Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rady pro koupi staršího auta: koupě vozu

  17:29aktualizováno  17:29
Koupě ojetého vozu je většinou značná investice, při níž není na místě zbrklost či oslnění slavnou značkou.
Předváděcí auto

Předváděcí auto stojí sice méně korun, ale nelze si vybírat ani barvu, ani výbavu vozu. | foto: MAFA - Dan Materna

CENY JSOU RŮZNÉ

V autobazarech se ceny ojetin často i významně liší, proto je dobré prozkoumat minimálně nejbližší okolí. V ceně mohou být zohledněny také služby, které firma s prodejem staršího auta nabízí: někdy je vůz k prodeji speciálně připravený a má za sebou třeba i technické a emisní kontroly, jinde stojí v kryté hale či alespoň pod střechou...

Naopak nejméně důvěryhodné jsou plácky na krajích měst, bez zdviže, rampy či jiného vybavení k alespoň nejzákladnější prohlídce nabízených vozidel. Cenná při rozhodování může být i případná zkušenost kolegů či známých se službami konkrétního prodejce ojetin.

ZNAČKOVÝ PRODEJCE JE DRAŽŠĺ

Kvalitní jetý automobil od značkového prodejce může být až o dvacet procent dražší než podobný kus v autobazaru. Musí se ovšem jednat o vůz, který dealer původně prodal jako nový, pak ho v provozu udržoval a nakonec vykoupil dejme tomu na protiúčet při prodeji jiného nového auta.

Taková ojetina je zpravidla před dalším prodejem důkladně prohlédnuta a opravena, vzácností nebývá ani nejméně půlroční záruka.

PŘIPRAVEN NA INZERENTA

Zajímá-li se motorista o auto na inzerát, měl by k jednání přijít s jistou znalostí nabízeného modelu a cen, za které se obvykle v okolí prodává. K tomu poslouží pár návštěv okolních bazarů, čtení inzertních rubrik a konečně diskuse s dalšími řidiči. Představu o ceně nabízeného exempláře má jako první vyslovit prodávající.

AUTO PROVĚŘĺ FIRMY

U vozidel, která nebyla poprvé uvedena do provozu v Česku, je dobré zjistit, zda nejsou hledána jako kradená kdesi v zahraničí nebo zda tam nebyla vyřazena z provozu po totálních haváriích.

Tím se za honorář zabývají specializované firmy, z nichž nejznámější je pražská Cebia. Některé velké bazary - zejména ty, kde auta před dalším prodejem vykupují či pracují s leasingem - zajišťují takovou prověrku už před přijetím vozu k prodeji.


RŮZNÁ MĺRA RIZIKA

Byť žádná ojetina není bez rizika, že je kradená, z kradených dílů sestavená, těžce havarovaná či z několika rozbitých aut slepená a podobně, hrozí nejmenší míra zmíněných zlých okolností při koupi vozu u značkového prodejce či v bazaru, který před dalším prodejem ojetiny za svoje peníze vykupuje a smluvně zcela jednoznačně při problémech garantuje vrácení peněz.

Dál se riziko zvětšuje v následujícím pořadí: příbuzný - přítel, klasický autobazar, který bere ojetiny jen do komisního prodeje, inzerát a konečně neznámý člověk na ulici.

KLĺČKY NAPOVĚDĺ

K vozidlu by měly být originální klíčky, nejlépe dvoje. V případě duplikátů může obavy či nepříjemná podezření rozptýlit doklad o tom, proč byly původní zámky s klíčky měněny.

Mohlo se tak stát z logických důvodů - po ztrátách klíčků, po havárii, po poruše zámků a podobně. Klíčky často zajímají také policisty na hraničních přechodech do západoevropských zemí.

Nechají si je ukázat a v případě duplikátů obvykle přistupují k důkladnější prověrce, zda vůz není v jejich zemi hledaný jako kradený.

ČĺSLA MUSĺ SOUHLASIT

V rámci první prohlídky je nutné zkontrolovat také čísla motoru a karoserie. Každá odlišnost, vychýlení nebo jiná neoriginalita je opět jednoznačnou příčinou ztráty zájmu.

Základní kontrola je ale jen na začátku nesnadné prověrky, zda vůz není kradený či jiným podvodem poznamenaný. Podrobnější posudek dá zase až odborník, nejlépe ve značkovém servisu, kde lze s využitím firemních databází zjistit mnohé z historie automobilu.

ROZHODUJĺCĺ JE ODBORNĺK

Má-li být prohlídka kvalitní, tak se snadno může protáhnout až na dvě hodiny. Zkušební jízda v jejím rámci by měla být dlouhá nejméně 20 kilometrů, aby se vůz stačil zahřát a mohl předvést svůj výkon.

Až po delší jízdě lze odhalit na umytém motoru, převodovce či další části auta úniky oleje či jiných kapalin. Účast odborníka je vždy ku prospěchu, ničím nenahraditelná je však prohlídka ve značkovém servisu.


KDE JE SERVIS?

V úvahách o výběru vozidla má důležitou roli hrát také dostupnost a ceny náhradních dílů a vzdálenost i kvalita servisu. V tomto ohledu obvykle bývají bezproblémové vozy do republiky oficiálně dovážené. Čím víc jsou rozšířeny, tím lépe.


SMLOUVA MUSĺ BÝT

Prodej každého jetého auta - novějšího i staršího, drahého i laciného - musí provázet smlouva o koupi a záznam o technickém stavu, nezbytný je i převod na magistrátu.

Smlouva nesmí postrádat údaje o jménu, příjmení, adrese, čísle občanského průkazu nebo rodném čísle prodávajícího i kupujícího ani základní údaje o konkrétním vozidle, tedy jeho značku, typ, registrační značku, čísla motoru a karoserie, rok výroby, počet najetých kilometrů, závady, havárie a případně i další důležité okolnosti.

Pozor, aby nechyběly podpisy obou zainteresovaných stran a datum uzavření smlouvy.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.