První test vylepšené škodovky: octavii nový motor sluší

Nová Škoda Octavia prozatím dělá parádu na pařížském výstavišti. My jsme se svezli s jedním z prvních nesériových exemplářů, ostrý start výroby je totiž naplánován až na listopad.
Škoda Octavia s novou tváří

Škoda Octavia s novou tváří | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Pár dní s novou octavií, kterých je na českých silnicích tolik jako na prstech ruky? Pro mě to znamená, že se musím každý den holit, nemůžu se dloubat v nose při čekání na křižovatce a musím být úzkostlivě dbalý dopravních předpisů. Sice je to "jen" Škoda Octavia. Má ale nové oči, nový volant a hlavně moc zajímavý motor. A každý po mně kouká.

Už jsem si zvykl na nesmyslné chování kolegů na dálnici - nejdřív mě předjedou, pak prudce zabrzdí, nechají mě, abych je předjel, a když si mě pečlivě prohlédnou, tak na to zase "šlápnou". Takový zájem nemají o mě, ale o auto, které řídím.

Nová velká světla inspirovaná superbem, jiná maska chladiče, zadní lampy s pozměněnou grafikou, jiné nárazníky a větší a hezčí zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami. To vidí všichni na první pohled. Naštěstí se facelift - tedy změna "tváře" - neomezil na oblíbenou hru "najdi deset neznatelných rozdílů", kterou automobilky občas rády hrají. Změny jsou na první pohled identifikovatelné a výrazné. Jestli to nejprodávanější škodovce prospělo, posoudí zákazníci. Já si ale na oblá přední světla na jinak vcelku hranaté octavii budu ještě nějaký čas zvykat.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Uvnitř pozná rozdíl hlavně řidič, pod novým volantem vypůjčeným ze superbu vidí nové budíky, které také dodala největší škodovka. Jinak toho octavia odveze pořád stejně, na uspořádání interiéru se také nic nemění. Přední cestující si libují v dobře tvarovaných a trochu tvrdších - sedadlech. Spolujezdec se zabaví novým příplatkovým dotykovým multimediálním centrem na středovém panelu, které umí dobře hrát a skvěle navigovat, ale asi o něj začnou mít také velký zájem zloději. – čtěte Navigaci snů jsme našli a otestovali v octavii a sportovním passatu

Škoda Octavia s novou tváří

Turbo pro radost
To nejzajímavější je však vepředu před řidičem, jmenuje se to 1,4 TSI. "Jenom jedna-čtyřka?" diví se náhodný divák, okukující momentálně nejzajímavější "oktávku" v Česku. Benzinový motor osazený systémem přímého vstřikování benzinu do válců má sice nijak ohromující objem 1,4, má ale turbodmychadlo.

Agregát s označením TSI zná například i s octavií technicky spřízněný VW Golf, kde v některých verzích ještě turbodmychadlu pomáhá kompresor. Přeplňované motory nejsou pro octavii nic nového, oblíbené turbodiesely jsou škodovácká klasika a třeba turbomotory dovádějící v závodivých verzích RS si označení "sportovní" docela zaslouží.

Škoda Octavia s novou tváří

Nový moderní motor octavie má 122 koní (90 kW) a dokáže s ní zacvičit víc, než by se pohledem do dokladů dalo čekat. Nenechte se zmást, maloobjemový agregát označený jako TSI je třetím nejsilnějším benzinovým motorem, který lze do octavie pořídit. A rozhodně to není louda.

Motor je skvěle pružný, což znamená, že mu nevadí ani nízké otáčky, a dobře táhne až do vysokých. V praxi to ukazuje tím, že v šestistupňové převodovce zařadíte co nejvyšší převodový stupeň (třeba při městské padesátce pětku) a o víc se nestaráte. Za příplatek je možné k motoru 1,4 TSI pořídit sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku DSG.

Dobrá spotřeba
Když jsme s octavií dováděli, dostali jsme se se spotřebou k deseti litrům. Plně naložená jede po dálnici předpisovou stotřicítkou za osm až osm a půl litru a po městě o litr levněji. Tabulka výrobce slibuje, že s lehkou nohou pojedete v kombinovaném provozu za 6,6 litru.

Když vás jede pět, už to na nějaké velké závodění není, ale rozhodně nejste šneci. Jen je třeba motor vytáčet. V těch chvílích má i pěkný řízný zvuk. Při normálním zacházení o něm ani nevíte, jak ho dobře odhlučnili. Na německé dálnici jsme ozkoušeli, že stoosmdesátka mu nedělá žádný problém, a tabulky výrobce slibují až 203 kilometrů v hodině maximální rychlosti.

Škoda Octavia s novou tváří

Lehký motor jí prospěl
Jízdní vlastnosti se nezměnily. Octavia s moderní víceprvkovou zadní nápravou, o které si leckterá vyhlášenější konkurence může nechat zdát, patří k tomu nejlepšímu. Podvozek působí jistě a vyváženě, je jen trochu tvrdší, to ale ke škodovkám tak nějak patří. Jízda po zvlněném koberci D1 má ke komfortu daleko, což ale není chyba octavie. Když nechcete trápit sebe ani auto, zkuste si nepřiplácet za ráfky s větším průměrem a zůstaňte u základních patnáctipalcových s vyšším profilovým číslem pneumatik.

Lehounký malý motor (rozdíl pohotovostní hmotnosti mezi 1,4 TSI a 2,0 TDI je 55 kg) se podepsal na chování v ostrých zatáčkách. Nezatěžuje přední nápravu a subjektivně tak působí octavia lehce a má větší chuť měnit směr než s těžším archaickým turbodieselem, který bohužel po pařížském autosalonu nenahradí moderní common-railové TDIčko, které dostává třeba superb.

Dlouhý zadní převis a větší hmota zádi, kam stále naložíte 560 litrů nákladu, vám pak pomáhaji vykružovat oblouky a překonávat vrozenou nedotáčivost danou koncepcí auta.

Škoda Octavia s novou tváří

Do prodeje v listopadu
Z drobností, které potěší a usnadní řidiči život, se nám nejvíc líbila automaticky sklopná zrcátka a světla, která "vidí za roh". Příplatkové xenonové světlomety se stejně jako u superbu umějí natáčet do zatáček a dovnitř oblouku vám ještě navíc posvítí mlhovka vybavená také funkcí denního svícení.

Nová octavia půjde do výroby přibližně za měsíc. Ceny jsou prozatím tajné, dá se ale předpokládat, že se nový ceník od toho dnešního příliš lišit nebude. Podle informací od dealerů by se měla nová octavia dát koupit od začátku listopadu, ceníky mají být známé koncem tohoto týdne.

Škoda Octavia 1,4 TSI v číslech 
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4569 x 1769 x 1462 x 2578
objem kufru (l) 560
MOTOR 1,4 TSI - zážehový přeplňovaný turbodmychadlem, 
přímé vstřikování paliva
objem (ccm) 1390
max. výkon (kW/k) 90/122
max. krouticí moment (Nm) 200
max. rychlost (km/h) 203
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,7
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,6
cena (Kč) nebyla zveřejněna

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...