus jde zatím v tomhle směru nejdále. Za příplatky nabízí takové věci, jaké se dosud v nižší střední třídě neobjevily, a po prostudování ceníků konkurence je nutno přiznat, že je skutečně nikdo nenabízí. Pouze Citroën C4 má sledování mrtvého úhlu a hlídá, zda nevyjíždíte ze svého pruhu, ovšem u Fordu k tomu přidávají radar s adaptivním tempomatem, který umí hlídat vzdálenost od auta před vámi, systém Activ City Stop, který auto samočinně zastaví před překážkou, na kterou šofér nereaguje, automatické rozpoznávání a zobrazování značek s omezením rychlosti, případně samočinné přepínání dálkových a potkávacích světel. 

Kamera v hlavní roli

Hlavním hlídačem je kamera, umístěná vedle vnitřního zpětného zrcátka, jejíž obraz, předávaný palubnímu počítači, slouží jako zdroj pro pětici asistenčních systémů.

  • Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu: upozorní řidiče vibracemi volantu a varováním na přístrojovém panelu, pokud kamera zaznamená neúmyslné vyjetí z jízdního pruhu. V rychlostech pod 60 km/h je systém neaktivní, aby nerušil v městském provozu. Řidič má možnost nastavit jeho citlivost (ve dvou úrovních) a intenzitu upozornění (ve třech úrovních), popřípadě systém zcela vypnout.
  • Asistent pro jízdu v pruzích: kromě výše zmíněného varování dokáže pomocí elektrického posilovače řízení vrátit vůz do správného směru. Zásah je jemný, řidič s ním nemusí zápasit, mění-li jízdní pruh záměrně. Navíc může nastavit citlivost systému ve dvou úrovních nebo ho i zcela deaktivovat.
  • Monitorování pozornosti řidiče: systém pomocí kamery vyhodnocuje, zda na řidiče nedoléhá únava nebo dokonce spánek. Díky monitorování polohy auta vzhledem k vodorovnému dopravnímu značení může systém rozpoznat typickou změnu směru jízdy, k jaké dochází, když řidič ztrácí pozornost nebo koncentraci. Pak se nejdřív na palubní desce zobrazí výstraha, doprovázená akustickým signálem; pokud se chování řidiče nezmění, je zobrazeno permanentní varování, které musí řidič vzít na vědomí stiskem tlačítka OK.
  • Rozpoznávání dopravních značek: kamera snímá značky umístěné nad silnicí nebo po straně a to hlásí naposledy zaznamenané omezení rychlosti, ukončení zákazů nebo úpravu předjíždění v právě projížděném úseku. Značky se podle výběru řidiče zobrazují buď na větší obrazovce informačního systému, nebo ve formě menší, trvale zobrazené ikony v horní části displeje. Aby měl řidič vždy přehled o tom, jak aktuální značka je, symbol postupně pohasíná s rostoucí vzdáleností od zachycené značky. Řidič může využít tohoto systému rovněž k upozornění na překročení nejvyšší dovolené rychlosti, pokud si ho nastaví tak, aby symbol značky omezující rychlost zablikal, pokud aktuální rychlost jízdy překročí zobrazený limit o předem nastavenou hodnotu (kterou si zvolí sám řidič). 
  • Asistent dálkových světel: automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly. Zlepšuje tak viditelnost a přispívá ke koncentraci řidiče na samotnou jízdu, protože ho zbavuje povinnosti obsluhovat světla manuálně. Kamera u zpětného zrcátka zaznamenává nejen světlomety či koncová světla jiných vozidel, ale rovněž celkové světelné podmínky, což systému umožňuje automaticky přepnout na potkávací světla jak při míjení se s jiným automobilem, tak při jízdě v osvětlené městské zástavbě.

Automatické parkování

Nový Focus také umí stejně jako konkurenti od VW sám zaparkovat do místa v podélné řadě aut. Pomáhají mu v tom ultrazvukové senzory, jež po obou stranách skenují řadu zaparkovaných automobilů a hledají v ní dost velkou mezeru.

Ford Focus

K bezpečnému zaparkování stačí taková, která je o 20 procent delší než focus samotný. Až ji najdou, systém upozorní řidiče a na displej mu napíše instrukce pro dokončení parkování. Řidič obsluhuje brzdu, plyn a převodovku, systém  obstarává točení volantem. Maximální rychlost při parkování je 10 km za hodinu.

Radar hlídá mrtvé úhly

Focus používá dva radarové moduly, umístěné v rozích zadního nárazníku. Pokud "vidí" auto, které je ve slepém úhlu řidiče,  rozsvítí se LED dioda ve zpětném zrcátku na příslušné straně. Systém se aktivuje automaticky při rychlostech nad 10 km/h, takže se dá použít i ve městě.

Milion bitů za sekundu

Nepřekvapí, že focus lze dovybavit i dnes už "běžnými" komfortními doplňky, třeba zadní parkovací kamerou, bezdotykovým odemykáním a startováním tlačítkem, dešťovým i světelným senzorem (a tedy automatickými světly i stěrači), plusem je fordí specialita: bezvíčkové hrdlo nádrže EasyFuel (sériová výbava). Je vymyšleno tak, že nedovolí řidiči omylem načerpat naftu do automobilu s benzinovým motorem nebo naopak.

Bohatá elektronická výstroj si vyžádala také vyspělou elektroinstalaci, auto může mít až 46 různých řídících jednotek, které kontrolují provoz jednotlivých technologií. Vše je propojeno třemi moderními síťovými sběrnicemi typu CAN, jejichž datová propustnost je milion bitů za sekundu.