Fisker Surf

Fisker Surf | foto: Fisker

První velký hybridní kombík chystá Fisker. Jmenuje se Surf

  • 30
Bohatí milovníci ekologické dopravy a aktivního životního stylu se konečně dočkali. Plug-in hybridní kombík Fisker Surf je dostatečně ekologický, relativně praktický a k tomu i docela rychlý. Překážkou může být jen cena, která bude v USA atakovat sumu sta tisíc dolarů. V Evropě bude surf ještě dražší.

Fisker je sice mladá firma s historií starou pár let, ale známá je už docela dost. K mediální slávě stačila orientace na hybridní auta, navíc normálních proporcí a slušné užitkové hodnoty. Základní model Karma se již začal vyrábět a pomalu se dostává do prodeje. Ale ne tak rychle, jak si výrobce představoval. Průkopníci to prostě nemají lehké, a to ještě není jasné, jestli nemíří do pověstné slepé uličky.

Fisker Surf

Nově představený kombík surf vychází z původního sedanu karma. Surf ale není obyčejné, respektive obyčejně tvarované kombi, ale tak zvaný shooting break. To je označení pro kombi odvozené nikoliv od sedanu, ale od třídveřového kupé. Dnes je to dost výjimečná koncepce spíš pro prototypy, ale v šedesátých a sedmdesátých letech několik takto tvarovaných aut svět uzřel. U nás bude asi nejznámější Volvo 1800ES, ale největší slávy se karosérie tohoto typu dočkaly ve Velké Británii. Známé jsou kreace Aston Martinu u modelů DB5 a DB6, či exotický Reliant Scimitar GTE.

Fisker Surf je ale pětidveřové auto, ovšem s velmi ostře seseklou zádí. Označení shooting break tak v jeho případě spíš představuje vytvoření hatchbacku z opravdu velkého sedanu. Původní sedan Karma totiž měří na délku skoro pět metrů, ale má jen symbolický kufr o objemu 201 litrů. Surf nabídne o fous prostornější zavazadelník pro 365 litrů a díky koncepci ho lze zvětšit až na 820 litrů. Výhodou je i zadní vyklápěcí stěna, jak se na kombi, či spíš kombi-hatchback sluší.

Fisker Surf

Přední část surfu zcela odpovídá sedanu karma, liší se partie od B sloupku dozadu. Záď s protáhlým oknem pátých dveří trochu připomíná aktuální Volvo C30. Blatníky jsou hodně vytažené, kabina se naopak směrem dozadu výrazně zužuje. Zadní boční sloupky jsou extrémně mohutné, výhled vzad jistě nebude silnou disciplínou novinky. Celkově ale auto působí velmi dynamicky, má naprosto originální koncepci karoserie a přitom svým vzhledem dobře zapadá mezi supersportovní sedany za mnohem vyšší ceny.

S prémiovým segmentem se může měřit i povedený a luxusní interiér, který je v základu stejný jako u sedanu karma. Oproti sedanu ale najdou pasažéři na zadních místech víc místa nad hlavou a pro aktivní životní styl se bude hodit nejenom větší kufr, ale i možnost připevnění nosičů na střechu, což u sedanu není možné.

Fisker Surf

Pohon auta je stejně neobvyklý jako jeho karoserie. Fisker se dal na hybridní cestu a není divu, že společnost sídlí v Kalifornii, což je země hybridům a elektromobilům zaslíbená. Surf a i karma jsou jakési poloviční hybridy. Pohon je sice čistě elektrický, ale když dojde "šťáva" v akumulátorech, vypomůže zabudovaný benzinový motor. Zatím ho dodává GM a není to žádné ořezávátko. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec EcoTec dává výborných 191 kW. Ale tento motor kola nepohání, slouží jen jako generátor elektrické energie. V budoucnosti bude spalovací motory Fiskeru dodávat BMW.

Elektromotory jsou v autě dva, každý s výkonem 150 kW a s celkovým točivým momentem 1 300 Nm. Baterie typu Li-Ion s kapacitou 22 kWh stačí pro 80 kilometrů čistě elektrické jízdy, pak přichází ke slovu spalovací motor jako generátor energie. Pak se dojezd auta zvýší o 300 kilometrů. Podle výrobce auto v kombinovaném provozu a se započtením čistě elektrického pohonu spotřebuje zanedbatelných 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. V tom ale není započítána cena za energii při dobíjení ze sítě. Uspořit lze se sluníčkem, spotřebu klimatizace a dalších přístrojů pomůže obstarat solární střecha. A ta je díky tvaru střechy u surfu o málo výkonnější než u sedanu. Dodejme, že zrychlení na stovku zvládne surf za výborných šest sekund, maximální rychlost je lehce přes 200 kilometrů za hodinu.

Fisker Surf

S ohledem na velikost, zpracování a rozměry auta se cena v přepočtu okolo 1,8 milionu korun nezdá být až tak vysoká. Ale v Evropě bude auto jistě něco dražší než v USA, kde bude prodej zahájen v příštím roce. Otázkou zůstává, jak se podaří rozjet výrobu základního sedanu karma, který pro Fisker vyrábí finská společnost Valmet, specializovaná na výrobu malosériových modelů známých značek. Pro případné zájemce firma inzeruje i zastoupení pro Českou republiku, které obstarává švýcarský dealer značky.


Elektromobil