auto.iDNES.cz

Odborník o systému eCall, které volá o pomoc k bouračce

Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650...
velikost textu:
vydáno 3.10.2013 13:25
Systém tísňového volání eCall v případě vážné nehody sám přivolá pomoc. Na otázky čtenářů odpovídal odborník na telematiku a dopravní systémy Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.
OTÁZKA: proč tato výbava nemůže být pouze doplňková... ne každý stojí o to ji mít z různých důvodu... je to to stejné jako u abs, esp a pod... podle mého by měl řidič rozhodnout co chce a co nechce ne žádná hlava pomazaná. Pavel Zajíček
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za otázku. Systém eCall má zcela zásadně přispět ke snížení počtu obětí a zejména následků dopravních nehod. Můžete se na tento systém dívat podobně jako bezpečnostní pásy, které jsou rovněž povinné. Pokud vím, tak ABS i ESP je již v EU povinné. Vždy je to otázkou přístupu, ale já jsem osobně zastáncem toho, aby systémy, které přispívají k bezpečnosti, byly povinné. Navíc povinnost bude u nových modelů osobních a lehkých užitkových vozidel od 1.10.2015, tedy rozšíření systému bude pozvolnější a není z něj mít strach. 3.10.2013 13:33
OTÁZKA: Dobrý den, je možné si takový systém pořídit už dnes? Ford pokud vím něco takové nabízí. To je ono? A nebo je to paralelně budovaný systém soukromé firmy? Děkuji za odpověď. Karel
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Obdobné systémy nenabízí jen Ford, ale i další automobilky např. BMW, Mercedes-Benz atd. Jedná se o komerční asistenční služby motoristům a jsou zpravidla zpoplatněné a není zajištěna dostupnost těchto služeb ve všech zemích EU. V současné době se řeší, jak tyto služby vzájemně propojit (jsou to tzv. Third Party Services Interfaces). 3.10.2013 13:35
OTÁZKA: Tak kolik to teda bude stát? Každý hází jinými čísly.... Děkuji Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Dnes je možné dostat eCall jednotku cca za 100 EUR, tj. asi 2.500,- Kč. Některé prototypy jednotek, které testujeme v rámci projektu HeERO a splňují požadované parametry se pohybují v cenách kolem 30 EUR. Konečná cena nicméně bude záviset na podobě finální verze Nařízení o požadavcích na schválení typu pro zavedení palubního systému eCall, tedy detailní specifikaci. 3.10.2013 13:38
OTÁZKA: Co si slibujete od zavedení systému ecall. Nebyla by z dlouhodobého hlediska lepší preventivní výchova , v tomto případě účastníků provozu. Zatím mi vše připadá ,že se snažíme řešit následky ,ale pomíjíme příčiny . Karel
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Slibujeme si od toho snížení počtu mrtvých na evropských silnicích cca o 2.500 lidí ročně a rovněž ke snížení následků vážných dopravních nehod díky rychlejšímu zásahu záchranných složek. Například informace o typu vozidla je pro hasiče velmi nápomocná, neboť se mohou cestou k zásahu připravit podle podkladů o konstrukci vozidla připravit, jak budou zasahovat. Z dlouhodobého hlediska je samozřejmě nutná preventivní výchova, ale bohužel jen prevence není všemocná a tyto systémy, jak ukazuje čas, jsou stále potřebné. 3.10.2013 13:41
OTÁZKA: Zaručí se prodejce při prodeji vozu že se nikdy systém nestane aktivním? třeba po update sw Pavel Zajíček
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Systém je technicky řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. A tak by tomu mělo být v průběhu celé životnosti vozidla. Pokud však někdo bude vyžadovat "aktivní jednotku", tj. rozšíření stávajícího systému eCall o motoristické asistenční nebo dohledové služby, bude to samozřejmě možné, ale to je na již svobodném rozhodnutí majitele vozidla. 3.10.2013 13:46
