auto.iDNES.cz

Ptejte se na bezpečnost na přejezdech

Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty
velikost textu:
vydáno 13.4.2010 14:00
Ptejte se na bezpečnost železničních přejezdech Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty.
OTÁZKA: Při diskusích o snížení nehod na žel. přejezdech se stále vyhýbáte možnosti rasantnímu zvýšení počtu automatických závor. Zajímalo by mne, zda nějaká studie zjistila o kolik % by klesl počet nehod při jejich větším zavedení. V Třebíči ve čtvrti Horka Domky byly dvoje klasické závory. Nikdy se tam nestala nehoda. Po jejich zrušní jsou tam jenom světla - a výsledkem je již jeden střet os. auta s vlakem. Děkuji za reakci. Svoboda F.
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Rozhodnutí, zda na přejezdu budou jako doplněk i závory, není jen věcí investora či vlastníka železniční infrastruktury. Jde o proces, ve kterém se ke způsobu zabezpečení vyjadřuje i obec, město a další.Drážní úřad a Policie České republiky. Vždy jsou posuzovány místní podmínky. I z údajů Drážní inspekce ČR vyplývá, že se tragičtější nehody stávají paradoxně na přejezdech s vyšším stupněm zabezpečení. Závorám se nebráníme, je ale opravdu nutné nahlížet na ně pouze jako na doplněk a řídit se světly. 13.4.2010 14:16
OTÁZKA: Nemyslíte, že je čas nasadit k šraňkám personál, který je bude hlídat? Možná by to zapůsobilo i na řidiče . Díky za odpověĎ Jana
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Připravujeme řadu preventivních opatření ve spolupráci s PČR a dopravními psychology. 13.4.2010 14:22
OTÁZKA: Máte nějaký výzkum chování řidičů na přejezdech? Ty letošní čísla jsou jenom shoda náhod, nebo opravdu jezdíme jako šílenci? Nemyslíte, že si občas "blbečci" jen mají potřebu zahrát ruskou ruletu? anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, nejčastějšími faktory jsou: bydliště v okruhu 30 km = automatické chování na přejezd, který "znám". Pak určitě spěch a arogance. Samozřejmě nulová nehodovost není nikde na světě, na letošním číslu se zřejmě podepsala nejen pro řidiče velice náročná zima. Osobně statistiky nemám rád, protože porovnávat jednotlivá období mezi sebou je vždy zavádějící. 13.4.2010 14:25
OTÁZKA: Byl jsem spolujezdcem ve voze, který srazil vlak. Nehoda se stala na přejezdu se 2 kolejemi na slilnici II. třídy. Podle všech indicií došlo k tomu, že ručně spouštění zabezpečovací zařízení bylo spuštěno pozdě. Technický stav přejezdu absolutně neodpovídá komunikaci II. třídy. Správa ždc tomuto nevěnuje absolutně žádnou pozornost. Opravdu si myslíte, že všichni řidiči se najednou zbláznili a začínají jezdit pod vlaky? Můžu Vás ujistit, že během max. 2 sec. během kterých jsme měli možnost něco udělat od doby kdy jsme zpozorovali vlak neuděláte vůbec nic. Správa nemá zájem udělat nic proto, aby došlo ke zkvalitnění zabezpečovacích zařízení, stavu přejezdů a eventuleně i rozborů rozhledových poměrů na nich. To jsou základní věci, které by se kromě další osvěty měly v brzké době provést .... Zdeněk Trnka
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, postupujeme podle finančních možností. Přejezdů máme nadbytek. K Vaší nehodě a situaci: Samozřejmě vliv lidského faktoru je vždy velkým rizikem. 13.4.2010 14:30
