Silničáři změřili rychlost statisíců aut na dálnicích. Výsledek? Dvacet procent řidičů jezdí rychleji, než smí.
Je to nepříliš dlouhý úsek, který zakončuje zatáčka. Nevypadá nebezpečně, a snad i proto tu řidiči jezdí rychleji, než povoluje zákon. Každý pátý tu šlápne na plynový pedál víc, než by měl. Někteří tu jedou dokonce přes 250 kilometrů v hodině.
O jakém místě je řeč? O úseku dálnice z Prahy do Brna, na kterém má Ředitelství silnic a dálnic přístroj na sledování projíždějících aut.
V dubnu tu měřilo v jednom směru deset dní. Místem projelo kolem 190 tisíc aut a téměř 37 tisíc řidičů jelo víc než stotřicítkou. Přístroj však neumožňuje auta, která porušila předpisy, dohledat.
"Schválně jsem se jel na to místo podívat. Nezdá se to, ale ta zatáčka je nebezpečná. Nedovedu si představit, jak ji mohou zvládnout ti, kteří jedou rychleji, než smějí," konstatuje Jan Hoření, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Přesné místo, kde měření probíhalo, nechce prozradit. Silničáři se tu chystají v budoucnu znovu měřit a bojí se, že by se řidiči na úsek upozorňovali.
Dálnice Praha - Brno Obchvat Olomouce (rychlostní silnice R35) Dálnice Brno - Bratislava (D2)
Policisté: Řidiče zpomalí až bodový systém
Co naměřily radary
* projelo 190 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 36 761 aut
* 130 - 150 km/h 25 244
* 105 - 210 km/h 11 480
* víc než 210 km/h 37
* víc než 250 km/h 2
* projelo 116 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 17 440 aut
* 130 - 150 km/h 15 070
* 150 - 210 km/h 2360
* víc než 210 km/h 10
* projelo 122 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 17 032
* 130 - 150 km/h 13 97
* 150 - 210 km/h 3918
* víc než 210 km/h 17
Poznámka: Údaje jsou za duben 2005, vždy za 10 dní. Měření bylo provedeno v jednom místě a v jednom jízdním směru.
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Měření sice proběhlo už v dubnu, ale zatím nebylo zveřejněno. Kromě dálnice z Prahy do Brna se uskutečnilo i na dálnici z Brna na slovenské hranice a také na obchvatu Olomouce. Také tady pro část řidičů dopravní předpisy neplatí, rychlost tu porušil každý sedmý.
Proč řidiči tak často jezdí na dálnicích rychleji, než se smí? Policisté pro to mají jednoduché vysvětlení - "závodníci" se podle nich nebojí sankcí, které povoluje současný zákon. Podle něj může ten, kdo překročí mimo obec povolenou rychlost o víc než 50 kilometrů v hodině, dostat na místě pokutu maximálně do tří tisíc korun. U menšího prohřešku mu hrozí pokuta ještě o tisícovku menší.
"Stavět na dálnici auta, která se řítí třeba dvoustovkou, je téměř nemožné, v takové chvíli jde o život. Snažíme se řidiče v takové chvíli alespoň vyfotit a fotku poslat k vyřešení na příslušný obecní úřad," řekl šéf dálničního oddělení Bernartice Vladimír Doležal.
"Takových případů ale moc není, u nás jich je tak stovka do měsíce. Jediné, co řidiče donutí zpomalit, je zavedení bodového systému. Tam konečně nepůjde jen o peníze, ale o vlastní řidičské doklady," dodal.
Kampaň o novinkách
Od zavedení bodového systému, který začne platit příští rok v červenci, si hodně slibuje i ministerstvo dopravy.
Už nyní chystá mohutnou kampaň, která řidiče na novinky na silnicích upozorní. Řidiči se z ní například dozvědí, že o řidičský průkaz přijdou na jeden rok po nasbírání dvanácti trestných bodů. Od července příštího roku se navíc výrazně zvýší i pokuty za dopravní přestupky. S kampaní počítá i dokument, o kterém včera jednala vláda.
Čtěte: Nejnebezpečnější silnice vedou na Teplice a Hradec Králové |
Ze dvou desítek hodnocených úseků v průzkumu Ředitelství silnic a dálnic ČR byl jako nejnebezpečnější označen úsek silnice Lovosice – Teplice, která je v současnosti alternativou úseku dálnice D8 ...VÍCE |
"Je to naše hlavní zbraň v boji o snížení počtu mrtvých při dopravních nehodách," dodala.
Údaje ze zahraničí dávají policistům a lidem z ministerstva za pravdu. V Itálii platí bodový systém od roku 2003, hned za prvních šest měsíců stejného roku zde klesl o osmnáct procent počet lidí, kteří přišli o život při dopravních nehodách.
I v Česku se situace v tomto ohledu pomalu zlepšuje. Letos za prvních devět měsíců zahynulo při nehodách 794 lidí, což je nejméně od roku 1990.
Ministerstvo dopravy na příští rok chystá i další kampaně. Chce se v nich zaměřit kromě jiného na používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček.
VŠE O BODOVÉM SYSTÉMU NAJDETE ZDE