Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První test v Česku: Moto Guzzi V7 Classic

Éru pro Moto Guzzi typických, příčně uložených dvouválců zahájil před 40 lety legendární model V7. A zrovna ten se nyní vrací v klasicky čisté, téměř nezměněné podobě. Krásný výletní oldschool jsme ozkoušeli jako jedni z mála v Česku.
Moto Guzzi V7 Classic

Moto Guzzi V7 Classic | foto: ČMN - David M. Bodlák

Motocykly Moto Guzzi poznáte snadno. Charakteristickým znakem všech dnes vyráběných modelů jsou dva válce výstředně trčící šikmo po stranách motocyklu – tento způsob uložení motoru nepoužívá nikdo jiný.

Nebylo tomu tak vždy. V Itálii patřila (a patří) k tradičním odběratelům značky armáda a policie, a tak když se v polovině 60. let hledal nástupce jednoválcového modelu Falcone, padla volba na dvouválec, který byl využíván tenkrát jen v bizarním kolopásovém transportéru Mulo Meccanico, a jeho novátorské uložení.

Moto Guzzi V7 Classic

Dodnes oceňovanou (nejen italskými bezpečnostními složkami) výhodou tohoto způsobu vestavění dvouválce do V je snadný přístup k válcům a také údržba.

Výroba převratného modelu V7 začala v roce 1967 a s různými obměnami pokračovala až do roku 1976. Do historie značky Moto Guzzi se zapsala zlatým písmem a některé verze jsou sběratelsky velmi ceněny, jako např. V7 Telaio Rosso z let 71/72. Ta byla vyrobena pouze ve 150 exemplářích a je považována za první italský superbike.

Dějepisný úvod, který je nutný k pochopení, z čeho nová V7 vychází, ještě doplňuje dnes možná neuvěřitelná informace, že (upravený) předek V7 v roce 1969 překonal 19 rychlostních rekordů ve své třídě (např. za hodinu ujel 217,040 km).

Moto Guzzi V7 Classic

V7 Classic 2008 takové ambice nemá. Nejpříjemnější cestovní rychlost se pohybuje mezi 80 až 100 km v hodině, překročení 120 km/h je snesitelné jen krátkodobě a udávaná maximální rychlost 170 km/h je spíše teoretickým údajem.

Motor, který byl převzat s malými změnami vstřikování z modelů Nevada a Breva, má objem 744 ccm a klasickou techniku: rozvod OHV a dva ventily na válec. Přestože je Classic vybaven elektronickým vstřikováním, sytič se ovládá manuálně. V letních měsících však není třeba, stačí při startování jen trochu otočit plynem. Vhodné je 2-3 minuty počkat na prohřátí, jinak motor zkraje trochu škube.

Největší výkon 48 koní v dnešní době nikoho neomráčí, a už vůbec není superbikový. Vzduchem a olejem chlazený motor má však jiné přednosti. Ze zatáčky táhne již od 1 500 otáček, krásně se s ním bublá někde mezi 2-3 000, přitom je prost náhlého (u starších MG modelů až laiky děsícího a obtížně zvladatelného) nástupu kroutícího momentu po puštění spojky.

Moto Guzzi V7 Classic

Při více než tisícikilometrovém testu byly objeveny jen dva momenty, při kterých by se hodilo pár koníků nebo spíše newtonmetrů točivého momentu navrch. Předjíždění kamionů není jen okamžik, jak jsme zvyklí z většiny dnešních stokoňových raket, a vyžaduje jisté naplánování manévru, a také jízda se spolujezdcem do kopce má spíše rozvážnější charakter.

Jak je patrné, nová V7 není stavěna pro nějaké honičky rozpustilé mládeže, zato se díky své snadné ovladatelnosti uplatní v městě a při každodenním ježdění. Skutečnou radost s ní však zažijete, pokud ji vezmete na čerstvý vzduch, na výlet.

První dojmy po rozjetí patří sedlu. Je spíše tvrdší a tužší standardní naladění mají i pružiny zadních tlumičů – jejich předpětí je však nastavitelné. Každopádně kdo čekal nějakou vyměklou houpačku, bude překvapen.

