Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobil, který není třeba nabíjet, získal evropskou homologaci

  14:26aktualizováno  14:26
Možná to je opravdová revoluce v automobilovém průmyslu. Nebo také další slepá ulička. Quant e-Sportlimousine získal evropskou homologaci, a tak se možná s touto pojízdnou elektrárnou potkáme na silnici. Bez ohledu na neobvyklý pohon půjde poznat na první pohled. Obří limuzína má velmi sportovní křivky.

Quant e-Sportlimousine | foto: Quant

Quant e-Sportlimousine vzbudil velkou pozornost na jarním autosalonu v Ženevě. Od pohledu výrazné auto má totiž velmi neobvyklý pohon, respektive je to elektromobil, který nemá klasické baterie, ale speciální články, které vyrábějí elektřinu přeléváním speciálního elektrolytu přes membránu.

Fotogalerie

Za autem stojí společnost NanoFlowcell AG z Lichtenštejnska, která se primárně zabývá vývojem flow akumulátorů a samotné auto je zatím spíš jen reklamním nosičem technologie výroby energie. Firma uvádí, že speciální flow akumulátory se mohou uplatnit v mnohem širším spektru strojů.

Nyní firma potvrdila, že získala homologaci auta pro provoz na veřejných komunikacích a pracuje na přípravě sériové produkce. Ale k té povede pravděpodobně ještě poměrně dlouhá cesta. Auto je opravdu revoluční a k běžnému provozu potřebuje i příslušnou infrastrukturu.

Jak to funguje? V autě jsou dvě nádrže na elektrolyt. Ten je přečerpáván z jedné nádrže do druhé přes speciální membrány, kde se reakcí získává elektrická energie. Druhá nádrž pak uchovává spotřebovaný elektrolyt. Systém tak připomíná spíš palivové články než klasické baterie. I ty však na palubě jsou, akumulují rekuperovanou energii a pohánějí palubní systémy.

Může se hodit

Hledáte nový vůz? Vyberte si ho ze široké nabídky značek a modelů na Automodul.cz.

Flow akumulátory se již v praxi používají, takže technologie to je ověřená a funkční. Dosud se ovšem vůbec nehodila pro pohon automobilů, energie se uvolňuje pomalu a systémy jsou příliš velké. Řešení firmy NanoFlowcell AG ve spolupráci s firmou Bosch se však už pro pohon auta hodí. Podařilo se totiž zvýšit hustotu nábojů v elektrolytu a revoluční je i ona membrána.

Quant e-Sportlimousine

A teď to nejdůležitější. Výrobce uvádí, že auto by mělo na jednu nádrž elektrolytu (nikoliv nabití) ujet okolo 600 kilometrů. To je výborná hodnota v kontextu obřích rozměrů auta a jeho neskromné hmotnosti. Konkurenční Tesla model S (nejrozšířenější a komerčně nejúspěšnější, velikostně obdobné auto) ujede na jedno nabití baterií zhruba o třetinu kratší vzdálenost.

Dalším problémem elektromobilů je dobíjení baterií. Zmíněné Tesle to trvá zhruba hodinu na speciální rychlonabíječce, doma pak řádově hodiny. Quant e-Sportlimousine nabíjení nepotřebuje, ono to ani není možné. Tedy v principu lze flow akumulátory nabíjet, ale jen v průmyslovém použití, nikoliv takto v automobilu. Na to je systém příliš velký a komplikovaný.

Princip použití je tak jiný a vlastně se podobá klasickému autu na benzin či naftu. Elektrolyt se jednoduše vypustí k recyklaci a natankuje se nový. To by dávalo v praxi smysl, samozřejmě v případě rozšíření systému a vybudování potřebné infrastruktury. Nákladově by to mohlo být docela zajímavé, ale do praxe má celý systém ještě hodně daleko.

Quant e-Sportlimousine

Na druhou stranu, pokud by se podařilo systém zabudovat do běžného auta nižší střední třídy, může být výsledný dojezdu fantastický. Quant e-Sportlimousine je totiž vlastně supersport s extrémním výkonem elektromotorů, přesto je dojezd velmi zajímavý. U běžného auta by snadno překonal tisíc kilometrů.

Téměř 5,3 metru dlouhý a 2,3 tuny těžký Quant pohání čtveřice elektromotorů na kolech s maximálním (špičkovým) výkonem 680 kW, respektive provozním výkonem 480 kW a obřím točivým momentem 2 900 Nm na každém elektromotoru. Sprint na stovku za 2,8 sekundy je údaj z říše snů a maximální rychlost 380 kilometrů za hodinu posouvá Quant mezi nejrychlejší auta planety.

Autor:




Nejčtenější

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.