Punto je prostorné, ale felicii nepřekoná

- Nový Fiat Punto sází stejně jako jeho předchůdce na prostornou karoserii, ovšem v Česku nejprodávanější felicii v tomto ohledu nepřekoná. Z redakčního testu dál vyplynulo, že se malý fiat polepšil v jízdních vlastnostech, základní motor 1,2 litru vozu dává solidní hbitost a v neposlední řadě zaslouží ocenění i jeho tichý projev.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Fiat Punto  můžete koupit na www.automodul.cz

V čem je nový Fiat Punto auto z třídy malých vozů, tudíž z nejprodávanější kategorie v Česku - lepší a kde zaostává za konkurencí v čele s mladoboleslavským duem felicia - fabia? Ve srovnání velikosti kabin sice punto nabízí o něco víc než průměr, ale podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) má fiat o pět a půl centimetrů méně prostoru pro kolena cestujících na zadním sedadle než Škoda Felicia. I po příjezdu italské novinky na zdejší silnice se potvrzuje staré známé: kdo shání auto v ceně do tří set tisíc korun a potřebuje na zadních sedadlech vozit dospělé lidi, nenajde lepší auto než felicii. Hodně místa vzadu nabídne asi i fabia, kterou však automobilka zatím neuvolnila k testování. Největší prostorový trumf tak punto skrývá v kufru. Jeho téměř tři sta litrů pro zavazadla představuje o pětadvacet litrů více, než má felicia, a o celých devětačtyřicet litrů více, než nabídne fabia. Ostatní konkurenti mají kufr s objemem okolo dvou set padesáti litrů. Výborný je u nového Fiatu Punto také široký přístup k zavazadlům, naopak záporem je výše umístěná spodní hrana kufru. Krok za solidností je i plechový zvuk, který šíří víko zavazadlového prostoru při zaklapnutí. Testovaný Fiat Punto 1,2 s šedesátikoňovým (44 kilowattů) benzinovým motorem je nejlevnější a podle očekávání výrobce asi bude nejčastější volbou zákazníků. Hlavně při jízdě ve městě uspokojí svou mrštností. Ta však končí po přeřazení na čtyřku a pětku, poté už se vůz vydává k vyšším rychlostem rozvážněji. Na dálnici to znamená, že pětka jede na rovinkách, kopeček žádá čtyřku a při akceleracích z rychlostí pod sto kilometrů v hodině je nejlepší zařadit trojku a punto rozjet. To vše při následujících spotřebách benzinu: ve městě osm až deset litrů na sto kilometrů, na dálnici sedm a mimo město v průměru okolo pěti a půl litru na sto kilometrů. Předchůdce nového punta se díky výšce v prudkých zatáčkách nakláněl a řidiči nedodával v těchto situacích nejlepší pocit z ovládání vozu. Nové punto se prodloužilo do délky v pětidveřové verzi o sedm a půl centimetru (třídveřová verze je nyní o tři a půl centimetrů kratší než pětidveřová) a také na výšce přibyly další čtyři centimetry. Přesto je novinka poslušnější, méně se naklání a lépe drží na silnici. Podvozek patří mezi tvrdší, což se asi nebude líbit řidičům, kteří se nevyhnou špatným silnicím. Jak plyne ze srovnávací tabulky, nemá Fiat Punto zrovna širokou základní výbavu. V nejlevnější verzi není ani výškově stavitelný volant a stejným směrem posuvné sedadlo řidiče. Za příplatek je i posilovač řízení s lahůdkou, kterou ocení především ženy při parkování a jiném manévrování s malým fiatem: běžný posilovač lze u automobilu dále zjemnit stisknutím tlačítka »CITY«. Poté se točení s volantem i u stojícícho auta promění doslova v hračku.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  17,1
Zrychlení 0-400 m (s)  20,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  30,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  32,1
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Takový milý střapatý puntík! Proti svému předchůdci jaksi zdivočel a omládl. Vysoká a štíhlá zadní světla s téměř romanticky vytvarovanou linií zadního víka nechávají Fiata Punto věrného jeho tradiční vzhledové mimořádnosti. Jinak ale je na autě všechno nové. Výrazné linie probíhají všelijak šikmo, křivě, zahnutě či zalomeně a vytvářejí tak nezvyklé tvary ploch a výkrojů pro světla či nárazníkovou lištu spojenou s maskou. A přece to vše citlivě vytváří jeden přitažlivý celek. V krátké době, kdy jsem s vozem jezdil a parkoval, se zastavilo mnoho kolemjdoucích. Ptali se a prohlíželi - byli to kupodivu více starší lidé se zkušenostmi se značkou. Jeden pán řekl: »Konečně se fiat zbavil toho hloupého loga pěti šikmých čárek!«
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Dnes už starému Fiatu Punto patřilo čtrnáct procent evropského trhu v segmentu malých aut, v Česku byl za prvních devět letošních měsíců hned za Škodou Felicií nejprodávanějším malým autem. Poměr hodnoty a ceny u malého Itala je ve shodě. Tradiční bolístku fiatu - spolehlivost - prověří až čas. Přesto již nyní lze říci, že ztrátou hodnoty v závislosti na stáří se nebude lišit od svého předchůdce a výsledná prodejní cena po pěti letech klesne zhruba na 140 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Fiat Punto

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...