Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První velký hybridní kombík chystá Fisker. Jmenuje se Surf

aktualizováno 
Bohatí milovníci ekologické dopravy a aktivního životního stylu se konečně dočkali. Plug-in hybridní kombík Fisker Surf je dostatečně ekologický, relativně praktický a k tomu i docela rychlý. Překážkou může být jen cena, která bude v USA atakovat sumu sta tisíc dolarů. V Evropě bude surf ještě dražší.

Fisker Surf | foto: Fisker

Fisker je sice mladá firma s historií starou pár let, ale známá je už docela dost. K mediální slávě stačila orientace na hybridní auta, navíc normálních proporcí a slušné užitkové hodnoty. Základní model Karma se již začal vyrábět a pomalu se dostává do prodeje. Ale ne tak rychle, jak si výrobce představoval. Průkopníci to prostě nemají lehké, a to ještě není jasné, jestli nemíří do pověstné slepé uličky.

Fisker Surf

Může se hodit

Uvažujete o koupi auta? Vyberte si z pestré nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz.

Nově představený kombík surf vychází z původního sedanu karma. Surf ale není obyčejné, respektive obyčejně tvarované kombi, ale tak zvaný shooting break. To je označení pro kombi odvozené nikoliv od sedanu, ale od třídveřového kupé. Dnes je to dost výjimečná koncepce spíš pro prototypy, ale v šedesátých a sedmdesátých letech několik takto tvarovaných aut svět uzřel. U nás bude asi nejznámější Volvo 1800ES, ale největší slávy se karosérie tohoto typu dočkaly ve Velké Británii. Známé jsou kreace Aston Martinu u modelů DB5 a DB6, či exotický Reliant Scimitar GTE.

Fisker Surf je ale pětidveřové auto, ovšem s velmi ostře seseklou zádí. Označení shooting break tak v jeho případě spíš představuje vytvoření hatchbacku z opravdu velkého sedanu. Původní sedan Karma totiž měří na délku skoro pět metrů, ale má jen symbolický kufr o objemu 201 litrů. Surf nabídne o fous prostornější zavazadelník pro 365 litrů a díky koncepci ho lze zvětšit až na 820 litrů. Výhodou je i zadní vyklápěcí stěna, jak se na kombi, či spíš kombi-hatchback sluší.

Fisker Surf

Přední část surfu zcela odpovídá sedanu karma, liší se partie od B sloupku dozadu. Záď s protáhlým oknem pátých dveří trochu připomíná aktuální Volvo C30. Blatníky jsou hodně vytažené, kabina se naopak směrem dozadu výrazně zužuje. Zadní boční sloupky jsou extrémně mohutné, výhled vzad jistě nebude silnou disciplínou novinky. Celkově ale auto působí velmi dynamicky, má naprosto originální koncepci karoserie a přitom svým vzhledem dobře zapadá mezi supersportovní sedany za mnohem vyšší ceny.

S prémiovým segmentem se může měřit i povedený a luxusní interiér, který je v základu stejný jako u sedanu karma. Oproti sedanu ale najdou pasažéři na zadních místech víc místa nad hlavou a pro aktivní životní styl se bude hodit nejenom větší kufr, ale i možnost připevnění nosičů na střechu, což u sedanu není možné.

Fisker Surf

Pohon auta je stejně neobvyklý jako jeho karoserie. Fisker se dal na hybridní cestu a není divu, že společnost sídlí v Kalifornii, což je země hybridům a elektromobilům zaslíbená. Surf a i karma jsou jakési poloviční hybridy. Pohon je sice čistě elektrický, ale když dojde "šťáva" v akumulátorech, vypomůže zabudovaný benzinový motor. Zatím ho dodává GM a není to žádné ořezávátko. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec EcoTec dává výborných 191 kW. Ale tento motor kola nepohání, slouží jen jako generátor elektrické energie. V budoucnosti bude spalovací motory Fiskeru dodávat BMW.

Elektromotory jsou v autě dva, každý s výkonem 150 kW a s celkovým točivým momentem 1 300 Nm. Baterie typu Li-Ion s kapacitou 22 kWh stačí pro 80 kilometrů čistě elektrické jízdy, pak přichází ke slovu spalovací motor jako generátor energie. Pak se dojezd auta zvýší o 300 kilometrů. Podle výrobce auto v kombinovaném provozu a se započtením čistě elektrického pohonu spotřebuje zanedbatelných 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. V tom ale není započítána cena za energii při dobíjení ze sítě. Uspořit lze se sluníčkem, spotřebu klimatizace a dalších přístrojů pomůže obstarat solární střecha. A ta je díky tvaru střechy u surfu o málo výkonnější než u sedanu. Dodejme, že zrychlení na stovku zvládne surf za výborných šest sekund, maximální rychlost je lehce přes 200 kilometrů za hodinu.

Fisker Surf

S ohledem na velikost, zpracování a rozměry auta se cena v přepočtu okolo 1,8 milionu korun nezdá být až tak vysoká. Ale v Evropě bude auto jistě něco dražší než v USA, kde bude prodej zahájen v příštím roce. Otázkou zůstává, jak se podaří rozjet výrobu základního sedanu karma, který pro Fisker vyrábí finská společnost Valmet, specializovaná na výrobu malosériových modelů známých značek. Pro případné zájemce firma inzeruje i zastoupení pro Českou republiku, které obstarává švýcarský dealer značky.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.