Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První test yetiho v Česku: v terénu ujde a má obří kufr

Exkluzivně   12:00
Nejnovější škodovka se začne prodávat až začátkem letních prázdnin. Jako první v Česku už víme, jak se s ní jezdí. Poradí si i s těžším terénem. Při jízdě mimo asfalt ho omezuje jedině výška podvozku. Pohon všech kol funguje výborně v bahně i v písku.
První test Škody Yeti

První test Škody Yeti | foto: Škoda Auto

Sněžný muž? No, spíše mlžný... Tady na proslulém norském kopci Holmenkollen, odkud se létá na lyžích, se převalují chuchvalce hustého bílého oparu, zakrývající nejnovější škodovku s názvem Yeti. Škarohlíd by řekl, že v mlze je zahalena i budoucnost automobilového průmyslu, ale tady si nikdo pochybnosti nepřipouští.

Může se hodit

Široká nabídka nových i ojetých vozů Škoda www.automodul.cz

"Jsem na něho pyšný. Jasně, to se říká vždycky, ale já jsem na tomhle autě strávil stovky hodin a stoprocentně věřím tomu, že je výborné. Ale od toho jste tady, abyste si sami vyzkoušeli, jestli je to pravda," říká mi šéf technického vývoje Škodovky Eckhardt Scholz, který do Norska přiletěl z Číny jen proto, aby se účastnil posledních zkoušek předsériových vozů, k nimž automobilka přizvala i pár evropských novinářů.

Cena nové škodovky

Yeti bude stát 389 900 Kč - VÍCE ČTĚTE ZDE

To už ale nasedáme, času moc není. Příležitost, kterou MF DNES dostala jako jediná z českých médií, musím během dvou dnů využít naplno. Čeká mě přes pět set kilometrů po norských cestách i terénní jízdy, které by měly prověřit, jestli je yeti jen salonním vozítkem, nebo zda si troufne mimo asfalt.

Jízda po silnici

Serpentina střídá serpentinu, navíc se musíme prudce vyhýbat dírám. Když už nějakou trefíme, nic strašného se neděje. Za utlumení všech těch rázů od kol zaslouží tvůrci auta pochvalu – své dělá jistě vyšší propérování i mohutnější kola; jezdíme na základních šestnáctipalcových, což je jenom dobře – příplatkové sedmnáctky sice přidají na vzhledu, ale podvozek určitě přitvrdí.

První test Škody Yeti

Odhlučnění yetiho je v pořádku u obou testovaných verzí, naftového dvoulitru a benzinového agregátu 1.8 TSI. Je ovšem fakt, že i tichý diesel už dnes nepřekvapí, moderní vznětové motory mají skoro všichni konkurenti. Z přímého srovnání benzinového a dieselového pohonu pro mě osobně vyšel lépe benzin: je přece jen tišší, má vyšší výkon (papírový i reálný) a spotřeba byla vyšší ani ne o litr (7,1 nafta; 7,9 benzin).

Je pravda, že turbodiesel 2.0 TDi byl úplně syrový a nezajetý, takže se dá čekat, že čísla půjdou ještě dolů.

Parkuju sám!

I za volantem se, až na příjemný vyšší posaz, cítí šofér úplně jako v osobním autě. Citlivé a přesné řízení, lehounké řazení, široký rozsah nastavení sedačky a volantu vyhoví každému. Místa je v kabině tak akorát, ale zase ne na rozdávání. Pokud vpředu sedí dlouhán, koleny se už lehce dotýkáte jeho opěradla.

Čtyři metry dvacet – jen o dvacet centimetrů více než fabia – to yetiho přímo vyhání do městských ulic. Opravdu není problém se do nějaké mezery vejít, navíc tomu pomáhá nový "inteligentní" parkovací asistent.

První test Škody Yeti

Při pomalé jízdě dokáže mezi zaparkovanými auty najít mezeru, do které se vejdete; stačí přitom, aby přesahovala délku vozu na každé straně o půl metru. A pak umí i sám zaparkovat, na rozdíl od dřívějška umí otáčet volantem i při popojíždění vpřed, nejen vzad. Řidič musí jen šlapat na pedály a přeřadit jedničku a zpátečku.

