První test dusteru v Česku: levná dacia obstojí v terénu i na silnici

  • 898
Dacia Duster je auto, na které čekaly poslední dvě generace lesáků, rybářů, chatařů. Žádná jiná čtyřkolka téhle velikosti nikdy nestála 300 tisíc korun. Otestovali jsme ji jako první redakce v Česku.

"Ať se jde yeti zahrabat. Byl jsem ho vyzkoušet u prodejce, ale s tímhle dusterem by u mě tedy prohrál. Je to nádherný auto, robustní, a za ty peníze... Ve mně má dacia jistého zákazníka," rozplýval se nadšením Jan Klempíř z Prahy-Ďáblic, který za svůj život vystřídal přes 30 aut. Potkali jsme se náhodou, byl jedním z asi desítky lidí, kteří se během jediného dne přitočili k testované dacii a důkladně si ji prohlíželi. Zájem byl tedy veliký, a není divu – automobilka mi zapůjčila první vůz, který v Česku mohl vyjet na silnici. A nadšení pana Klempíře jsem chápal: i mně duster opravdu příjemně překvapil.

Může se hodit

Nové i ojeté vozy Dacia
na obřím online portálu
v ČR www.automodul.cz

Největší překvapení mi připravil podvozek a jeho vynikající naladění. Je dostatečně robustní už v modelu Logan, z něhož duster vychází, ale pro duster byla kvůli jízdě v terénu ještě zesílena přední náprava, zadní víceprvková byla nově vyvinuta dusteru 4x4 na míru (dvuokolka má vzadu nápravu tuhou).

Vozy SUV ovšem mnohdy tráví více času na silnici než v terénu, a na to je duster dobře uzpůsoben. Překvapila mě výborná směrová stabilita, a to i při rychlé jízdě po dálnici, kde podvozek zvládá změny směru s obdivuhodnou jistotou. V zatáčkách se pochopitelně naklání, ale ne nijak přehnaně, a ani při svižnější jízdě nemá náprava tendenci odskakovat.

Dacia Duster

Ještě lepší je to v terénu. Kvůli silničním pneumatikám jsem vyzkoušel pouze bahnitou jílovitou pískovnu a kilometry polních cest s obrovskými dírami a kalužemi, a duster nikde neměl sebemenší problém – ani když byla vrstva jílu pořádně hluboká a mazlavá. Nakonec se prohrabal. A doslova nadšen jsem byl schopností podvozku tlumit rázy od obřích děr a přitom se přehnaně nehoupat; o zem jsem zavadil pouze jedinkrát.

Terénní geny od Nissanu

V terénu má duster tři výhody: tou hlavní je pohon 4x4 převzatý od terénního specialisty, Nissanu (je v alianci s Renaultem, kterému Dacia patří). Od japonské automobilky tedy pochází zadní rozvodovka a mezinápravová spojka, stejně jako nová šestistupňová převodovka TL8.

A ty další výhody? Velká světlá výška 210 mm (ještě o centimetr víc než většina offroadů) a nízká hmotnost (1 250 kg u verze 4x4). To vše v praxi znamená vysokou schopnost průchodu běžným terénem, který limitují v podstatě jen pneumatiky. Pro opravdové fajnšmekry ještě údaj o terénní dostupnosti: nájezdový úhel je 30°, přechodový úhel 23° a 36° sjezdový úhel. Pro manévrování v obtížných podmínkách se hodí se i velmi krátká "jednička" – je to skoro jako byste měli zařazenou redukci. Duster 4x4 je totiž vybaven speciálně nově vyvinutou šestistupňovou převodovkou s velmi krátkým prvním rychlostním stupněm (5,79 km/h při 1000 ot/min), který umožňuje třeba rozjetí naloženého auta do strmého svahu.

Opačnou stranou mince ovšem je, že takové zpřevodování "do síly" není až tak vhodné na normální silniční ježdění, zvlášť třeba dálničními rychlostmi. Proto jsem po prvním překvapení nad šestistupňovou převodovkou u benzinu rychle pochopil, že bez ní by to nešlo. Jen pro ilustraci: při rychlosti 50 km/h točí motor na čtvrtý rychlostní stupeň 2 500 otáček, až na pětku klesnou na 1 900. Při dálničních tachometrových 140 km/h je to pak na 6 nějakých 4 100 otáček, což běžně točívají benzinové šestnáctistovky na pětku.