OTÁZKA: Proč na některých přejezdech nebliká bílé světlo, začne blikat až červené doprovázené zvukovou signalizací? Jedná se o přejezd, kde není zrovna dobrá viditelnost. Na jiném, kde je viditelnost o dost lepší, bliká stále bílé světlo, červené pak samozřejmě v době průjezdu vlaku. anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, obecně platí, že nesvítí-li bílé světlo, můžete přes přejezd jet rychlostí až 30 km/h. Povinnost rozhlédnout se, být opatrný, ale platí vždy. Bílé světlo plní pouze fuknci pomůcky pro řdiče, že mohou jet až 50 km/h. V Evropě ale tento systém není zavedený. Řidiči z ciziny pak mnohdy ani nevědí, co tento symbol znamená. 13.4.2010 14:33
OTÁZKA: Zdravím Vás. V posledních dnech se s nehodami na přejezdech roztrhl pytel. Jak se tomu dá předcházet? Chyba je v naprosté většině případů na straně řidičů osobních vozidel... Každý řidič musel projít autoškolou nebo školeními, kde se o přejezdech určitě mluví, tak kde je chyba? Osvěta je sice dobrá a chválihodná věc, ale ti lidé, kteří riskují na silnicích patří zrovna k těm, kteří si preventivních akcí nevšimnou, protože jen spěchají a nemají ani čas přemýšlet nad možnými riziky při řízení. Co byste vzkázal těmto lidem? Petan
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, podle dopravních psychologů je u nás špatně nebo nedstatečně vysvětlována vyháška. Dalším faktorem je, že nejsou dodžovány obecně platné normy. Vzpomenu tragickou nehodu na Příbramsku v loňském roce, při které zahynula 18ti letá řidička a její 11ti letý bratr. Světla byla v činnosti, vjela přímo pod vlak. Média se samozřejmě pustila do žleeznice jako hlavního viníka. Nikdo se ale nezeptal, jak dlouho ona 18ti letá dívka vlastnila řidičský průkaz, jakou pozornost věnovala její autoškola právě přejezdům. V prevenci vidíme obrovský potenciál. 13.4.2010 14:39
OTÁZKA: Dobrý den, něco asi dělat jde, ale je vůbec nějak možné zamezit takové situaci, kterou jsem viděl před 14 dny, kdy jsem jel vlakem a trať křížila silnice, po které přejela přejezd přejela dodávka těsně před vlakem? Vůle byla tak 10 metrů. Kdyby mašinfíra nepřibrzdil (což naštěstí udělal už preventivně), tak by to asi dobře nedopadlo. Nenapadá mě, co proti takovýmto řidičům dělat - kromě povinných psychotestů (kterými by ale u nás asi neprošlo plno řidičů). Nemáte nějaký nápad? PP
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, hazard je bohužel na silnicích všude. Bohužel při nehodě na přejezdu bývají následky tragičtější. I proto má vlak ždy přednost. Cestu prevence vidíme v autoškolách. 13.4.2010 14:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jestli se staré železniční přejezdy upravují podle nových norem. Respektive nejen závory a světla ale i zlepšení výhledových podmínek z vozu. Josef
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdykoli nám to umožňují rozpočtvé možnosti, upravujeme "staré" přejezdy dle platných norem. Je to mnohdy ale složitý legislativní proces - jednání - mohdy bez konce - s majiteli okolnch pozemků. S těmi jsme si totiž rovni. Bezpečné jsou všechny přejezdy. Nebezpečným udělá přejezd až nezodpovědný řidič nebo chodec. 13.4.2010 15:03
OTÁZKA: Dobrý den, stále jste nám nevysvětlil proč někde je tzv. bílé světlo a jinde nikoli. Má to něco společného s bezpečnou funkcí. Děkuji JM Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Pozitivní bílé světlo historickým dědictvím. V minulosti se na některých tratích tato fukce vypínala z preventivních důvodů, například častý posun souprav v blízkosti přejezdu, apod. 13.4.2010 15:06