Po prvním dni testů tedy převažují pozitivní dojmy, ale to není takové překvapení, zatím jsme byli pouze na silnici. Zajímavější to bude při jízdách v terénu, v této oblasti přece jen mladoboleslavští konstruktéři nemají mnoho zkušeností.

S yetim jsme se vydali i do bývalého lomu nedaleko norského hlavního města. A první zkušenosti ukazují, že přestože jde o auto pro volný čas, označované zkratkou SUV, poradí si i s těžším terénem. Při jízdě mimo asfalt ho omezuje jedině výška podvozku. Pohon všech kol funguje výborně v bahně i v písku.

Norsko je ideální pro testování

Proč se testování yetiho vlastně odehrává v Norsku? Důvodem je fakt, že škodováčtí technici tady mají k dispozici v nevelkých vzdálenostech od sebe různé typy a povrchy silnic – od dálnice až po těžkými tahači dřeva rozbité okresky, na off-roadovém polygonu pak dávají zabrat pohonu 4x4.

"Dá se tu dobře vyzkoušet i odolnost auta vůči klimatickým vlivům – ráno se teploty blíží nule a tvoří se námraza, takže se dá testovat kvalita systémů jízdní stability (ESP) a výkon topení; odpoledne je zase třeba zapnout klimatizaci a silnice se nahřejí," vysvětluje šéf komunikace Martin Lauer, který nám předal klíčky od testovacích škodovek se dvěma různými motory – jeden benzinový, druhý naftový.

První test Škody Yeti

Oba jsou přeplňované: známý dvoulitrový turbodiesel o výkonu 103 kilowattů, tady už ve verzi se vstřikováním common-rail, a "benziňák" 1.8 TSI se 118 kilowatty. Auta mají pohon 4 x 4, ačkoliv základní model bude začínat s novým agregátem 1.2 TSI, který roztočí jen přední kola. Ten jsme bohužel vyzkoušet nemohli. K dispozici bude na podzim.

Jak je to vlastně velké?

Přestože jsme yetiho viděli už na autosalonu v Ženevě, na silnici vypadá lépe, a hlavně větší. Tohle auto určitě není malé – stojí na základu, který má stejný s octavií i Volkswagenem Golf. Tudíž i rozvor (vzdálenost mezi nápravami, na níž závisí, kolik místa je v kabině) je s octavií úplně shodný: 2,57 metru. Celková délka je o 34 centimetrů kratší – zmenšil se totiž zadní převis s obřím kufrem octavie.

A yeti je dokonce širší: na karoserii přidává sice jen dva centimetry, na rozchodu zadních kol už čtyři, to kvůli větší stabilitě. Na zadních sedadlech si pohodlně sednou jen dva lidé, ani ne kvůli šířce, spíše vlivem užšího prostředního sedáku, z něhož se dá po sklopení udělat stoleček. Stejně jako u roomsteru se dají zadní sedačky úplně vyndat. Pak je objem kufru 1 760 litrů.

V běžném uspořádání se sedadly má objem 510 litrů. Ale co je hlavní – jako správné SUV sedí auto výše nad silnicí. Takzvaná světlá výška, tedy vzdálenost od silnice k nápravám, je 18 centimetrů – o čtyři více než u octavie. I řidič sedí o 6,5 centimetru výše. To má své výhody, pro něž lidé SUV chtějí: lepší výhled ven, snadnější nastupování, možnost projet polní cestou... A také nevýhody, proč je nechtějí. SUV mají vyšší těžiště, a proto se v zatáčkách více naklánějí.

Škoda Yeti v číslech
benzinové motory výkon převodovka pohon
1.2 TSI 77 kW 6 man,7 DSG 4x2
1.8 TSI 118 kW 6 man 4x4
naftové motory
2.0 TDI CR DPF 81 kW 5 man 4x2
2.0 TDI CR DPF 81 kW 6 man 4x4
2.0 TDI CR DPF 103 kW 6 man 4x4
2.0 TDI CR DPF 125 kW 6 man 4x4
délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 223/1 691/1 793/2 578
objem kufru 510 litrů
světlá výška 180 mm
pneumatiky 215/60 R16 (příplatkové 225/50 R17)
provozní hmotnost včetně řidiče 1 520 / 1 545 (kg pro 1.8 TSI/2.0 TDi)

Škoda Yeti

Jízdní dojmy se Škodou Yeti při testování z terénu najdete v příloze AUTO MF DNES ve středu 6. května.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...