SPÁRY NAPOVĚDĺ
Orientační prohlídka karoserie by měla začínat zkouškou, jak se dají otevřít všechny dveře a kapoty. Mezery mezi dveřmi, kapotami a blatníky musí být stejné, zhruba čtyř- až pětimilimetrové.
Odlišnosti, nerovnosti, či dokonce doteky kapoty s blatníky jsou výmluvným důkazem o nekvalitní karosářské opravě. Dál je třeba sledovat, zda plech podlahy, kufru či nadkolí není zvlněný.
O nedobré klempířské práci nebo o tom, že vůz prezentovaný jako nehavarovaný je po větší opravě, svědčí i chybějící či odlišná hmota (pečeť) kolem svárů dílů karoserie, například předního čela a blatníků.
STOP PRO VRAKY
S automobily původně vyřazenými z provozu po těžkých haváriích v západní Evropě a poté v Česku opravenými mohou být při cestách do zahraničí nesnáze. Například v Německu při zjištění takového exempláře policisté zadržují doklady k vozidlu a zakazují mu další jízdu.
Proto je u ojetých aut původem ze zahraničí dobré vědět nejen to, zda nejsou v některé zemi hledána jako kradená, ale také znát okolnosti, za nichž byla v cizině vyřazena z provozu. I tuto prověrku dělají specializované firmy (viz. doklady).
POJIŠŤOVNA VŠE NEBERE
U automobilů dovezených jako ojetá nebo havarovaná ze zahraničí existuje riziko, že je některé pojišťovny havarijně nepojistí.
SKLA, PÁSY I PLASTY MAJĺ ČĺSLA
Důkazem o větší opravě vozu po havárii mohou být rovněž některé nové díly, třeba skla, hadice, plastové součásti nebo bezpečnostní pásy.
Na všech zmíněných kusech bývá v kódu vyznačen rok výroby, který by měl korespondovat s rokem výroby auta, případně být starší. Naopak mladší díly jsou důkazem jejich výměny až v průběhu provozu automobilu.
O KILOMETRECH NESVĚDČĺ JEN TACHOMETR
Víc než údaj na tachometru vypovídá stav a vzhled interiéru, hlavně sedadel, která bývají roztrhaná nejdřív po 150 000 až 200 000 kilometrech, a koberců. Výmluvný je oblýskaný volant a řadicí páka podobně jako ošlapané či naopak vyměněné gumové kryty pedálů.
Podezřelý bývá nový lak, leccos lze vyčíst z pneumatik, které by měl mít málo jetý vůz v původní sestavě. Na větší počty kilometrů upozorňují rovněž sjeté či nerovné brzdové kotouče. Z odvětrání motoru nemá jít kouř.
Průvodním znakem opotřebovaného motoru bývá zaolejovaný vzduchový filtr. Turbodmychadlo nemá hvízdat, předzvěstí nutné opravy - často velmi závažné a nákladné - je kouř z výfuku.
POZORNOST ZASLOUŽĺ I VÝBAVA
Výbava se v ceně obvykle zohledňuje hlavně u mladších vozidel, ovšem když už v nabídce je a prodávající na ni upozorňuje, tak by měla fungovat. Zkoušku zaslouží klimatizace, radiopřehrávač, elektrické ovládání oken či otvírání střechy, vyhřívání sedadel a podobně.
K častým podvodům při prodeji ojetin patří chybějící airbagy a nefunkční katalyzátor. Správnou práci prvního u většiny současných automobilů signalizuje kontrolka, ale katalyzátor jednoznačně prověří jen kontrola emisí.
Tu některé bazary zajišťují podobně jako technickou kontrolu před prodejem vozidla a doklady o tom dávají kupci k dispozici. Kontrolku funkce airbagu lze za jistých okolností oklamat, takže je při kontrole výbavy na místě alespoň jednoduchá vizuální kontrola krytu airbagu (jeho usazení).
Nabourané auto z vrakoviště může poskytnout mnoho použitelných součástek. |