Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf PSA vidí budoucnost světa aut bledě: Budou zas jen pro bohaté

Carlos Tavares, šéf automobilky PSA vyrábějící peugeoty, citroëny a od loňska opely, patří dlouhá léta mezi špičkové manažery v autoprůmyslu. Je známý svými často velmi výraznými prohlášeními a projevuje se také jako velký skeptik. Mobilita podle něj možná rozdělí společnost. Auta zas budou jen pro bohaté.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

„Náš svět je v chaosu, a to se týká všeho možného kolem nás. Nikdo nedokáže předvídat vývoj a změny legislativy v příštích deseti letech,“ popisuje Carlos Tavares dnešní problematickou situaci automobilek pro magazín Autonoviny.cz.

Šéf PSA Carlos Tavares

„Průmysl je politiky tlačen do elektromobility. Jenže odpovědnost za technický a vědecký pokrok nemůže být stanovena vládami. Nyní jsme v situaci, kdy technický pokrok není v rukou automobilek,“ vysvětluje šéf francouzského koncernu PSA, který loni převzal od amerického General Motors značku Opel. „Regulace legislativními předpisy prosazuje určité technické řešení a za něj jsou odpovědné vlády, které jej požadují,“ odkazuje hlavně na dnešní obrovský tlak na prosazování elektromobility.

„Otázkou je, kde můžeme z celosvětového pohledu obdržet skutečně čistou energii, a to nejen neprodukující CO2, ale skutečně bez uhlíkové stopy, a kde lze získat potřebné akumulátory. Obávám se, abychom za několik let neřešili stejné problémy plynoucí z elektromobility, jako je tomu nyní u vznětových motorů. Jejich rozšíření přitom bylo výsledkem snahy politiků o snižování emisí CO2 z doby před 20 lety,“ popisuje a dodává, že si není jistý, že to dnes někdo dokáže skutečně posoudit z celospolečenského hlediska: „Nikdo se nezabývá procesem recyklace akumulátorů ani tím, zda je vůbec na planetě Zemi dostatek zdrojů pro výrobu potřebného množství. Problémem je, že v současné době automobilky nemají potřebnou důvěryhodnost pro jednání o těchto problémech, politici s nimi vůbec nemluví a jejich pohled je nezajímá,“ vysvětluje. A poukazuje tak na další závažný problém: tvůrci norem jsou absolutně odtrženi od reality a vytvářejí normy, které jdou nejen proti zdravému rozumu, ale také proti požadavkům trhu.

„Komplexní pohled na dopady a udržitelnost masovější elektromobility skutečně chybí. Postrádám také celkový pohled na dopady na životní prostředí, uživatelskou akceptovatelnost i na připravenost infrastruktury,“ komentuje Tavaresovy myšlenky Petr Knap, specialista pro automobilový sektor poradenské společnosti Ernst & Young. Podle něj došlo k odtržení politického záměru, který chtěl vyřešit lokální znečištění osobní dopravou ve městech od technických a tržních reálií. „Nyní jsme ovšem už za bodem návratu, budeme si muset etapu pokusu o elektrifikaci osobní dopravy prožít a následně z ní vystřízlivět. Část osobní dopravy, kterou půjde ekonomicky elektrifikovat, bude menší, než by si politici přáli,“ myslí si Knap. „Jak říká správně Tavares, nikdo nedokáže předpovědět regulaci a legislativu na dalších 10 let. Automobilky musí pracovat s různými scénáři a být maximálně pružné a přizpůsobivé,“ vysvětluje odborník na autoprůmysl.

Na svobodnou volbu ohledně mobility má podle Tavarese vliv mnoho jiných věcí, například daně. „Dostali jsme se do stavu, kdy zákazník nerozhoduje o tom, co je pro něj nejvhodnější. Na jeho volbu mají stále větší vliv legislativou dané limity.“ Podle Tavarese jsme dospěli do paradoxní situace, kdy výrobce ani zákazník nerozhodují o tom, co se bude prodávat. „Automobilky se už naučily zákazníkům nabízet to, co se po nich chce, a přizpůsobily se stávajícím podmínkám. Ale nemůže to být za každou cenu.“

„Je evidentní, že regulace a tlak na snižování emisí CO2 jde přímo proti aktuální zákaznické poptávce po SUV a crossoverech. Podobně výrazný regulační zásah znamená i zavedení nových postupů měření emisí, kdy nejen motorizace, ale i výbavy vozů ovlivňující spotřebu budou cenově nastaveny tak, aby v první řadě pomohly automobilkám plnit emisní cíle a až ve druhém plánu pak z pohledu tržní poptávky,“ souhlasí s Tavaresem Petr Knap z Ernst & Young. „Navíc regulace snižování emisí je v globálním měřítku odlišná. Zejména z pohledu termínů plnění emisních limitů, takže globální výrobci se musí vypořádat s různými regionálními požadavky a tedy i jinou tržní realitou,“ dodává analytik.

Carlos Tavares také varuje před nadšením z autonomního řízení: „Je třeba si uvědomit, že auta vybavená těmito systémy budou extrémně drahá a bude si je moci dovolit jen malý okruh zákazníků.“ Podle Tavarese pak bude po jejich zavedení pro většinu lidí dostupnější využívat nějakou formu dopravních služeb (shuttle service). „Hrozí totiž, že v blízké budoucnosti bude individuální mobilita dostupná jen pro bohaté vrstvy. Tady může dojít k dramatické změně. Pro nás byla mobilita součástí demokratizace společnosti, ale dnes směřujeme k jejímu rozdělení s ohledem na to, kdo si individuální mobilitu bude moci dovolit.“

Mnoho měst připravuje zákaz vjezdu pro auta se spalovacími motory. „Takže se stanou dostupná jen pro ty, kteří si budou moci dovolit drahé elektromobily. Směřujeme už dokonce i k tomu, že zakážeme používat dálnice těm, kteří nemají autonomní řízení, protože jsou nebezpeční pro své okolí,“ předpovídá Tavares pro Autonoviny.cz.

Petr Knap si nemyslí, že elektromobily musí být nezbytně cenově nedostupné. „V řadě variant vývoje cen baterií se mohou celkové náklady na provozu za dobu životnosti již do jednoho či dvou let vyrovnat mezi spalovacími pohony a elektromobily. Nesmíme ovšem zapomínat také na potřebu řešení mobility mimo aglomerace, kde je obtížné vymyslet rentabilní sdílené koncepty a přitom tam je potřeba individuální mobility ještě větší,“ vysvětluje analytik autoprůmyslu.

Jedním z důsledků současného vývoje může být podle Knapa výrazná segmentace zákazníků mezi skupiny s různými očekáváními ohledně mobility. „Ještě nikdy jsme v historii automobilového průmyslu nestáli před výzvou tak rychle se měnících preferencí zákazníků a tak nepředvídatelných regulatorních zásahů. Navíc stojíme na prahu nové geopolitické situace, kdy protekcionismus může představovat velmi častý postoj velkých zemí a další komplikace pro aktuálně nastavené obchodní modely velkých automobilek,“ uzavírá Petr Knap.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...