OTÁZKA: Dobrý den. Neplánojete nějaké akce ve spolupráci s policí pro zlepšení situace na přejezdech, napřiklad monitorování přejezdu kamerami a pod.? Vítek
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Ano. Ve spolupráci s PČR a dopravními psychology připravujeme několik akcí zaměřených zejména na budoucí a sučasné řidiče. Několik kamer již máme. Důležitější pro nás, ale také pro policii, jsou zázanmová zařízení na přejezdech, něco jako "černé skříňky". V nich je chronologicky zaznamenávána činnost přejezdového zabezpečovacího zařízení. 13.4.2010 15:13
OTÁZKA: Bílé světlo je na většině přejezdů výsměchem. Kdybych tam jel těch 50, tak tam nechám podvozek... Martin
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, 50 km/h je samozřejmě pouze stropem. Důležité je vlastní odhadnutí situace řidičem. Nikdo Vás nikde nenutí jezdit maximální dovolenou rychlostí. 13.4.2010 15:15
OTÁZKA: Nemuzu si pomoct, ale podle me je zabezpeceni nasich prejezdu spatne. Pobyval jsem nejaky cas v UK a tam je prejezdu minimum a kdyz uz tam nejaky je tak je rekl bych az nad-zabezpecen. Proc se u nas snazime prijit leta na neco co uz ve svete funguje? Podobne je to s prechody pro chodce, na zapade jich je minimum a ty co tam jsou jsou oznaceny tak, ze je nelze prehlednout. Lukas
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Bohužel i v Anglii se porušují předpisy na přejezdech a dochází k tragickým nehodám. Každá země má svá pravidla, která vycházejí nebo reflektují mentalitu tamních řidičů. Se zahraničními kolegy samozřejmě spolupracujeme. Mj. jsme členy mezinárodní organizace ILCAD, tedy kampaně zaměřené na snižvání nehod na přejezdech. I z těchto poznatků je zřejmé, že aplikace systému z jedné země nemusí pomoci v jiné zemi. 13.4.2010 15:19
OTÁZKA: Proč se masivně demontují blikající bílá světla na přejezdech? Sám jsem skočil přejezd na silnici I. nebo II. třídy u Šumperka, protože návěstí upozorňující na přejezd u krajnice (značky) silničáři zahrabali do sněhu a přejezd sám nebyl v šeru skoro vidět. A pak jsem koukal - místa, kde dřív blikalo bílé světlo, bylo přešroubováno plechem. A jak jsem se díky této zkušenosti koukal víc, je to dost častý jev. Že by se šetřilo? Pete
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: V zahraničí se tento prvek neužívá. Přináší samozřejmě výhodu v podobě možnosti jet rychleji, ale neznamená: Řidiči, jeď jak blázen a vůbec se nerozhlížej! Protože v minulosti existovala pouze jedna skříň pro světla, je na přejezdech, kde není funkce bílého pozitivního světla zřízena, tento otvor zaslepený. 13.4.2010 21:19
OTÁZKA: Dobrý den. Je v současné době certifikováno pro použití na SŽDC jiné zabezpečovací zařízení než to vyráběné AŽD? Není za vysokou cenou zabezpečených přejezdů i faktický monopol jediného dodavatele? Jenki
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Ano. Několik. 13.4.2010 21:19
OTÁZKA: Dobrý den, nebylo by i rozumné nějak poupravit předek lokomotiv, tak aby se případný náraz rozprostřel do větší plochy? Nebo nějaký "šíp" tak, aby auto bylo co nejdříve odhozeno stranou? Přijde mi, že nárazníky na lokomotivě jsou přímo ve výšce hlavy řidiče osobního auto a je to první věc, která do auta narazí a to ještě do nejméně pevného místa - tj. okénka auta a středový sloupek. Jan Motůrek