Moto Guzzi V7 Classic

Historizující vzhled může vzbuzovat podezření, že jízdní vlastnosti budou archaické a pro dnešní rozmazlené zákazníky obtížné. Nic není více vzdáleno pravdě - chování podvozku je na úrovni 21. století a naplňuje tak modernizační záměry managementu Piaggia, pod který značka Moto Guzzi aktuálně spadá.

Řízení je lehké a pneumatiky Metzeler Lasertec se třemi zmijovitými rýhami uprostřed drží bez nemilých překvapení, a tak se brzy s důvěrou vrhnete do jakékoli zatáčky. Odezva na stisk přední brzdové páčky má daleko k jedovatosti supersportů, nicméně brzdí přesně podle očekávání a také nevyžadují nadbytečnou stresující pozornost typu "jestli-se-to-náhodou-neblokne".

Moto Guzzi V7 Classic

Chování brzd dobře ilustruje celkový jezdecký projev nové V7. Vše funguje tak akorát a vše jde snadno, bez zbytečného úsilí a stresů - proto ji lze doporučit pozornosti nejen fandům klasických motorek, ale i lidem, kteří se po nějaké pauze k motorkám vrací, úplným začátečníkům nebo něžnému pohlaví. Ti všichni také ocení vzpřímenou a neunavující jezdeckou polohu.

V7 Classic sice není jediná motorka, která se úžasně snadno ovládá, ale asi žádná jiná nemá tolik stylu a klasického půvabu jako ona. Mladý designér Luca Scopel (36) se úkolu novoklasické interpretace Guzzi ikony zhostil výtečně.

Ortodoxní staromilce sice možná zklame fakt, že nádrž na 17 litrů není kovová, ale její pro kolena praktické tvarování si podrželo svou nadčasovou krásu, i když je plastová. Stejnou péči o stylovou čistotu naleznete i na drobnějších detailech, než je nádrž nebo dvojice zadních teleskopických tlumičů.

Přiměřené množství chromu na zrcátkách, světlech, výfucích, madlech spolujezdce nebo dvojici klaksonů navozuje iluzi šedesátých let dokonale.

Kapitola sama pro sebe jsou budíky Veglia: dvojice analogových přístrojů (s chromovým rámečkem samozřejmě) doplněná malými digitálními okénky vypadá báječně, přitom to nejhezčí odhalí až jízda v noci. Decentní modrošedé podsvícení klasických budíků působí příjemně a zároveň opět připomíná atmosféru starých dobrých časů...

Moto Guzzi V7 Classic

Vraťme se ale k jezdeckým pocitům: nové převodovky MG pracují jemně, což je zvlášť neuvěřitelné pro pamětníky, kteří si vzpomenou na jejich syrovější projev ještě před takovými sedmi osmi lety. Krok řadičky je o něco delší, než je dnes obvyklé, pro ctitele technické krásy je však dostatečnou odměnou její elegantně vyklenutý tvar, opět nechybí chrom.

Budeme-li hledat nějaké nectnosti nové V7, je třeba zmínit jeden obecný neduh snad všech dnešních guzzin. Zpětná zrcátka mají krátkou stopku, a tak v nich většinou při jízdě vídíte kromě části vozovky za sebou také svůj loket.

I když má V7 charakter pohodové motorky, určitě by jí časem neuškodilo vestavění o něco silnějšího motoru, například z Grisa 850. Ostatně historická V7 se také stala východiskem pro 850 modely (Le Mans). Informace ze sídla Guzzi, z Mandella del Lario, zatím hovoří jen o tom, že by se příští sezonu měla objevit černá kamufláž, reflektující obvyklé zbarvení V7 z půlky 70. let.

Moto Guzzi V7 Classic

K příjemným překvapením patří spotřeba, která se během testu pohybovala mezi 4-4,5 litru na 100 km. Výrobce avizuje objem rezervy 2,5 litru, žlutá kontrolka však začne poblikáváním plašit jezdce snad až zbytečně brzy, zanedlouho po vyjetí půlky 17litrové nádrže. Tyto drobné nedostatky jsou ale jen malé pihy na kráse a dokonalosti dotažené, neo retrostylové Moto Guzzi V7 Classic.

Moto Guzzi V7 Classic v číslech
motor 744 ccm
maxmální výkon   48 koní při 6800 ot./min
max. točivý moment 54,7 Nm při 3600 ot./min
hmotnost (suchá) 182 kg
cena 209 000 Kč

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...