OTÁZKA: Proč to má být probůh povinné?! Jak zajistíte bezpečnost přenosu informací. Vždyť to auto posílá VIN, takže je jasně identifikovatelné. Na druhou stranu - a tím vám možná i trochu nahraju: je vin nějaký chráněný, soukromý údaj? Ví někdo jiný kromě registru vozidel a prodejce, že má pan Vomáčka auto s tím a tím VINem? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Údaje, které se přenášejí, tj. poloha, čas, VIN atd. mají primárně přispět k rychlejšímu a efektivnějšímu zásahu záchranných složek. VIN kód sám o sobě není údajem, podle kterého se dá identifikovat konkrétní člověk, pokud nemáte k dispozici evidenci vozidel či jinou databázi, kde je namapován VIN na další údaj, podle kterého se dá již konkrétní člověk identifikovat. VIN v eCallu slouží k tomu, aby bylo možné identifikovat přesný typ vozidla, neboť každé vozidlo má jinou konstrukci a zásah hasičů ji musí respektovat. Na povinnost jsem již odpovídal. 3.10.2013 13:50
OTÁZKA: Vám to asi v autě vadit nebude. Mě jo. Co mám dělat? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Možná někdy změníte názor, až vám eCall pomůže v nouzi, tím vám samozřejmě nepřeji nic zlého. Jinak Vám asi nezbude než buď jezdit vozidle vyrobeným před říjnem 2015 anebo to "vydržet" s eCallem. 3.10.2013 13:53
OTÁZKA: Kdo bude vlastníkem a provozovatelem systému? Budou si moci uživatelé upravovat své údaje, které chtějí/nechtějí, aby byla zasílána záchranářům? Ing. Králík
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Systém provozuje HZS, který v ČR operuje TCTV 112 (telefonní centrum tísňového volání 112). Minimální údaje (tzv. Minimal Set of Data), které jsou předávány v případě nehody jsou jasně definovány a jsou uživatelem neměnné (je to GPS pozice, směr jízdy, čas a VIN). Tato data mají pomoci identifikovat místo nehody a typ vozidla, není z nich možné identifikovat jakoukoliv osobu. 3.10.2013 13:56
OTÁZKA: Předpokládám, že s tím budou umět pracovat záchranbné složky celé evropy. Kam poputuje ta smska nebo hovor, když se s českým autem vybourám třeba v norsku? Do ČR? půjde to na centrálu 112 anebo se budou budouvat nová centra? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Pokud se vybouráte třeba v Norsku, půjde tísňové volání na nejbližší TCTV 112, které hovor odbaví. Z tohoto důvodu v současné době pobíhá projekt HeERO, jehož cílem je ověření interoperability eCallu v celé Evropě. Nebude tedy nutné budovat nová centra, ale využijí se stávající. 3.10.2013 13:57
OTÁZKA: Podílejí se na tom nějak automobilky? Finančně, vývojem... Děkuji Běhal Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Ano, automobilky se samozřejmě podílejí na vývoji eCallu ve spolupráci s výrobci eCall jednotek. V současné době bude jejich hlavním úkolem navrhnout umístění eCall jednotky, aby se během nárazu neuvolnila a neohrozila tak posádku vozidla a zároveň spolehlivě fungovala i v extrémních situacích. Rovněž je třeba zajistit napojení na CAN. 3.10.2013 14:00
OTÁZKA: Systém se mi líbí, zajímalo by mě, jak systém a jestli vůbec, dokáže vyhodnotit, kolik pasažérů ve vozidle je? Jsou-li ve vozidle např. děti? To jsou údaje, které záchranáři také potřebují..Bylo by podle mě dobré, kdyby ve vozidle byla např. kamera nebo foťák, která by se v případě havárie aktivovala a poslal např. snímek interiéru vozidla. Nebo jsou ve vozidle snímače zatížení sedaček, které informují kolik lidí ve vozidle sedí...?? děkuji Adam Rychlý
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: V současné době v minimálním souboru dat není údaj o počtu lidí ve vozidle. Součástí eCallu bude případné posílání i dalších informací, toto je však ještě v řešení. Počet osob ve vozidle jsou moderní auta schopna vyhodnotit z čidel v sedácích. Na Fakultě dopravní rovněž řešíme, jak obohatit data o predikci poranění posádky, což by záchranným složkám také pomohlo, ale jedná se jen o výzkum. 3.10.2013 14:02
OTÁZKA: Bude to využívat systém Galileo. Proč? Chápu, že je to otázka mimo, ale jsou ty systémy kompatibilní? Dá se jeden nahradit jednoduše druhým? Co ten ruský? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: eCall by měl být jedním z prvních systémů, který bude využívat poziční systém Galileo, do doby, než bude funkční, se bude využívat GPS. S využitím ruského GLONASSu se podle mých informací zatím nepočítá. 3.10.2013 14:04
