Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pryskyřník pádivý alias Trabant: Jak voní modrý dým

  13:49aktualizováno  13:49
Táborem ve Vrbně u Blatné na Strakonicku burácely o víkendu motory. Na Trabant sraz se tam sjela více než stovka nadšenců. Auta zdobily nápisy jako Pryskyřník pádivý, NO FOFR nebo Až vyrostu, bude ze mě BMW. Pozornost poutaly vozy předělané na kabriolety, auto upravené na policejní vůz a hlavně tříkolka s motorem trabant.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

Přijel s ní z východoněmeckého Mittelherwigsdorfu pětapadesátiletýWolfgang Puchholz. Pojmenoval ji The Spirit of Saxon, duch Saska.

„Pět měsíců jsem na ní pracoval, od rána do večera. Nejtěžší bylo předělat převodovku, strávil jsem na ní čtyři týdny. Pro mě znamená trabant nostalgii a lásku zároveň,“ vyprávěl Puchholz.

Program začal v sobotu v devět ráno. Soutěžilo se ve slalomu i v házení míčkem na koš.

Specialitou byla disciplína, kdy posádka musela z okna jedoucího vozu ukousnout párek visící na provázku.

Téma: Jezdím trabantem

.
Mohlo se zdát, že stará vysmívaná auta z východního Německa mají odzvoněno. Ale jejich majitelé je milují čím dál víc. Láska k trabantům je drží pohromadě - s trabanty se závodí, jezdí na výlety, zakládají se kluby. Trabant je legenda. Lidové auto, které lidi spojuje ...VÍCE
V autě upraveném na rallye cross projela trasu i devítiletá Šárka Bauerová z Blatné. Za volantem seděla poprvé ve čtyřech letech, poslední dva roky jezdila na motokáře.
„Jezdí se mi dobře, nebojím se, jenom mám trému,“ líčila. Zatímco táta ji podporuje, s rodinou je to horší.

„Děda chce auto rozmlátit palicí a máma z toho má šok. Včera onemocněla a říkala, že je radši nemocná, než aby sem jela,“ vyprávěla Šárka.

K laminátem krytým vozítkům ji přilákal táta Václav, který sám s trabantem jezdil rallye. Jejich vášeň prý rodina nechápe.

„My dva jsme proti celé rodině, nikdo nám moc nefandí. Děda chce auto zapálit a babička do něj praštit kladivem,“ smál se Bauer.

Setkání se zúčastnilo 135 strojů, sedm z Německa a tři z Polska. Některé měly exkluzivní výbavu s dolním řazením a sedadly jak z limuzíny.

Zdobily je prvotřídní laky a podvozky. K vidění byly modely snad ze všech údobí vývoje vozítka, kterému se přezdívalo rozzuřený vysavač.

Kuriozita: Podnikavec prodává zplodiny z trabantu

Čtyřkolová pýcha z roku 1964 Františka Klampfla z Krumlova jej vyšla na 70 tisíc korun. „Půl roku práce, každý den. Vyměnil jsem všechno, podvozek, brzdy, motor je z wartburga,“ vypočítal.

O trabant se zajímá dva roky. Mluví o něm jako o kultovním vozítku. „Z práce jdu hned do garáže. Nejdřív to přítelkyni vadilo, když byl celý rozřezaný, ale teď už je to lepší,“ říká.

Hlavní pořadatel, jednatřicetiletý Radek Zajíc, sám vlastní 15 trabantů. Chtěl totiž vybudovat soukromé muzeum, ale sešlo z toho. Má i veterány, tři auta závodní a jezdí historické rallye.

Sedmadvacetiletá Ivana Kosejková z Vlastibořic u Liberce miluje rychlou jízdu. „Neměli jsme auto, tak jsme si řekli: koupíme nějakou hrobku, tráboše. Chytlo nás to na prvním srazu. Manžel se úplně zbláznil, furt dělá auta a není doma. Když chci být s ním, musím do garáže,“ usmívá se. Největší zážitek si odnesla předloni z Vrbna, vyhrála v tombole jízdu závodním trabantem.

„Ten mě teda provez. Musela jsem se připoutat, vzít si helmu, ale bylo to nádherný, zvedlo mi to adrenalin a od té doby toho trabanta peru naplno,“ vypráví Kosejková, jejíž vůz má čtyřtaktní motor 1.3 z volkswagenu.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.