Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test vylepšené škodovky: octavii nový motor sluší

aktualizováno 
Nová Škoda Octavia prozatím dělá parádu na pařížském výstavišti. My jsme se svezli s jedním z prvních nesériových exemplářů, ostrý start výroby je totiž naplánován až na listopad.

Škoda Octavia s novou tváří | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Pár dní s novou octavií, kterých je na českých silnicích tolik jako na prstech ruky? Pro mě to znamená, že se musím každý den holit, nemůžu se dloubat v nose při čekání na křižovatce a musím být úzkostlivě dbalý dopravních předpisů. Sice je to "jen" Škoda Octavia. Má ale nové oči, nový volant a hlavně moc zajímavý motor. A každý po mně kouká.

Už jsem si zvykl na nesmyslné chování kolegů na dálnici - nejdřív mě předjedou, pak prudce zabrzdí, nechají mě, abych je předjel, a když si mě pečlivě prohlédnou, tak na to zase "šlápnou". Takový zájem nemají o mě, ale o auto, které řídím.

Nová velká světla inspirovaná superbem, jiná maska chladiče, zadní lampy s pozměněnou grafikou, jiné nárazníky a větší a hezčí zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami. To vidí všichni na první pohled. Naštěstí se facelift - tedy změna "tváře" - neomezil na oblíbenou hru "najdi deset neznatelných rozdílů", kterou automobilky občas rády hrají. Změny jsou na první pohled identifikovatelné a výrazné. Jestli to nejprodávanější škodovce prospělo, posoudí zákazníci. Já si ale na oblá přední světla na jinak vcelku hranaté octavii budu ještě nějaký čas zvykat.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Uvnitř pozná rozdíl hlavně řidič, pod novým volantem vypůjčeným ze superbu vidí nové budíky, které také dodala největší škodovka. Jinak toho octavia odveze pořád stejně, na uspořádání interiéru se také nic nemění. Přední cestující si libují v dobře tvarovaných a trochu tvrdších - sedadlech. Spolujezdec se zabaví novým příplatkovým dotykovým multimediálním centrem na středovém panelu, které umí dobře hrát a skvěle navigovat, ale asi o něj začnou mít také velký zájem zloději. – čtěte Navigaci snů jsme našli a otestovali v octavii a sportovním passatu

Škoda Octavia s novou tváří

Turbo pro radost
To nejzajímavější je však vepředu před řidičem, jmenuje se to 1,4 TSI. "Jenom jedna-čtyřka?" diví se náhodný divák, okukující momentálně nejzajímavější "oktávku" v Česku. Benzinový motor osazený systémem přímého vstřikování benzinu do válců má sice nijak ohromující objem 1,4, má ale turbodmychadlo.

Agregát s označením TSI zná například i s octavií technicky spřízněný VW Golf, kde v některých verzích ještě turbodmychadlu pomáhá kompresor. Přeplňované motory nejsou pro octavii nic nového, oblíbené turbodiesely jsou škodovácká klasika a třeba turbomotory dovádějící v závodivých verzích RS si označení "sportovní" docela zaslouží.

Škoda Octavia s novou tváří

Nový moderní motor octavie má 122 koní (90 kW) a dokáže s ní zacvičit víc, než by se pohledem do dokladů dalo čekat. Nenechte se zmást, maloobjemový agregát označený jako TSI je třetím nejsilnějším benzinovým motorem, který lze do octavie pořídit. A rozhodně to není louda.

Motor je skvěle pružný, což znamená, že mu nevadí ani nízké otáčky, a dobře táhne až do vysokých. V praxi to ukazuje tím, že v šestistupňové převodovce zařadíte co nejvyšší převodový stupeň (třeba při městské padesátce pětku) a o víc se nestaráte. Za příplatek je možné k motoru 1,4 TSI pořídit sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku DSG.

Dobrá spotřeba
Když jsme s octavií dováděli, dostali jsme se se spotřebou k deseti litrům. Plně naložená jede po dálnici předpisovou stotřicítkou za osm až osm a půl litru a po městě o litr levněji. Tabulka výrobce slibuje, že s lehkou nohou pojedete v kombinovaném provozu za 6,6 litru.

Když vás jede pět, už to na nějaké velké závodění není, ale rozhodně nejste šneci. Jen je třeba motor vytáčet. V těch chvílích má i pěkný řízný zvuk. Při normálním zacházení o něm ani nevíte, jak ho dobře odhlučnili. Na německé dálnici jsme ozkoušeli, že stoosmdesátka mu nedělá žádný problém, a tabulky výrobce slibují až 203 kilometrů v hodině maximální rychlosti.

Škoda Octavia s novou tváří

Lehký motor jí prospěl
Jízdní vlastnosti se nezměnily. Octavia s moderní víceprvkovou zadní nápravou, o které si leckterá vyhlášenější konkurence může nechat zdát, patří k tomu nejlepšímu. Podvozek působí jistě a vyváženě, je jen trochu tvrdší, to ale ke škodovkám tak nějak patří. Jízda po zvlněném koberci D1 má ke komfortu daleko, což ale není chyba octavie. Když nechcete trápit sebe ani auto, zkuste si nepřiplácet za ráfky s větším průměrem a zůstaňte u základních patnáctipalcových s vyšším profilovým číslem pneumatik.

Lehounký malý motor (rozdíl pohotovostní hmotnosti mezi 1,4 TSI a 2,0 TDI je 55 kg) se podepsal na chování v ostrých zatáčkách. Nezatěžuje přední nápravu a subjektivně tak působí octavia lehce a má větší chuť měnit směr než s těžším archaickým turbodieselem, který bohužel po pařížském autosalonu nenahradí moderní common-railové TDIčko, které dostává třeba superb.

Dlouhý zadní převis a větší hmota zádi, kam stále naložíte 560 litrů nákladu, vám pak pomáhaji vykružovat oblouky a překonávat vrozenou nedotáčivost danou koncepcí auta.

Škoda Octavia s novou tváří

Do prodeje v listopadu
Z drobností, které potěší a usnadní řidiči život, se nám nejvíc líbila automaticky sklopná zrcátka a světla, která "vidí za roh". Příplatkové xenonové světlomety se stejně jako u superbu umějí natáčet do zatáček a dovnitř oblouku vám ještě navíc posvítí mlhovka vybavená také funkcí denního svícení.

Nová octavia půjde do výroby přibližně za měsíc. Ceny jsou prozatím tajné, dá se ale předpokládat, že se nový ceník od toho dnešního příliš lišit nebude. Podle informací od dealerů by se měla nová octavia dát koupit od začátku listopadu, ceníky mají být známé koncem tohoto týdne.

Škoda Octavia 1,4 TSI v číslech 
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4569 x 1769 x 1462 x 2578
objem kufru (l) 560
MOTOR 1,4 TSI - zážehový přeplňovaný turbodmychadlem, 
přímé vstřikování paliva
objem (ccm) 1390
max. výkon (kW/k) 90/122
max. krouticí moment (Nm) 200
max. rychlost (km/h) 203
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,7
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,6
cena (Kč) nebyla zveřejněna





Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Octavia RS 245 na okruhu
VIDEO: První jízda s nejrychlejší Octavií všech dob. Má 245 koní

Škoda Octavia RS dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti standardnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.