Sympatické je, že ani při tak vysoké rychlosti není agregát ani vůz samotný nijak zvlášť hlučný, ovšem s každým kilometrem navíc hladina opravdu výrazně narůstá. K dobrému pocitu za volantem přispívá příjemně tuhé řízení s hydraulickým posilovačem, jemuž nechybí přesnost a zpětná vazba.

A spotřeba? Výrobce uvádí u motoru 1.6 ve verzi s pohonem všech kol průměrných 8 litrů na 100 km, já jezdil za 9,5. Motor byl ovšem totálně syrový, s najetými několika kilometry. Podle palubního počítače jsem na okreskách jezdil do průměrných sedmi litrů, v terénu šplhala spotřeba lehce přes 11 litrů.

Bytelný interiér

Příjemně mě také překvapilo, jak má duster bytelně a robustně udělaný interiér. Samozřejmě, že z plastů zrovna nekouká prémiová kvalita, ale jsou měkčené a příjemné na omak, nikde nic nevrže, a to ani při brutální jízdě po polňačkách. Nízká cena auta je poznat třeba na nezakrytých šroubech na dně držáků kelímků, na násilně naroubovaném stahování zadních oken v podstatě u nohou cestujících, ale zásadní ergonomickou výhradu jsem neměl.

Koneckonců, stahování okýnek na středovém panelu používají i některé americké (a donedávna i francouzské) značky. Trochu jsem bojoval jen se sedadlem – měl jsem drobný problém jej výškově seřídit. Dělá se to totiž pákou, která se stlačí, člověk se musí nadlehčit a sedadlo vyskočí, což je systém podobný tomu ve starších BMW, ale dost nepraktický. Sedadlo má totiž v podstatě jen dvě polohy: nahoře a dole. Samotná koženková sedadla jsou dostatečně rozměrná, mají vysoká opěradla až nad ramena, ale mizivé boční vedení.

Cena, to bude to první a nejdůležitější, co bude zájemce o novou terénní Dacii zajímat. Tak tedy: s pohonem předních kol a benzinovým motorem 1.6 o výkonu 77 kilowattů stojí 260 tisíc korun, "čtyřkolka" 300.

Největší konkurent, o devět centimetrů kratší Škoda Yeti, je výrazně dražší (1.2 TSI 77 kW 4x2: 363 000 Kč), dvojčata Suzuki SX4 (365 000 Kč) a Fiat Sedici (402 000 Kč) zase o dost menší. Zbývá konstrukčně stará Lada Niva (235 000 Kč), s níž je nebezpečné se vydat do dnešního provozu, a mnohem dražší je pak stroj od ruského UAZu, Combat (479 000 Kč).

Dacia Duster

Všechny dustery jsou vybaveny ABS s elektrickým rozdělovačem brzdné síly (EBD) a asistentem nouzového brzdění (AFU). Duster je také první vůz značky Dacia, který je na přání vybavován stabilizačním systémem ESP doplněným kontrolou nedotáčivosti (CSV) a protiprokluzovým systémem kol (ASR). Tato funkce také umožní, aby byl kroutící moment v režimu 4x4 přenesen z prokluzujícího kola na druhé kolo na nápravě (systém BMR). Duster je v Evropě sériově vybaven dvěma čelními airbagy, boční airbagy jsou za příplatek. A záruka? Výrobce nabízí standardní garanci po dobu tří let nebo do ujetí 100 tisíc kilometrů.

Takže sečteno, podtrženo – i kdyby Dacia Duster byla o 200 tisíc korun dražší, pořád by byla schopná obstát v konkurenci ostatních SUV. Chybí jí vlastně jediné – "značková" image. Ale nového majitele může třeba naopak těšit, že v dusterech bude potkávat jen ty, kteří terénní vůz potřebují, a ne nažehlené frajírky, kteří mají pseudoteréňáky jen aby udělali dojem...

Dacia Duster v číslech
motory 1.6i, 77 kW;
1.5 dci 63 a 81 kW
délka x šířka x výška x rozvor x světlá výška (mm) 4 315 x 1 822 x
1625 x 2 673 x 210
kufr (litrů) 475 (4x2), 408 (4x4)