Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První svezení: zkoušeli jsme Škodu Yeti s novýma očima

  14:09aktualizováno  20:05
Düsseldorf (od zpravodaje iDNES.cz) - Modernizovaný yeti je méně nápadný než jeho okatý předchůdce, ale stále patří k nejlépe jezdícím škodovkám. Sněžný muž z Boleslavi už zná ceny. Před koncem roku bude předprodej, ostrý start prodeje je naplánovaný na půlku ledna. Na první kilometry se škodováckým SUV jsme se vydali do Düsseldorfu.

Yeti stále patří mezi nejlépe jezdící škodovky, ale na dnešní poměry už je podvozek hodně tvrdý, Škoda má v nabídce i lépe tlumící modely.

Na elánu mu to však neubírá. Není prkenný a silnice se drží jako nízký hatchback. Ve vysokých dálničních rychlostech, kterých si ovšem legálně užíváte jen v Německu, vás nejvíc obtěžuje velký aerodynamický hluk přeci jen dost vysoké karoserie. Podvozek je pevný, nehoupe se, řízení je jisté.

Nový pohled

Yeti přišel s faceliftem o svůj poznávací znak: nekonvenční čumák se dvěma páry světel. Nahradil je střídmější pohled velkých lamp ve stylu rapidu a octavie. Nutno říct, že yeti s novou tváří vypadá dobře. Ale kdo má rád odvážněji pojatý původní vzhled, bude v rozpacích. Občerstvený yeti prostě víc splyne s davem.

Škoda Yeti

Víko kufru promáčkli designéři tak, aby vznikly dva šikmé prolisy vedle registrační značky, jako to u škodovek zavedl rapid.

Sedí se vcelku blízko čelnímu sklu, přístrojovka je mělká. Díky krabicovitým proporcím a pravidelným tvarům má řidič dobrý výhled a parkovací kameru, kterou teď dostává yeti jako první škodovka, tolik nepotřebuje.

V ceníku je i nejnovější generace parkovacího asistenta, který auto samočinně zaparkuje podélně i příčně k vozovce a z podélných mezer i automaticky vyjede. Dále v yetim slaví premiéru bezklíčkové odemykání, zamykání a startování.

První desítky kilometrů jsme vyzkoušeli s dvoulitrovým turbodieselem v prostřední výkonové variantě se 103 kilowatty. V Česku nejprodávanější motor pod kapotu yetiho je stejný diesel, ovšem v základní výkonové verzi 81 kW. V nabídce je ještě verze se 125 kilowatty.

Předo- a čtyřkolky se dělí o prodeje skoro půl na půl. Lehce převažují verze s poháněnou přední nápravou.

Škoda Yeti

"Naše" TDI není trhač asfaltu, ale na dlouhé dálniční štreky je ideální. I když upalujete nezákonnými rychlostmi po dálnici, udržíte se se spotřebou mezi šesti a půl a sedmi litry. Těžší zpřevodování přeperou kroutící newtonmetry. Motor má plynulý nárůst síly, nečekejte frenetický zátah. Od 1 800 otáček zabere a polevovat začne až u 4 500. Že spaluje naftu, to poznáte, ale posádku hlukem neobtěžuje.

Jaku druhé jsme vyzkoušeli provedení s benzinovým čtyřválcem 1,4 TSI s výkonem 90 kW. Motor má elán od nízkých otáček. Turbo přidá švih, takže s rostoucími otáčkami "nevadne". Motor je hodně pružný a rozumně zpřevodovaný. Spotřeba se při svižnější jízdě po zvlněných a zakroucených okreskách vyšplhala na osm a půl litru. Aktivnější jízda je s ním ale rozhodně zábavnější než s dieselem.

Zkouška terénem

Zkusili jsme yetiho také v rozmoklém bahně na offroadové trati. S broděním, šplháním i sjížděním prudkých kopců se vypořádal dobře. Na podobnou jízdu má sněžný muž speciální offroadový režim, který také podle potřeby přidržuje jednotlivá kola. Bez nohou na pedálech sjedete šnečím tempem kopec. Stačí jen točit volantem.

Škoda Yeti

Víc než křížení náprav ale zaujme dokonale tuhá karoserie. I když auto doslova visí se dvěma koly ve vzduchu necítíte ani neslyšíte žádný náznak kroucení. Žádné vrzání ani jiné pazvuky.

Silný švihák

Technických inovací je méně než těch vzhledových. Nově dostávají verze s pohonem všech kol mezinápravovou spojku Haldex 5, která je oproti předchozí čtyřce lehčí. Oproti čtvrté generaci se z pohledu uživatele nic výrazně neměnilo. Ale technici na něm zapracovali: je lehčí, jednodušší.

Zajímavým vylepšením je zvýšení hmotnosti přívěsu, který může yeti tahat, nově je to 2,1 tuny.

V Mladé Boleslavi při faceliftu vytvořili z jednoho yetiho dva. Stylovější, jakousi "městskou" variantu a pak robustněji vyhlížející verzi pro výlety do přírody. Odlišíte je hlavně podle nárazníků. Městský frajer má také lakované boční lišty, dobrodružněji pojatý sourozenec zůstane u černých, nelakovaných.

Základ s přeplňovaným čtyřválcem 1,2 TSi 77 kW má startovací cenu 339 900 korun. V základní výbavě má manuální klimatizaci, stabilizační systém, ABS, čtyři airbagy, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka a další prvky. Chybí ovšem rádio, dálkově ovládané centrální zamykání a palubní počítač, za ty si musíte do základu připlatit 10 tisíc navíc.

Druhou variantou je pak verze "Outdoor", která startuje s cenou 464 900 korun. V ní je základním motorem 1,4 TSI/90 kW s pohonem předních kol.

Pro obě verze je na výběr ze sedmi motorů a pohonem předních, nebo všech kol. K některým motorům je k mání za příplatek dvouspojkový automat DSG.

Yeti je čtvrtý až pátý nejdůležitější model značky. Do dneška se jich od představení v roce 2009 prodalo skoro 300 tisíc. "Je to dvojnásobek toho, co se původně plánovalo," říká Vítek Pelc ze Škodovky.

Výroba odstartuje příští týden v kvasinské továrně automobilky. Do konce roku se na české silnice dostane jen pár stovek aut. Ostrý start prodeje je naplánován na druhou půlku ledna.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...