Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot, Citroën a Opel přestaly vyjednávat o spolupráci

  6:11aktualizováno  6:11
Americká automobilka General Motors a její francouzský partner PSA Peugeot Citroën zastavily jednání o hlubším propojení, v němž by se PSA spojila s evropskou divizí GM a její německou značkou Opel. Jednání byla přerušena kvůli zhoršení finanční situace francouzské firmy a zejména po vládní pomoci pro PSA.

Peugeot 208 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

PSA a GM v únoru oznámily dohodu o vytvoření globální strategické aliance, která by měla přinést roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (téměř 40 miliard Kč). Minulý měsíc se objevily zprávy že v rámci aliance plánují obě firmy vytvořit v Evropě společný podnik, který by sloučil Opel se základní výrobní divizí PSA.

Dva zdroje, které mají přímé informace o vzájemných jednáních, však agentuře Reuters řekly, že debaty o společném podniku se přerušily poté, co PSA v říjnu přijala státní záruku za svou finanční divizi a oznámila další zhoršení své finanční pozice. Obě automobilky se dohodly na přestávce v jednáních, řekl zdroj a dodal, že vláda svou pomocí "celý plán sabotovala".

"Nyní se domnívají, že hlubší propojení není pravděpodobné dříve než v roce 2014, kdy by se měl trh zvednout," uvedl zdroj. Dohodu podle něj překazilo to, že podmínkou vládní pomoci PSA bylo vyloučení jakéhokoli rušení pracovních míst ve Francii. "Bylo by politicky nemožné, aby se všechny škrty odehrály na německé straně," řekl.

Mluvčí PSA uvedl, že žádná jednání o spojení s Opelem se nyní nevedou. GM zprávu komentovat odmítla.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. V poslední době se však potýká s negativními dopady slabé poptávky na evropském trhu. Firma působí i v Česku, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

General Motors je největším výrobcem aut ve Spojených státech. Jeho divize Opel se v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a GM chystal její prodej, nakonec se ale rozhodl Opel restrukturalizovat sám. Opel již v rámci restrukturalizace uzavřel továrnu v belgických Antverpách a zrušil 8 000 ze 48 000 pracovních míst.

Firmy plánovaly, že by aliance přinesla roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (přes 38 miliard Kč). GM v rámci dohody získal v PSA sedmiprocentní podíl za 320 milionů eur (osm miliard Kč).

Citroën s Peugeotem (skupina PSA) a Opel jsou nejproblematičtější značky v Evropě. Opel prodělal GM 16 miliard dolarů za posledních 12 let a letos prý prodělá další miliardu. Peugeot prodělává měsíčně 200 milionů eur a celému PSA chybí peníze.

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.