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Při střetu na přejezdu jde o tak velký nepoměr sil, že je prakticky jedno, jak vypadá předek lokomotivy. Konečným místem zásahu Hasičské záchranné služby SŽDC u nehod na přejezdech jsou místa až několik stovek metrů za přejezdem. Často je také auto narolováno při vzpříčení o pražce pod lokomotivu. Na autentické fotografie se můžete podívat na našem preventivně zaměřeném webu www.prejezdy.eu. 13.4.2010 21:20
OTÁZKA: Proč si myslíte,že se problemaika přejzdů ČD netýká, vždyť mezi oběťmi jsou často strojvedoucí, není to trochu nekolegiální přístup zástupce SŽDC organizace nedávno vyšlé z ČD? Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, tak jsem to nemyslel. Ptal jste se na investice. Samozřejmě, že při preventivních optřeních spolupracujeme i s dopravci. Auta na silnici jsou čím dál těžší a větši a mnohdy už tedy "vítězí" silnice proti malému vozu řady 810. Stejně tak spolupracujeme s Federací strojvůdců ČR. 13.4.2010 21:21
OTÁZKA: diky za odpoved na otazku ohledne mimourovnoveho krizeni, nicmene, neda mi to, nezeptat se na to, proc lze mimourovnove krizeni v nekterych zemich s velkou zeleznicni siti, jako je Velka Britanie vybudovat temer na vsech puvodnich prejezdech a u nas nikoli, byt i tam je to problem financi, legislativy a techniky? Myslim si, ze ackoli je to beh na dlouhou trat, ztraty na zivotech by se tak snizily primo drasticky. Mozna se ptam hloupe, nebo na spatnem miste, nicmene pokazde, kdyz vidim nejakou trat v zahranici, musim si klast otazku, proc tohle nejde u nas? Pavel C
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Největším problémem jsou hned po financích právě majetkoprávní vztahy. Jejich pravidla jsou bohužel nastaveny v zahraničí jinak. S ostatními majiteli okolních pozemků nebo pozemků potřebných pro zbudování nadjezdu jsme si dle zákona rovni. Pokud tedy některý z majitelů se stavbou nesouhlasí, znamená to prakticky konec záměru. To je velký problém, který mají zřejmě v Anglii ošetřený. 13.4.2010 21:21
OTÁZKA: Do kdy budou všechny železniční přejezdy vybaveny výstražným zařízením? Např. na trati do Hostomic je několik přejezdů, kde je sice STOP ale pokud z auta nevystoupíte, tak nemáte žádný rozhled. Brrr Martin
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Všechny přejezdy jsou zabezpečeny: Zákonem a minimálně značkou "Železniční přejezd". Na Vámi zmiňovaných přejezdech jsou odpovídající rozhledové poměry dodrženy. 13.4.2010 21:22
OTÁZKA: Dobrý den, jsou nějaké předpisy na umístění a udržbu přejezdu? U každého přejezdu zastavuji a pečlivě se dívám kolem. Bohužel často není přes křoviska, stavby apod. vidět, jestli se tam nechovává mašina... Děkuji za odpověď, Kulíšek Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, na přejezdech musí být dodrženy tzv. rozhledové poměry řidiče. Pokud to není možné (zástavba a další objekty) nastupují jiná opatření pro zajištění bezpečnosti. Snížení rychlosti, zvukové znamení vlaku, apod. Naší snahou je ale taková místa eliminovat. Rozhledové poměry, to je často složitý proces, například vstupu na cizí pozemek, souhlas vlastníka okolního pozemku a pod. 13.4.2010 21:22
OTÁZKA: Dobry den, cas mezi tim, nez zacne blikat svetlo a prejede vlak, me prijde neskutecne dlouhy. Mam-li porovnat treba s Holandskem, kde se mi to zda byt sup sup, pripada mi, ze prave techto neskutecne dlouhych minut a svrbicich ruk na volantu ve fronte svadi k tomu to jeste "zkusit". Nepomohlo by treba trochu tuto dobu zkratit? Dekuji za odpoved. Hana
