Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test letních pneumatik: Barum ano, Matador ne

aktualizováno 
V Česku velmi oblíbené pneumatiky Barum se ukázaly v dobrém světle při srovnávacích testech letních plášťů. Naproti tomu v tuzemsku další rozšířené pneumatiky Matador v testech propadly. Autokluby Rakouska a Německa otestovaly 31 různých sad letních pneumatik, tři čtvrtiny z nich majitelům aut doporučují ke koupi.

Pneumatiky se zkoušejí na mokru i na suchu. | foto: ADAC

Testy se zaměřily na dvě velikosti automobilový plášťů. Třináctipalcové gumy kupují majitelé felicií, favoritů a nejlevnějších fabií.

Druhou testovací skupinu vytvořilo obutí pro vozy střední třídy s průměrem 16 palců.

popisek TEST PNEUMATIK
KOMPLETNÍ VÝSLEDKY 

Mezi pneumatikami s rozměrem 155/70 R13 zvítězil trojlístek Continental EcoContact, Bridgestone B250 a Pirelli P3000 Energy. Tyto tři pláště prokázaly ve zkouškách nejvyváženější vlastnosti.

Hned za vítěznou trojicí skončila v testech skupina sedmi dalších výrobků, které nedosáhly na nejlepší výsledek, přesto je autokluby řidičům doporučují. Nechybí mezi nimi ani Barum Brillantis.

Na výbornou si barumky vedou v malém valivém odporu, který se projeví nižší spotřebou paliva. Naopak vylepšení by si zasloužily vlastnosti na mokré vozovce a relativně vysoké opotřebení.

Pláště od otrokovické značky přitom v minulosti v podobných testech končily spíše v poli poražených.
Právě mezi letními pneumatikami, jež německý i rakouský autoklubu označil za nejhorší v testech, skončily Matador Stella MP15.

Největší slabinu plášťů slovenské značky představuje brzdění na mokré silnici. Spolu s "matadorkami“ se mezi poraženými krčí výrobky BF Goodrich Touring a Kumho Solus někdy označované jako KH15.

Zkoušky letních plášťů probíhají na testovací dráze, kde se simulují suché i mokré podmínky. Kromě toho, jak si pneumatiky rozumí s brzdami, testy hodnotí i jízdní vlastnosti při průjezdu zatáčkou nebo během přejíždění z pruhu do pruhu.

Hodnocení neujde ani schopnost pneumatiky odolat nebezpečnému aquaplaningu, přihlíží se i k hluku, který pláště vydávají, zkouší se valivý odpor a rychlost opotřebení.

Větší šestnáctipalcové pneumatiky s rozměrem 205/55 R16 mají v letošních testech dokonce pět vítězů. Kdo shání nové obutí pro své auto střední třídy, jako jsou Škoda Superb nebo Volkswagen Passat, udělá nejlépe, když sáhne po některém z následujících výrobků: Pirelli P7, Bridgestone Turanza ER300, Continental Premium Contact 2, Uniroyal rallye 550 a Vredestein Sportrac HP.

Tato skupina testovaných pneumatik má i svého jednoznačného poraženého v podobě Falken Ziex ZE512. Tento výrobek autokluby nedoporučují.

Zimní gumy v létě = nebezpečí
Kromě nových letních plášťů si test posvítil i na to, jak se na letní silnici chovají pneumatiky určené na zimní měsíce. Německý autoklub ADAC po jejich zkouškách konstatoval, že řidiči, kteří  včas nepřezují auto, ohrožují sebe i ostatní na silnici.

Zimní pláště totiž v létě nemají správné vlastnosti a rychle se opotřebovávají. To stejné platí pro pneumatiky určené k celoročnímu využití.

Zimní pneumatiky mají na rozpálené letní vozovce při rychlosti 100 km/h až o 16 metrů delší brzdnou dráhu. Také jízdní vlastnosti zimně obutého auta se v létě zhoršují. Jen na mokré silnici zimní pláště za svými letními konkurenty nezaostávají.

Mnoho řidičů nechává na svém autě dosloužit na jaře  zimní obutí, jakmile se vzorek sníží tak, že by takové pláště ještě jednou přezouvat na zimu nemělo cenu.

Testy ukázaly, že starší zimní pláště nemají v létě tak špatné vlastnosti jako nová a málo opotřebená kola pro zimní měsíce. Ale na mokré letní silnici řidiči se zimními pneumatikami musí být přesto ostražitější.

Autoři: ,




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.