Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test letních pneumatik: Barum ano, Matador ne

aktualizováno 
V Česku velmi oblíbené pneumatiky Barum se ukázaly v dobrém světle při srovnávacích testech letních plášťů. Naproti tomu v tuzemsku další rozšířené pneumatiky Matador v testech propadly. Autokluby Rakouska a Německa otestovaly 31 různých sad letních pneumatik, tři čtvrtiny z nich majitelům aut doporučují ke koupi.

Pneumatiky se zkoušejí na mokru i na suchu. | foto: ADAC

Testy se zaměřily na dvě velikosti automobilový plášťů. Třináctipalcové gumy kupují majitelé felicií, favoritů a nejlevnějších fabií.

Druhou testovací skupinu vytvořilo obutí pro vozy střední třídy s průměrem 16 palců.

popisek TEST PNEUMATIK
KOMPLETNÍ VÝSLEDKY 

Mezi pneumatikami s rozměrem 155/70 R13 zvítězil trojlístek Continental EcoContact, Bridgestone B250 a Pirelli P3000 Energy. Tyto tři pláště prokázaly ve zkouškách nejvyváženější vlastnosti.

Hned za vítěznou trojicí skončila v testech skupina sedmi dalších výrobků, které nedosáhly na nejlepší výsledek, přesto je autokluby řidičům doporučují. Nechybí mezi nimi ani Barum Brillantis.

Na výbornou si barumky vedou v malém valivém odporu, který se projeví nižší spotřebou paliva. Naopak vylepšení by si zasloužily vlastnosti na mokré vozovce a relativně vysoké opotřebení.

Pláště od otrokovické značky přitom v minulosti v podobných testech končily spíše v poli poražených.
Právě mezi letními pneumatikami, jež německý i rakouský autoklubu označil za nejhorší v testech, skončily Matador Stella MP15.

Největší slabinu plášťů slovenské značky představuje brzdění na mokré silnici. Spolu s "matadorkami“ se mezi poraženými krčí výrobky BF Goodrich Touring a Kumho Solus někdy označované jako KH15.

Zkoušky letních plášťů probíhají na testovací dráze, kde se simulují suché i mokré podmínky. Kromě toho, jak si pneumatiky rozumí s brzdami, testy hodnotí i jízdní vlastnosti při průjezdu zatáčkou nebo během přejíždění z pruhu do pruhu.

Hodnocení neujde ani schopnost pneumatiky odolat nebezpečnému aquaplaningu, přihlíží se i k hluku, který pláště vydávají, zkouší se valivý odpor a rychlost opotřebení.

Větší šestnáctipalcové pneumatiky s rozměrem 205/55 R16 mají v letošních testech dokonce pět vítězů. Kdo shání nové obutí pro své auto střední třídy, jako jsou Škoda Superb nebo Volkswagen Passat, udělá nejlépe, když sáhne po některém z následujících výrobků: Pirelli P7, Bridgestone Turanza ER300, Continental Premium Contact 2, Uniroyal rallye 550 a Vredestein Sportrac HP.

Tato skupina testovaných pneumatik má i svého jednoznačného poraženého v podobě Falken Ziex ZE512. Tento výrobek autokluby nedoporučují.

Zimní gumy v létě = nebezpečí
Kromě nových letních plášťů si test posvítil i na to, jak se na letní silnici chovají pneumatiky určené na zimní měsíce. Německý autoklub ADAC po jejich zkouškách konstatoval, že řidiči, kteří  včas nepřezují auto, ohrožují sebe i ostatní na silnici.

Zimní pláště totiž v létě nemají správné vlastnosti a rychle se opotřebovávají. To stejné platí pro pneumatiky určené k celoročnímu využití.

Zimní pneumatiky mají na rozpálené letní vozovce při rychlosti 100 km/h až o 16 metrů delší brzdnou dráhu. Také jízdní vlastnosti zimně obutého auta se v létě zhoršují. Jen na mokré silnici zimní pláště za svými letními konkurenty nezaostávají.

Mnoho řidičů nechává na svém autě dosloužit na jaře  zimní obutí, jakmile se vzorek sníží tak, že by takové pláště ještě jednou přezouvat na zimu nemělo cenu.

Testy ukázaly, že starší zimní pláště nemají v létě tak špatné vlastnosti jako nová a málo opotřebená kola pro zimní měsíce. Ale na mokré letní silnici řidiči se zimními pneumatikami musí být přesto ostražitější.

Autoři: ,




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.