Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test letních pneumatik: Barum ano, Matador ne

aktualizováno 
V Česku velmi oblíbené pneumatiky Barum se ukázaly v dobrém světle při srovnávacích testech letních plášťů. Naproti tomu v tuzemsku další rozšířené pneumatiky Matador v testech propadly. Autokluby Rakouska a Německa otestovaly 31 různých sad letních pneumatik, tři čtvrtiny z nich majitelům aut doporučují ke koupi.

Pneumatiky se zkoušejí na mokru i na suchu. | foto: ADAC

Testy se zaměřily na dvě velikosti automobilový plášťů. Třináctipalcové gumy kupují majitelé felicií, favoritů a nejlevnějších fabií.

Druhou testovací skupinu vytvořilo obutí pro vozy střední třídy s průměrem 16 palců.

popisek TEST PNEUMATIK
KOMPLETNÍ VÝSLEDKY 

Mezi pneumatikami s rozměrem 155/70 R13 zvítězil trojlístek Continental EcoContact, Bridgestone B250 a Pirelli P3000 Energy. Tyto tři pláště prokázaly ve zkouškách nejvyváženější vlastnosti.

Hned za vítěznou trojicí skončila v testech skupina sedmi dalších výrobků, které nedosáhly na nejlepší výsledek, přesto je autokluby řidičům doporučují. Nechybí mezi nimi ani Barum Brillantis.

Na výbornou si barumky vedou v malém valivém odporu, který se projeví nižší spotřebou paliva. Naopak vylepšení by si zasloužily vlastnosti na mokré vozovce a relativně vysoké opotřebení.

Pláště od otrokovické značky přitom v minulosti v podobných testech končily spíše v poli poražených.
Právě mezi letními pneumatikami, jež německý i rakouský autoklubu označil za nejhorší v testech, skončily Matador Stella MP15.

Největší slabinu plášťů slovenské značky představuje brzdění na mokré silnici. Spolu s "matadorkami“ se mezi poraženými krčí výrobky BF Goodrich Touring a Kumho Solus někdy označované jako KH15.

Zkoušky letních plášťů probíhají na testovací dráze, kde se simulují suché i mokré podmínky. Kromě toho, jak si pneumatiky rozumí s brzdami, testy hodnotí i jízdní vlastnosti při průjezdu zatáčkou nebo během přejíždění z pruhu do pruhu.

Hodnocení neujde ani schopnost pneumatiky odolat nebezpečnému aquaplaningu, přihlíží se i k hluku, který pláště vydávají, zkouší se valivý odpor a rychlost opotřebení.

Větší šestnáctipalcové pneumatiky s rozměrem 205/55 R16 mají v letošních testech dokonce pět vítězů. Kdo shání nové obutí pro své auto střední třídy, jako jsou Škoda Superb nebo Volkswagen Passat, udělá nejlépe, když sáhne po některém z následujících výrobků: Pirelli P7, Bridgestone Turanza ER300, Continental Premium Contact 2, Uniroyal rallye 550 a Vredestein Sportrac HP.

Tato skupina testovaných pneumatik má i svého jednoznačného poraženého v podobě Falken Ziex ZE512. Tento výrobek autokluby nedoporučují.

Zimní gumy v létě = nebezpečí
Kromě nových letních plášťů si test posvítil i na to, jak se na letní silnici chovají pneumatiky určené na zimní měsíce. Německý autoklub ADAC po jejich zkouškách konstatoval, že řidiči, kteří  včas nepřezují auto, ohrožují sebe i ostatní na silnici.

Zimní pláště totiž v létě nemají správné vlastnosti a rychle se opotřebovávají. To stejné platí pro pneumatiky určené k celoročnímu využití.

Zimní pneumatiky mají na rozpálené letní vozovce při rychlosti 100 km/h až o 16 metrů delší brzdnou dráhu. Také jízdní vlastnosti zimně obutého auta se v létě zhoršují. Jen na mokré silnici zimní pláště za svými letními konkurenty nezaostávají.

Mnoho řidičů nechává na svém autě dosloužit na jaře  zimní obutí, jakmile se vzorek sníží tak, že by takové pláště ještě jednou přezouvat na zimu nemělo cenu.

Testy ukázaly, že starší zimní pláště nemají v létě tak špatné vlastnosti jako nová a málo opotřebená kola pro zimní měsíce. Ale na mokré letní silnici řidiči se zimními pneumatikami musí být přesto ostražitější.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.