OTÁZKA: Jedna vaše odpověď zavání tím, že by to mohlo být doplněno o nějaké další věci. Jaké? Kamery? Černé skříňky? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Doplňkovými systémy jsem měl na mysli například řízení firemních flotil vozidel nebo systémy, které detekují krádež vozidla a je díky nim možné vozidla detekovat a nalézt. Kamery ani černé skříňky jsem opravdu na mysli neměl. 3.10.2013 14:06
OTÁZKA: Dobrý den, je možné někde zjistit, data, která jsou přenášena, technologie použité, případně standardy? Případně kde by se dalo zjistit o projektu z technického hlediska více informací ? Děkuji za odpověď Pavel Krejsa
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Těchto dokumentů je velmi mnoho. Podívejte se na stránky http://www.heero-pilot.eu/view/cs/index.html, rovněž existují Doporučení EK 2011/750/EU, Nařízení EK č. 205/2013 a další. Detailní technické specifikace na eCall jednotku jsou ještě stále předmětem schvalování. Pokud budete chtít detailnější technické informace, napište mi na lokaj@fd.cvut.cz a já vám ten seznam standardů a dalších podkladů pošlu. 3.10.2013 14:09
OTÁZKA: Pokud tedy má bude mít vůz instalovaný eCall, je sice hezké, že dá záchránářům vědět, jaký je to vůz a na co se mají "připravit", ale tohle přeci ničemu nepomůže. Záleží jak na tom budou záchranné jednotky... Když si uvědomím, že policajtům někdy trvá se dostat na místo přes 30min, tak mi to přijde jako zbytečná věc :-D hurvajs77
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: eCall by měl zkrátit dobu nebytnou k poskytnutí účinné pomoci až o 50% mimo město a až o 40% ve městech, což už může být zcela zásadní čas pro těžce zraněného ve havarovaném vozidle. České záchranné složky jsou jedny z nejlepších v Evropě a věřím, že jim tyto informace v jejich práci pomůžou. 3.10.2013 14:12
OTÁZKA: ale vzdyt stejne vite, ze to k nicemu nebude. Nehlede na to, že jine automobilky to pouzívaji dlouho, jen skodovka ted objevila Ameriku a je kolem toho neuvěřitelné halo. Ackoliv si koncern nikdy nekoupim, tak si myslim, ze by clovek mel mít možnost volby. V tom případě by měl být spíše řidič doplňková výbava hurvajs77
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Já jsem přesvědčený, že tento systém bude přínosem v bezpečnosti. Některé automobilky používají svá privátní řešení na bázi asistenční služby, které však není dostupná v celé EU a je zpravidla zpoplatněna. Navíc si skutečně myslím, že eCall jednotka by měla být povinnou součástí vozidla. 3.10.2013 14:13
OTÁZKA: Jaká bude automatická spouštěcí úroveň automatického systému? Je závislá na směru nárazu, intenzitě, rychlosti či dalších veličinách? Petr Mašek
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Palubní jednotka eCall se automaticky spustí na základě informací z CAN sběrnice při aktivaci alespoň 2 čidel (airbag, bezpečností pásy, nárazové senzory atp.). Nehoda může být detekována také díky senzoru přetížení, který se používá v řídících jednotkách, případně u ESP. To by mělo eliminovat případné falešné poplachy. 3.10.2013 14:17
OTÁZKA: Jak auto pozná, že nabouralo? Vím, že to zní hloupě, ale na co je to vázané? Na čidlo přetížení? Na výbuch airbagů? Když nabourám popelnici (jako tu nádobu na odpad, ne svoje auto... i když to vlastně taky), nic se mi nestane, na autě už mám takových šrámů, že se to nepozná, ale auto stejně vyhodnotí, že došlo k něhodě, bude to taky volat na 112 a hasiči budou startovat? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Již jsem před chvílí odpovídal. 3.10.2013 14:17
OTÁZKA: Vzdyt je to komplexni fizlovaci system. Ma udaje o poloze, rychlosti, smeru pohybu, pocet lidi, VIN, mikrofon v kabine. Jak proboha chcete zabranit zneuziti bezpecnostnimi slozkami??? Vzdyt se to samo nabizi v navaznosti na zakon o odpovednosti majitele za provozovani vozidla + paragraf o zaznamu z "automatickeho bezpecnostniho zarizeni", zprasek to soudruha Humla. To snad nemuzete nikomu rozumnymu okecat! Nebo zase blaboly, ze kdyby to melo zachranit jediny zivot... a kdo nic spatneho nedela nemusi se bat??? Tomfox