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, doba je přesně vypočítána podle traťové rychlosti a je nastavena pro nejpomalejší a nejdelší vozidlo, které u nás smí jezdit a pro nejpomalejšího chodce. Je to preventivní opatření. Zvláště na vícekolejných přejezdech může být tato doba vnímána jako dlouhá s tendencí porušení zákona. Pár minut strávených před přejezdem je ale vždy lepší než zemřít nebo zbytek života strávit v nemocnici nebo ústavu. 13.4.2010 21:24
OTÁZKA: Vždy se snažím na přejezdech rozhlédnout, jestli je cesta volná, bez ohledu na vypnuté signalizační zařízení, ale někde to moc nejde - přejezdy jsou často zarostlé, někde je dokonce umístěná protihluková stěna tak, že mi nezbývá než se spolehnout na signály... Nemělo by tohle být taky hlídané? Aby měl člověk, pokud se neřítí jako blázen a dodržuje předpisy, vůbec MOŽNOST vidět vlak na rozumnou vzdálenost a včas zastavit? Markéta
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, samozřejmě, že v pravidelných cyklech provádíme údržbu přejezdů, tedy i zajištění rozhledových poměrů. Mnohdy ale jde o problém cizích vlastníků, kterým nemůžeme například vstoupit na pozemek a pokácet hrušku nebo živý plot. Pokud někde vidíte přejezd, o kterém si myslíte, že není ok, dejte nám prosím kdykoli vědět na adresu szdc@szdc.cz. Nezapomeňte uvést číslo přejezdu pro rychlejší identifikaci. 13.4.2010 21:24
OTÁZKA: Z Vaší dřívější odpovědi (máme 8 273 přejezdů, dovybavení všech by stálo 40 miliard) odvozuji, že kdyby ani jeden přejezd v současnosti nebyl vybaven signalizací, cena dovybavení jednoho přejezdu by byla v průměru 5 milionů Kč. To se mi zdá nějak hodně, za tuto částku postavíte v pohodě dva rodinné domy. Není to spíš podobně jako s dálnicemi, že jsou tyto práce značně předražené a chybí kontrola, zda se prostředky vynakládají účelně? Labaro
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Dovybavní přejezdu není jen namontovat závory a světla. Zahrnuje v sobě projektovou dokumentaci, stavební řízení, zásah do celého zabezpečovacho zařízení na trati, kabelizaci mohdy několik km, napájecí stanici pro motory závor a výstražníky. Samotná technologie v sobě zahrnuje i softwarové zařízení, a další. Není to levná záležitost. Uvědomme si ale, že k tragédiím dochází i na takovýchto přejezdech. Chybu je nutné hedat jinde. 13.4.2010 21:24
OTÁZKA: Dobrý den, slyšel jsem, že zabezpečovací systém, který se používá na dráze na některých úsecích je již starší koncepce (řádově desítky let). Chtěl bych se Vás zeptat, jestli se chystá nějaká modernizace těchto zařízení. Radek
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, samozřejmě. Kdybychom ale chtěli udělat vše naráz, potřebovali bychom cca 40 mld. Kč. Takové prostředky bohužel nemáme. Do přejezdů ročně investujeme 150 milionů a někdy i více, prostřednictvím Programu na zvyšování zabezpečení přejezdů ze Státního fondu dopravní infrastruktury. 13.4.2010 21:25
