Radical SL se představil v Česku na brněnském Masarykově okruhu.

Radical SL se představil v Česku na brněnském Masarykově okruhu. | foto: Petr Frýba, Radical

Formule vypuštěna na české silnice. Radical SL

  • 35
Placatá věc, ze které trčí dvě helmy, vystartuje na stovku jako nejrychlejší supersporty. Do Česka dorazil první radical s homologací do provozu na běžných silnicích. Závodníci do morku kostí teď mohou jezdit ve formuli i pro noviny.

Radical je asi nejlevnější cesta k opravdovému okruhovému nářadí. "Radical SL je krotší verzí závodního modelu a právě ona písmena SL vyjadřují zkratku anglických slov Street Legal. Tento vůz tak bez problémů přihlásíte na dopravním inspektorátu, obdržíte registrační značku a můžete jej používat v běžném provozu," vysvětluje Zuzana Adámková z českého zastoupení Radicalu.

"Radical se rozhodl ponechat silničním verzím značnou míru exkluzivity a ročně uvolní do prodeje pouze několik desítek kusů," dodává. Cena téhle okreskové formule by se měla pohybovat kolem dvou milionů korun.

Radical SL se představil v Česku na brněnském Masarykově okruhu.

Martina Sáblíková svůj rychlostní rekord nepřekonala

Česká premiéra nového radicalu se odehrála na okruhu v Brně. Při odhalení asistovala několikanásobná mistryně světa rychlobruslařských tratí Martina Sáblíková.

Sáblíkovou nejprve svezl po okruhu závodník Radek Bareš. Pak si sedadla vyměnili. "Martina si za volantem počínala velice dobře a dá se říct, že jela i pěknou stopu. Jsem si jistý, že kdybych já měl stoupnout na brusle, bylo by to mnohem horší," okomentoval jízdu mistryně světa Bareš.

Radical SL se představil v Česku na brněnském Masarykově okruhu.

"Splnil se mi jeden z mých snů. Ale zatím se chci věnovat rychlobruslení. I když v budoucnu bych uvažovala také o závodění v autech," uvedla Sáblíková, která dosahovala na konci cílové rovinky rychlosti okolo 200 kilometrů za hodinu.

Myšlenky na Martininu účast v některém ze závodů R-Cupu ale rychle utnul její trenér. "Martina je ve věku, kdy by mohla přepisovat historické tabulky světového rychlobruslení. Možná někdy později," řekl s úsměvem Petr Novák.

Rychlobruslařka ale přiznala, že to nebyl zdaleka její rychlostní rekord. Ten je o 95 kilometrů vyšší a dosáhla jej na německé dálnici.

Tři sta koní táhne tři čtvrtě tuny

Verzi SL, poháněnou dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem od Fordu, představil výrobce loni na podzim. Agregát Ecoboost, který má ve Fordu Focus ST 247 koní poladili motoráři Radicalu na 300 koní. Radical přiznává, že reakce turbomotoru nejsou možná tak rychlé jako u vysokootáčkového motoru Radicalu SR3 RS. "Inženýrům se ale povedlo nalézt přijatelný kompromis a zachovat sportovní charakter vozu," dodává Zuzana Adámková z Radicalu.

Tři sta koní se na auto prohánějící supersporty zdá málo, ale radical je od začátku do konce stavěný jako čistokrevné závodní nářadí a hlavně váží jen necelých osm set kilo. To znamená, že na stovku vystřelí za 3,4 sekundy. Převodovka je šestistupňová se sekvenčním řazením pádly pod volantem. Zapomeňte na ABS, systém kontroly trakce a další hlídače napravující řidičské chyby. Naopak nechybí přepínač mapování řídicí jednotky motoru. Maximálka 259 kilometrů v hodině se nezdá závratná, ale v placatém radicalu, ve kterém musí mít dvoučlenná posádka bezpodmínečně helmu, jde o jiné disciplíny.

Silniční verze SL má oproti závodní o něco zvýšený podvozek a přepracovanou přední část a pětidílné zadní křídlo. Stále je to ale hlavně dravec, ve kterém si jízdu užijete jako v žádném jiném. A za rozumné peníze v porovnání se stejně rychlými auty.

Hračka pro velké kluky

Britské formule mají i svůj vlastní evropský šampionát, do kterého si lze auto jen pronajmout a Radical zajišťuje kompletní servis, týmovou podporu i zázemí a nabízí možnost celoročního ustájení vozů.

Pro Radical SL vymysleli ještě netradiční formu spoluvlastnictví vozu. "Pro klienty, kteří  Radical SL využijí jen několik dnů  v roce nebo už jim nezbývá další parkovací místo, existuje Radical SL Club," popisuje Zuzana Adámková. "Koncept spoluvlastnictví úspěšně funguje v České republice i v zahraničí a nabízí spoustu výhod – nižší pořizovací i provozní náklady, úsporu místa v garáži a bezproblémový servis," dodává. Radical pomůže s vyhledáním vhodných partnerů, s nimiž je možné Radical SL pořídit společně. Postará se o kompletní servis, náhradní díly a mechanici po každé jízdě vůz zkontrolují.