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Není to žádný sledovací systém, ale systém bezpečností. Člověka je možné sledovat daleko jednoduššími způsoby - mobilní telefon, kamerové systémy atp., proto mám stále pocit, že se vliv eCallu na soukromí značně přeceňuje. 3.10.2013 14:20
OTÁZKA: Dobrý den. Bude trestné, když si to vymontuju ? A půjde to vůbec ? Díky Viktor Viktor
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Vymontovat jde všechno, motor, rádio, zkrátka cokoliv. Případné sankce za úmyslné vymontování či poškození eCall jednotky by musel upravit zákon, ale ten je v tuto chvíli v ČR v přípravě a nejsem schopen vám říci, jak toto bude řešit. 3.10.2013 14:22
OTÁZKA: Dobrý den, asi nejčastější otázka - jak bude důvěryhodně (tedy ne prohlášením výrobce a podobně) zajištěno, že si systém nebude odesílat údaje o poloze průběžně i při běžném provozu, že se k nim žádným způsobem nedostanou nepovolané osoby? Vždyť dnes unikají informace i z policejních a soudních spisů. Co když Policii napadne pomocí systému sledovat rychlou jízdu? stačí malá SW úprava ... Pavel
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Již jsem odpovídal, že systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu "spí" a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci. Garanci budete muset požadovat po někom jiném, než po mě, já se jen podílím na vývoji systému a vím, že konstrukce je taková jaká je. 3.10.2013 14:24
OTÁZKA: Chápu dobře, že přenos směrem od vozidla bude realizován pomocí GSM sítí? Operátoři ale neumožňují datové přenosy od terminálů bez SIM. Je jen možné hlasové volání na 112... Jak přesvědčíte operátory, aby provoz sponzorovali? Jindra
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Mobilní operátoři se na vývoji eCallu podílejí a upravují své sítě tak, aby umožnily odeslání minimálního souboru dat na TCTV 112. Do roku 2014 je povinností mobilních operátorů uzpůsobit své sítě tak, aby volání eCall bylo od běžných tísňových volání odlišeno a rovněž aby eCall volání měla stejnou prioritu jako běžné tísňové volání 112. Po technické stránce by v ČR mohl eCall již fungovat i bez SIM karty, ovšem kvůli mezinárodní interoperabilitě systému bude nutné mít v jednotce SIM kartu, v některých zemích EU je to nutné. Služba eCall musí podporovat i funkcionalitu zpětného volání od operátora TCTV 112 do vozidla, a pro tuto funkcionalitu je přítomnost SIM karty nezbytná. 3.10.2013 14:29
OTÁZKA: Dobrý den, hovoří se o automobilech, co však motocykly? Šla by případně dodatečná montáž? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: eCall pro motocykly je v současné ve stádiu vývoje a výzkumu, ale do budoucna se o tom uvažuje. Na Fakultě dopravní jsme již testovali při crashtestu auta s motocyklem jednotku určenou pro motocykly v rámci výzmnu. Nicméně si budete muset ještě chvíli počkat, nejdříve se řeší osobní vozidla. 3.10.2013 14:31
OTÁZKA: Počítá se v projektu eCall s jakýmkoliv jiným povinným využitím než je předání informací o nehodě? Bude možné data využít v pozdějším vyšetřování nehody? Jan Mohyla
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: eCall je koncipován jako pasivní bezpečností systém, tedy žádná černá skříňka. Předpokládá se však možnost rozšíření resp. implementace "inteligentnějších" zařízení, která umožní i zaznamenávání průběhu jízdy. Data by v tom případě mohla skutečně posloužit při vyšetřování dopravní nehody. Toto však bude již na svobodném rozhodnutí každého majitele vozidla, zda si nechá tuto technologii instalovat. 3.10.2013 14:34
OTÁZKA: Dobry den, zaujala me Vase informace, ze pristroj je pasivni a aktivuje se az kdyz nekdo zmacne tlacitko nebo se stane nehoda. Muzete mi vysvetlit, jak je to technicky mozne? To je celou dobu pristroj vypnuty? Pokud neni, pak to neni pasivni pristroj... to byste potom mohl nazyvat pasivnim pristrojem i mobilni telefon... dokud z nej nebude chtit volat. Novak
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Pasivní je z pohledu komunikace vně vozidla. Přístroj celou dobu pouze zaznamenává aktuální polohu a 2 historické pozice vozidla, které neustále přepisuje. Komunikuje až v případě, že je aktivován. 3.10.2013 14:36