OTÁZKA: Dobry den. Mam na Vas par otazek. Prosim o jejich zodpovezeni a predem dekuji za odpovedi. 1. Proc na nekterych prejezdech neblika vubec zadne svetlo? Cervena asi blika, kdyz jede vlak, kdyz je ale volno, tak bile neblika. Vypada to, ze prejezd nefunguje, nechce se mi mu moc verit. 2. Na jakem principu fuguje spousteni vystrazneho zarizeni? Po projeti vlaku nejakym usekem? Vahove zatizeni, senzor? 3. Proc se tedy nevybuduji na vsech prejezdech zavory? To by bylo az tak financne narocne? Nehod na prejezdech se zavorami musi byt podstatne mene, ne? Kdyz nekdo prehledne cervene svetlo, napriklad pri slunicku, chapu to, ale zavory projet, to uz by bylo moc... 4. Kam tedy volat, pokud mame pochybnosti o funkcnosti vystrazneho znameni prejezdu? 5. Jaka je pravdepodobnost, ze by vlak projel, aniz by vystrazne znameni nejak opozornovalo? Jeste jendou diky Honza Vtípil
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. 1) některé přejezdy jsou vybaveny tímto doplňkem, umožňující jet až 50 km/h. 2) na principu kolejových obvodů nebo počítačů náprav. 3)Závory nejsou samospásné, důvody jsou finance. 4) například na linku 112. Opravdu ale pouze ve vyjímečných případech. 5) Pravděpodobnost je nulová. Zařízení funguje na jednoduchém principu. 13.4.2010 21:25
OTÁZKA: Dobrý den, Proč není věnována pozornost dostatečná pozornost rozhledovým poměrům na přejezdech ? Situace cca 90% z nich je naprosto tristní, už při jeho výstavbě muselo být projektantovi zřejmé, že řidič, který by chtěl splnit na 100% ustanovení zákona č.361/2000 SB. by musel z vozidla vystoupit a fyzicky vstoupit na koleje aby se dostatečně přesvědčil, že může s vozidlem bezpečně přejezd přejet. Dušan
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Všechny přejezdy splňují podmínky pro bezpečný provoz. Bohužel jste neuvedl konkrétní přejezd, abych mohl reagovat. Je samozřejmě pravdou, že většina přejezdů vznikala v předminulém nebo minulém století, kdy provoz na silnicích vypadal úplně jinak. 13.4.2010 21:26
OTÁZKA: Co ma podle Vas clovek delat, kdyz prijede ke zrejme porouchanemu prejezdu (blika cervena, zavory dole, vlak nejede treba pul hodiny). Cekat dal? Otocit se (ne vzdy to jde) a hledat jinou cestu? Jet na cervenou? Jan Novak
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, činnost přejezdových zabezpečovacích zařízení je monitorována a v nejkratší možné době ho jedou pohotovostní pracovníci opravit. Od 1. 8. 2009 jsou navíc všechny přejezdy označeny jednotným číslem (například P12345)na zadní straně výstražníku nebo dopravní značky "Železniční přejezd". Oznámení tohoto čísla nám může pomoci vše uvést do provozu rychleji. Opravdu ale platí vše, co je ve vyhlášce, tedy nikdy nevjíždět na přejezd v činnosti. 13.4.2010 21:26
OTÁZKA: Když vidím, v jakém jsou některé přejezdy stavu, nevěřím tomu, že vždycky fungují. Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: V České republikce evidujeme k 31.12. 2009 celkem 8273 přejezdů. Všechny splňují podmínky pro bezpečný provoz silničních vozidel. Všechny jsou chráněny dopravní značkou a Zákonem o provozu na pozemních komunikacích. S medernizací přejezdů postupujeme v rámci staveb a finančních možností. Kdybychom nyní chtěli dovybavit všechny přejezdy světly a závorami, potřebovali bychom přibližně 40 mld. Kć. Z dosavadního vývoje nehod ale vyplývá, že je třeba se zaměřit na chování účastníků silničího provozu, výuku v autoškolách a na preveci, protože nehody způsobují řidiči. Ideální přejezd je pro nás mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd nebo podjezd. To už se ale bavíme o mnohem vyšších nákladech. 13.4.2010 21:27
OTÁZKA: Četl jsem dnes v novinách o sabotáži na přejedu. Někdo vyřadil výstražné zařízení z provozu. Stává se to často? Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, bohužel vandalové a sběrači kovů jsou velkým problémem nejen na železnici. 13.4.2010 21:27
