Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PSA Peugeot Citroën sehnal peníze na záchranu v Číně

Peugeot s Citroënem volají už několik let o záchranu. Koncern PSA sice prohlašuje, že se situace zlepšuje, ale je veřejným tajemstvím, že urgentně shání peníze. Podle zatím nepotvrzených zpráv uspěli Francouzi v Číně. Třicetiprocentní podíl koncernu PSA Peugeot Citroën koupí automobilka Dongfeng.

Peugeot 301 a jeho dvojče Citroën C-Elysée jsou důležité modely značky. Pohodlné, ne moc velké sedany jsou auta, která žádají zákazníci na mimoevropských trzích. | foto: autoblog.it

Jinde než v Číně teď automobilky peníze nazbyt nemají. Krok PSA je tedy logický. S Dongfengem navíc už od roku 1992 spolupracuje na čínském trhu. Vyrábí tam ve třech fabrikách své modely, mimo jiné Citroëny C5 a Peugeoty 3008. Koncem září začal Citroën v jiném joint venture partnerství s čínskou značkou Changan vyrábět luxusně zaměřený Citroën DS5.

Jednání s čínskou automobilkou už PSA potvrdilo, ale nejmenovalo přímo Dongfeng. Ten se zatím omezuje na prohlášení, podle kterého hledá příležitosti pro investování. Peugeot prý s vedením čínského státního koncernu zaměstnávajícího na 160 tisíc lidí jednal několik měsíců. Mluvčí Dongfengu se ke zprávám odmítl blíže vyjádřit.

Státní podnik Dongfeng Motor Group se podle neoficiálních zpráv chystá do ztrátové francouzské automobilky investovat 1,5 miliardy eur a za to získat 30procentní podíl ve firmě. Stejnou sumou má podle Reuters na stabilizaci firmy přispět francouzská vláda. Injekce z Paříže by v dalších letech mohla pomoci financovat některé projekty v oblasti vývoje, i když automobilka prý formálně o peníze nepožádala.

PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Podle Wall Street Journalu PSA hledá finanční prostředky, aby si zajistila přežití do druhé poloviny této dekády.

PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí kvůli slabé poptávce v Evropě, která se potýká s výrazným kontinuálním poklesem prodejů, prodělal 426 milionů eur (11 miliard korun). Ve srovnání se stejným obdobím loni však ztráta klesla téměř o polovinu, z 818 milionů eur.

Italský magazín Quattroruote ještě upozorňuje na těžká vyjednávání s odbory, která u takové transakce vedení PSA čekají. Odbory mají ve francouzských automobilkách tradičně silnou pozici.

Ohrožena je tedy vedoucí pozice rodiny Peugeotů, která s 25,5procentním podílem automobilku ovládá. Philippe Varin, šéf PSA rozhodl zavřít do roku 2015 továrnu ve Francouzském Aulnay, kde příjde o práci 11 200 lidí. Naopak čínský trh je pro značky PSA na vzestupu, do poloviny dekády tam má produkce PSA narůst na 750 tisíc aut.

Směřování obou značek na mimoevropské trhy v čele s Čínou je u PSA zřetelné už několik let. Podle šéfa značky Peugeot Maxime Picata bude v roce 2015 víc než polovina aut, které značka vyrobí, prodána mimo Evropu.

Už dnes dělají mimoevropské prodeje značky 45 procent, v roce 2010 to bylo 25 procent. Peugeot dohaduje, že už příští rok prodá na čínském trhu nejvíc aut, poprvé více než na francouzském. Picat pro italský magazín Quattroruote prozradil, že například letos v Číně uvedený Peugeot 3008 o polovinu překonal původní odhady prodejů.

Propojení s čínskou značku bude podle všeho mít ještě dohru na druhé straně Atlantiku. Vlastníkem sedmiprocentního podílu PSA je totiž americký koncern General Motors, který měl plány na další sbližování. PSA mimo jiné hraje roli v plánu záchranných prací na ztrátovém Opelu.

PSA a GM už 1. října oficiálně oznámily, že malá MPV budou vyvíjet a vyrábět společně. Vozy se však budou zřetelně lišit. O konstrukci se postará vývojové centrum Opelu v Rüsselsheimu, PSA dodá motory a výrobu obstará závod GM ve španělské Zaragoze. První vozy by se na trhu měly objevit koncem roku 2016.

Dongfeng má navíc u GM vroubek kvůli okopírování jeho Cadillacu SRX. Čínský klon se chystají prodávat pod značkou Dongfeng V20.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...