Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PSA Peugeot Citroën sehnal peníze na záchranu v Číně

aktualizováno 
Peugeot s Citroënem volají už několik let o záchranu. Koncern PSA sice prohlašuje, že se situace zlepšuje, ale je veřejným tajemstvím, že urgentně shání peníze. Podle zatím nepotvrzených zpráv uspěli Francouzi v Číně. Třicetiprocentní podíl koncernu PSA Peugeot Citroën koupí automobilka Dongfeng.

Peugeot 301 a jeho dvojče Citroën C-Elysée jsou důležité modely značky. Pohodlné, ne moc velké sedany jsou auta, která žádají zákazníci na mimoevropských trzích. | foto: autoblog.it

Jinde než v Číně teď automobilky peníze nazbyt nemají. Krok PSA je tedy logický. S Dongfengem navíc už od roku 1992 spolupracuje na čínském trhu. Vyrábí tam ve třech fabrikách své modely, mimo jiné Citroëny C5 a Peugeoty 3008. Koncem září začal Citroën v jiném joint venture partnerství s čínskou značkou Changan vyrábět luxusně zaměřený Citroën DS5.

Může se hodit

Líbí se vám francouzské automobily? Na Automodul.cz si můžete vybrat jak z nabídky vozů Citroën, tak i Peugeotů.

Jednání s čínskou automobilkou už PSA potvrdilo, ale nejmenovalo přímo Dongfeng. Ten se zatím omezuje na prohlášení, podle kterého hledá příležitosti pro investování. Peugeot prý s vedením čínského státního koncernu zaměstnávajícího na 160 tisíc lidí jednal několik měsíců. Mluvčí Dongfengu se ke zprávám odmítl blíže vyjádřit.

Státní podnik Dongfeng Motor Group se podle neoficiálních zpráv chystá do ztrátové francouzské automobilky investovat 1,5 miliardy eur a za to získat 30procentní podíl ve firmě. Stejnou sumou má podle Reuters na stabilizaci firmy přispět francouzská vláda. Injekce z Paříže by v dalších letech mohla pomoci financovat některé projekty v oblasti vývoje, i když automobilka prý formálně o peníze nepožádala.

PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Podle Wall Street Journalu PSA hledá finanční prostředky, aby si zajistila přežití do druhé poloviny této dekády.

PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí kvůli slabé poptávce v Evropě, která se potýká s výrazným kontinuálním poklesem prodejů, prodělal 426 milionů eur (11 miliard korun). Ve srovnání se stejným obdobím loni však ztráta klesla téměř o polovinu, z 818 milionů eur.

Italský magazín Quattroruote ještě upozorňuje na těžká vyjednávání s odbory, která u takové transakce vedení PSA čekají. Odbory mají ve francouzských automobilkách tradičně silnou pozici.

Ohrožena je tedy vedoucí pozice rodiny Peugeotů, která s 25,5procentním podílem automobilku ovládá. Philippe Varin, šéf PSA rozhodl zavřít do roku 2015 továrnu ve Francouzském Aulnay, kde příjde o práci 11 200 lidí. Naopak čínský trh je pro značky PSA na vzestupu, do poloviny dekády tam má produkce PSA narůst na 750 tisíc aut.

Směřování obou značek na mimoevropské trhy v čele s Čínou je u PSA zřetelné už několik let. Podle šéfa značky Peugeot Maxime Picata bude v roce 2015 víc než polovina aut, které značka vyrobí, prodána mimo Evropu.

Už dnes dělají mimoevropské prodeje značky 45 procent, v roce 2010 to bylo 25 procent. Peugeot dohaduje, že už příští rok prodá na čínském trhu nejvíc aut, poprvé více než na francouzském. Picat pro italský magazín Quattroruote prozradil, že například letos v Číně uvedený Peugeot 3008 o polovinu překonal původní odhady prodejů.

Propojení s čínskou značku bude podle všeho mít ještě dohru na druhé straně Atlantiku. Vlastníkem sedmiprocentního podílu PSA je totiž americký koncern General Motors, který měl plány na další sbližování. PSA mimo jiné hraje roli v plánu záchranných prací na ztrátovém Opelu.

PSA a GM už 1. října oficiálně oznámily, že malá MPV budou vyvíjet a vyrábět společně. Vozy se však budou zřetelně lišit. O konstrukci se postará vývojové centrum Opelu v Rüsselsheimu, PSA dodá motory a výrobu obstará závod GM ve španělské Zaragoze. První vozy by se na trhu měly objevit koncem roku 2016.

Dongfeng má navíc u GM vroubek kvůli okopírování jeho Cadillacu SRX. Čínský klon se chystají prodávat pod značkou Dongfeng V20.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.





Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
PŘÍMÝ PŘENOS: Sledujte start Rallye Revival na Václavském náměstí

Už po sedmé bude z centra Prahy startovat veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postaví legendy motoristického sportu. Přímý...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.