OTÁZKA: dobry den, z meho pohledu je jasne, ze valnou vetsinu nehod zpusobuji nepozorni, nebo neukazneni ridici. Co se chci ale zeptat, je zde nejaka snaha CD v budoucnu nahradit nynejsi prejezdy prejezdy mimourovnovymi, jak to lze videt v mnoha zemich tzv zapadni Evropy? Chapu, ze se jedna o velice nakladnou vec, ovsem zaroven vidim, kde se u CD penezmy mrha, coz je ovsem jina otazka. Uvazuje stat, potazmo CD o necem takovem? Diky za odpoved. Pavel C
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, ČD, a.s. je dopravce. Jí se tato problematika netýká. Jsem zde za státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Jsme manažerem železniční infrastruktury ve vlastnictví státu. Mimoúrovňové křížení je samozřejmě ideální stav. Lze ho dosáhnout ale pouze na větších stavbách (například koridory), protože v sobě zahrnuje obrovské problémy a nároky finanční, legislativní a technické. 13.4.2010 21:28
OTÁZKA: Pořád se mluví o nehodovosti v Česku, jak jsou na tom ale jinde? Máme asi nejhustší železniční síť na světě, je tedy logicke, že u nás bude v absolutních číslech nejvíc nehod Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, u ostatních států je to podobné, ikdyž obecně tam více dodržují silniční pravidla, a to se přirozeně projeví i na nehodovosti. Například v Rakousku je přejezdů ještě víc než u nás. 13.4.2010 21:28
OTÁZKA: Dobrý den pane Hallo, většina tazatelů navrhuje investovat do vyšších forem zabezpečení a rozčiluje se nad tím, že nejsou všude závory. Proč má ale stát investovat peníze stále více do něčeho, co je již jasně stanoveno zákonem i v současné podobě, tj. nic nebliká = platí výstražný kříž = před přejezdem se musím přesvědčit o tom, že mohu přejezd bezpečně přejet, resp. bliká červená = nikdy nevjíždím... Děkuji za odpověď. Karel Prachař
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, naprosto s Vámi souhlasím. Naopak jsou vedeny diskuze o spolúčasti dalších složek, které mají na přejezdu zájem, tedy obce, města, kraje, vlastník polí a pod. Tato možnost je zakotvena i v evrospké legislativě. V Evropě to tak funguje a daří se tím i snižvat počet nepotřebných přejezdů. Finanční spoluúčast není ničím novým a platila kdysi i v našich zemích. 13.4.2010 21:29
OTÁZKA: Je nějaká statistika, kdy za nehodu skutečně nemohl řidič, ale nefunkční singalizace (ať z jakéhokoliv důvodu)? Phoenix
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Vždy jsou prošetřovány okolnosti nehody dvěma nezávislými orgány: Drážní inspekcí ČR a Policií ČR. Smutná statistika je ve všech případech dílem řidičů. Bohužel. Kdyby všichni dodržovali (nejen silniční) pravidla a jezdili zodpovědně, nebylo by dnes o čem diskutovat. To bych si osobně přál, ale nestalo se tak zatím ještě v žádné zemi. Všude zbytečně umírají lidé. 13.4.2010 21:29
OTÁZKA: To je tak drahé dát na přejezd závory? O kolik to vyjde dráž, než přejezd jen se semaforem? Jaroslav Malý
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrá den, vybavit jeden přejezd plnými závorami představuje náklady cca 10 milionů korun. Závory jsou ale jen doplňkem. I na takovýchto přejezdech bohužel dochází k nehodám, protože někteří řdiči vjíždějí na přejezd v okamžiku, kdy se začnou závory zvedat, ale červená světla jsou stále v činnosti. Vyhláška v tomto případě hovoří jasně. 13.4.2010 21:30
zpět na osobnost