OTÁZKA: Proč je nutné, aby jednotka byla připojena na CAN bus, když se jedná o samostatný systém, který by mimo napájení neměl potřebovat žádné informace z vozidla? Zde to vypadá, že údajů z vozidla bude možné vyčítat celou řadu. Bude možné aktivovat systém jiným způsobem než nárazem či manuálně tlačítkem? Pokud nikoli, dáte mi na to svoje slovo? Petr Mašek
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Napojení na CAN je z důvodu vyloučení falešných poplachů, protože systém se aktivuje až při aktivaci alespoň dvou čidel. O tom, že by se systém aktivoval jiným způsobem než automaticky či manuálně tlačítkem jsem nikdy neslyšel a jednotky, které jsem měl možnost vidět a testovat ani jinou možnost neumožňovaly. Takže v současném stavu se nedomnívám, že by něco takového hrozilo... co bude v budoucnu, to opravdu netuším. 3.10.2013 14:41
OTÁZKA: takže úroveň aktivace není exaktně definovatelná a hrozí, že když někdo nabourá na dvoře do plotu protože si spletl brzdu s plynem, přijedou mu sekyrou na vrata zaklepat hasiči. Petr Mašek
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Systém eCall nejen odesílá tísňové volání, ale rovněž zajišťuje zpětné hlasové volání do vozidla, aby bylo možné s posádkou komunikovat. Takže v tomto případě by asi stačilo jen říci, ať raději pošlou truhláře, co udělá nový plot :-). 3.10.2013 14:43
OTÁZKA: Bude tento systém nějak kontrolován na STK? Pokud si jej sám deaktivuji. Pavel Zajíček
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Předpokládám, že ano, ale v tuto chvíli to ještě není v legislativě upraveno. 3.10.2013 14:43
OTÁZKA: Bude mít zařízení SIM, nebo nějaklou jinou jednoznačnou identifikaci, nebo bude až do okamžiku nehody "Anonymní" Půjde dodatečně integrovat do novějších vozů? Jan
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Systém eCall SIM kartu mít bude z důvodu umožnění zpětného volání do vozidla z TCTV 112. Komunikace s posádkou po nehodě je nutná, aby záchranné složky získaly případně další informace o počtu osob, rozsahu jejich zranění atd. Dodatečná integrace možná bude, v současné době se připravují příslušné postupy. Od roku 2015 budou mít eCall pouze nově vyrobená vozidla. 3.10.2013 14:45
OTÁZKA: Dobrý den, omlouvám se že vás zahlcuji otázkami, ale odpovědi otevírají více otázek, než na něž odpovídají. ohledně demontáže - možné je demontovat vše, je otázka, jestli vozidlo bude pak schopné provozu - tedy, je nějak eCall spojen s vozidlem, že po jeho demontáži bude vozidlo neschopné provozu? ohledně SIM - v jednotce musí být SIM a musí podporovat zpětné volání. Jak to bude v případě, že SIM odejde - mění se celá jednotka či jen sim? Zpětné volání bude možné pouze po aktivaci eCall? Kdo bude oprávněný dělat údržbu na jednotkách? Bude nějak ověřována funkce systému (STK) ? Pokud nikoli, jak lze dokázat jeho odpojení/poškození, když je trvale neaktivní? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Od odpovědí jsem tady, není třeba se omlouvat. eCall jednotka je schopna fungovat sama o sobě, tj. nemá přímý vliv na fungování vozidla. Na CAN sběrnici je napojena z důvodu informací o aktivaci čidel. Pokud SIM v jednotce nebude fungovat, nebude uskutečněn zpětný hovor, ale minimální soubor dat odejde na TCTV 112, neboť v ČR není nutná pro volání 112 přítomnost SIM karty. Zpětné volání je možné pouze po aktivaci eCallu - systém TCTV 112 volá zpátky na jednotku, která se jí ozvala, neexistuje žádný telefonní seznam, ze kterého by si operátoři libovolně vybírali a jen tak pro zábavu volali do aut. Ověřování fungování funkce eCallu se předpokládá, pravděpodobně v rámci kontrol STK, ale zvažují se rovněž další možnosti. Vše bude jasné poté, co se dokončí veškeré technické specifikace a požadavky na schválení typu pro zavedení palubního systému eCall. Úmyslné poškození/odpojení bude nutné posuzovat individuálně, ale věřte, že se to dá poznat. Děkuji všem za otázky a přeji krásný den. S pozdravem Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní, ČVUT v Praze 3.10.2013 14:52
zpět na osobnost