POZOR NA DOKLADY
Důkladnější prohlídce nabízeného auta má předcházet kontrola jeho dokladů. Věrohodnější než duplikáty jsou originály, gumování či přepisování značí nepravost. Každá změna v dokladech musí být stvrzena kulatým razítkem.
I zdánlivě malá nesrovnalost je důvodem ke ztrátě zájmu o vůz. |
PRYČ OD NESPLACENÝCH LEASINGŮ
V každém případě je nutné hned v začátcích jednání o prodeji a koupi zjistit, zda nabízený automobil není zatížen nesplaceným leasingem a s tím souvisejícím rizikem zabavení.
Velké a frekventované bazary či značkoví prodejci - a zvláště ti, kdo auta před dalším prodejem vykupují - sami důkladně prověřují, zda vozidlo není poznamenáno leasingovým podvodem. Kupec-individualista si ovšem s rizikem poradí jen těžko.
HROZBA HRANICĺ
Při zájmu o jetý vůz původem z ciziny napoví mnohé žádost, aby dosavadní majitel s autem a kupcem jel na hranici s některou ze západoevropských zemí a tam požádal celníky či pohraniční policisty o prověrku, zda automobil není v databázi kradených vozů.
Pokud prodávající na návrh nechce přistoupit, tak snad něco ví z temné minulosti prodávaného auta. I tak ale prověrka na hranici není všespasitelná. Jednak ji mohou zahraniční úředníci odmítnout a jednak jsou v tamních databázích k okamžité dispozici jen údaje o vozidlech postrádaných jako kradená v posledním roce a půl.
NEPŘECENIT SERVISNĺ KNĺŽKU
Jak si lidé zvykli při koupi jetých vozů stále víc žádat servisní knížky, tak přibylo jejich padělatelů. Servisní knížku tedy samozřejmě ano, ale při zájmu o vůz je dobré konfrontovat údaje v ní s fakty v databázi servisu, který podle razítek v dokumentu o vůz pečoval. V případě, že není servis dostupný, tak postačí alespoň porovnání údajů v servisní knížce s účty za opravy či s doklady ze stanic technické kontroly a podobně. Pozornost zaslouží pochopitelně jen doklady a účty, z nichž je nepochybné, že patří k vozidlu, o němž se jedná.
Od začátku letošního roku u sebe řidič musí mít řidičský průkaz, malý technický průkaz a doklad o pojištění. |