Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobil, který není třeba nabíjet, získal evropskou homologaci

  14:26aktualizováno  14:26
Možná to je opravdová revoluce v automobilovém průmyslu. Nebo také další slepá ulička. Quant e-Sportlimousine získal evropskou homologaci, a tak se možná s touto pojízdnou elektrárnou potkáme na silnici. Bez ohledu na neobvyklý pohon půjde poznat na první pohled. Obří limuzína má velmi sportovní křivky.

Quant e-Sportlimousine | foto: Quant

Quant e-Sportlimousine vzbudil velkou pozornost na jarním autosalonu v Ženevě. Od pohledu výrazné auto má totiž velmi neobvyklý pohon, respektive je to elektromobil, který nemá klasické baterie, ale speciální články, které vyrábějí elektřinu přeléváním speciálního elektrolytu přes membránu.

Fotogalerie

Za autem stojí společnost NanoFlowcell AG z Lichtenštejnska, která se primárně zabývá vývojem flow akumulátorů a samotné auto je zatím spíš jen reklamním nosičem technologie výroby energie. Firma uvádí, že speciální flow akumulátory se mohou uplatnit v mnohem širším spektru strojů.

Nyní firma potvrdila, že získala homologaci auta pro provoz na veřejných komunikacích a pracuje na přípravě sériové produkce. Ale k té povede pravděpodobně ještě poměrně dlouhá cesta. Auto je opravdu revoluční a k běžnému provozu potřebuje i příslušnou infrastrukturu.

Jak to funguje? V autě jsou dvě nádrže na elektrolyt. Ten je přečerpáván z jedné nádrže do druhé přes speciální membrány, kde se reakcí získává elektrická energie. Druhá nádrž pak uchovává spotřebovaný elektrolyt. Systém tak připomíná spíš palivové články než klasické baterie. I ty však na palubě jsou, akumulují rekuperovanou energii a pohánějí palubní systémy.

Může se hodit

Hledáte nový vůz? Vyberte si ho ze široké nabídky značek a modelů na Automodul.cz.

Flow akumulátory se již v praxi používají, takže technologie to je ověřená a funkční. Dosud se ovšem vůbec nehodila pro pohon automobilů, energie se uvolňuje pomalu a systémy jsou příliš velké. Řešení firmy NanoFlowcell AG ve spolupráci s firmou Bosch se však už pro pohon auta hodí. Podařilo se totiž zvýšit hustotu nábojů v elektrolytu a revoluční je i ona membrána.

Quant e-Sportlimousine

A teď to nejdůležitější. Výrobce uvádí, že auto by mělo na jednu nádrž elektrolytu (nikoliv nabití) ujet okolo 600 kilometrů. To je výborná hodnota v kontextu obřích rozměrů auta a jeho neskromné hmotnosti. Konkurenční Tesla model S (nejrozšířenější a komerčně nejúspěšnější, velikostně obdobné auto) ujede na jedno nabití baterií zhruba o třetinu kratší vzdálenost.

Dalším problémem elektromobilů je dobíjení baterií. Zmíněné Tesle to trvá zhruba hodinu na speciální rychlonabíječce, doma pak řádově hodiny. Quant e-Sportlimousine nabíjení nepotřebuje, ono to ani není možné. Tedy v principu lze flow akumulátory nabíjet, ale jen v průmyslovém použití, nikoliv takto v automobilu. Na to je systém příliš velký a komplikovaný.

Princip použití je tak jiný a vlastně se podobá klasickému autu na benzin či naftu. Elektrolyt se jednoduše vypustí k recyklaci a natankuje se nový. To by dávalo v praxi smysl, samozřejmě v případě rozšíření systému a vybudování potřebné infrastruktury. Nákladově by to mohlo být docela zajímavé, ale do praxe má celý systém ještě hodně daleko.

Quant e-Sportlimousine

Na druhou stranu, pokud by se podařilo systém zabudovat do běžného auta nižší střední třídy, může být výsledný dojezdu fantastický. Quant e-Sportlimousine je totiž vlastně supersport s extrémním výkonem elektromotorů, přesto je dojezd velmi zajímavý. U běžného auta by snadno překonal tisíc kilometrů.

Téměř 5,3 metru dlouhý a 2,3 tuny těžký Quant pohání čtveřice elektromotorů na kolech s maximálním (špičkovým) výkonem 680 kW, respektive provozním výkonem 480 kW a obřím točivým momentem 2 900 Nm na každém elektromotoru. Sprint na stovku za 2,8 sekundy je údaj z říše snů a maximální rychlost 380 kilometrů za hodinu posouvá Quant mezi nejrychlejší auta planety.

Autor:




Nejčtenější

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.