Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test v Česku: exotická motorka Voxan

aktualizováno 
Nic exotičtějšího na výlety a frajeření po městě asi nepořídíte. Svítivě oranžový fešák spíše neznámého francouzského výrobce Voxan je takzvaný "café racer". Nikdo jiný v Česku na něm před námi nejel.

Voxan Café Racer | foto: ČMN

Jediný francouzský výrobce motocyklů, značka Voxan, patří k těm vůbec nejmenším. A u nás i k těm nejexotičtějším. První Voxan se u nás objevil letos – jeho majitelem se stal sběratel z Prahy.

Ještě předtím, než se oranžový café racer přiřadí k ducatkám, guzzinám a laverdám, dostali jsme výjimečnou možnost se na něm svézt.

popisekNOVÁ RUBRIKA NA IDNES.CZ
Vše o motorkách ZDE

Na první pohled naživo je to štíhlá nebo přesněji velmi úzká motorka. To potvrzuje i po nasednutí, subjektivně se lze téměř dotknout koleny.

Za řídítky je třeba se trochu natáhnout – výsledkem je přiměřeně sportovní, ne však únavná jezdecká pozice. Pohled padne na pěkné stylové budíky, které jsou samozřejmě analogové a mají chromový rámeček.

Moderní retro
Voxan Café Racer si trochu hraje na klasika, i když jím není. Značka samotná vznikla před necelými 12 lety. Do této doby představila 6 modelů, které sdílejí dvouválcový motor a původní trubkový rám. Potěšující je, že oba tyto komponenty nemají s hrou na retro nic společného.

Dvouválec do V s netradičním rozevřením 72 stupňů se projevuje velmi vitálně, nejlepší odezvu pak poskytuje mezi 5000 a 7000 otáčkami.

Razantní nástup krouticího momentu odspodu, typický pro motory této stavby, je uhlazen, vibrace i zvuk ze sériových remusů mají však ten správně drsný, "traktorovitý" charakter.

Nad motorem je elegantně zaklenuta dvojice trubek – rám poskytoval při testu tuhý dojem, což podpořily i velmi kvalitní podvozkové díly od firem Marzocchi a Paioli.

Sportovní naladění není přehnané do extrému, ani nekvalitní povrchy okolí Prahy namáhaným zádům a pažím neubližují, zkrátka není to žádná tvrdá koza, vedení stopy je přitom snadné a informací o povrchu se k jezdci dostane akorát pro sportovní jízdu.

Za průměrnou bych označil výkonnost brzd, které jezdce přivyklého japonským supersportům neohromí, nicméně ve své kategorii voxana ani nezahanbí. Na druhou stranu, dvouválec do V je leccos schopen odbrzdit sám, stačí jen zaklapnout plyn.

Pro městské pásky
A teď co je to vlastně za kategorii. Jako café racery jsou označovány stylové stroje bez nebo s minimem kapotáže, primárně určené pro jednodenní výlety a "páskování po city".

Kličkování v provozu skutečně voxanu nečiní problém, otravné může být jen "topení" motoru na nohy, které je však společné všem strojům tohoto charakteru.

Milým překvapením je nadprůměrné zpracování se zajímavými detaily. Dodejme, že výroba probíhá s velkým podílem ruční práce, Voxan vyrábí měsíčně kolem 50 motocyklů celkem.

Vrátíme-li se k definicím café raceru, jedním z požadavků je styl. S tím nemá francouzská představa o frajerské motorce problém, v oranžové barvě budí dostatek pozornosti i mezi laiky motocyklové zábavy.

Na motorce najdete jen věci, které jsou nezbytně nutné pro jezdecký zážitek, a tak celá stavba působí velmi čistě a efektně – příjemným vedlejším efektem je i příznivá nízká hmotnost. Kromě samotné hmotnosti je důležité i její rozložení.

Konstruktéři Voxanu použili několik netradičních řešení: zásoba oleje je umístěna v trubkovém rámu, palivová nádrž se nachází spíše pod sedlem.

Maximální jezdecké výkony nejsou u naháčů sice to nejdůležitější, ale když už je o tom řeč, ve srovnání s konkurencí si nestojí voxan vůbec špatně.

Maximální rychlost dosahuje 230 km/h, zrychlení z klidu na stovku umí pod 4 sekundy. Měření na brzdné stolici dokonce ukázalo vyší výkon, než jaký udává továrna – 109 koní při 8900 otáčkách. Na tom je příjemné už jen to, že v kraji je zvykem spíše šidit na druhou stranu… 

Není lehké ho mít
Za přímou konkurenci tomuto voxanu je nutné považovat Moto Guzzi Griso, Ducati Sport Classic, Triumph Thruxton.

Cena u německých prodejců 12 399 eur je přiměřená kvalitám a exkluzivitě, horší je to s dostupností. Kromě samotné domoviny se voxan oficiálně prodává jen v několika evropských státech, Česko mezi nimi ale zatím není, a tak nejbližší značkový dealer je v Německu.

Pokud jde o další praktické momenty, nelze u takovéto motorky čekat zázraky. A skutečně se nedějí: pod sedlem je místo na trochu nářadí, plexisklo je jen tak vysoké, aby to bylo hezké, kulatá zrcátka vypadají fajn, ale zabírají jen nemnoho pixelů…

To jsou věci, které se však takovémuto exotu odpouští. Jednoduše proto, že jízda na něm je osvěžující natolik, že nějaké ekonomické rozvahy a účtování plusů a minusů tady nejsou na pořadu dne.

Voxan Café Racer v číslech

MOTOR

typ

4T, kapalinou chlazený 2válec do V, 72 st., DOHC
objem 996 ccm
výkon 100 k@8000
moment 96 Nm@6500
komprese 10,5:1
vstřikování Magneti Marelli
převodovka šestistupňová

PODVOZEK

rám

ocelové trubky
přední pružení obrácená vidlice Marzocchi 41 mm, zdvih 120 mm
zadní pružení jednotka Paioli, zdvih 120 mm
přední brzdy 2 x kotouč 320 mm, čtyřpístkové třmeny Brembo
zadní brzda kotouč 245 mm, dvoupístkový třmen Brembo
přední pneu 120/70 ZR17
zadní pneu 180/55 ZR17

DALŠÍ ROZMĚRY

objem nádrže/olej

18,5/3,8 litru

délka x šířka x rozvor

2100 x 740 x 1475 mm
sedlo 810 mm
světlost 159 mm
suchá váha 185 kg

Voxan Café RacerVoxan Café RacerVoxan Café Racer



Voxan Café RacerVoxan Café Racer



Autoři:


Témata: Německo, Retro, Rozvaha


Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.