Raketa země-země: Freestream T1 je na stovce za 2,5 s

  • 26
Chcete zažít pocit kosmonautů krátce po startu? Na řízení stíhačky nemáte kuráž, zato vám přebývá na kontě 150 000 liber (6,2 milionu korun)? Objednejte si Freestream T1, který se chlubí těžko uvěřitelným poměrem výkon/hmotnost. Britové dávají pojmu extrémní supersport nový význam.

Británie: automobilová velmoc plná protikladů.

Její velkosériové automobilky semlela doba, ty které přežily, se dopotácely pod ochranná křídla nadnárodních koncernů, kde si vedou se střídavými úspěchy.

Malí výrobci rychlých, stylových a drahých unikátů si naopak vedou velmi dobře.

V polovině roku přilétne do klubu nekompromisních sporťáků, jejichž vlastnictví předpokládá otupený pud sebezáchovy, výjimečné řidičské umění a vysokou životní pojistku, opravdová raketa, které je označení supersport malé.

Freestream T1 sice pohání na první pohled pouze dvouapůllitrový motor.

Narozdíl od toho, který pohání sousedova kombíka, ukrývá benzinový agregát "Té-jedničky" šlechtěné koně dopované turbodmychadlem.

500 koní (367 kW) osmiválce vystřelí freestream na stovku za 2,5 sekundy, na stošedesátce je za pět sekund po startu a pokud řidič nepovolí, rozjede se na 322 km/h.

Za vším stojí extrémně nízká hmotnost 465 kilogramů. Každý kilogram váhy tak má na starosti jeden plnokrevník.

Kolem motoru postavili britští inženýři auto z toho nejlehčího co moderní automobilová věda nabízí. Rám z uhlíkových vláken, nechybí samozřejmě hliník a vesmírné kompozity.

Auto si žádá famózní jízdní vlastnosti. Podvozek je vycizelován tak, aby v zatáčkách odolával bočnímu zrychlení až 3G. Průjezd zatáčkou tedy záleží pouze na psychice a fyzických možnostech řidiče. Stejné přetížení čeká na posádku při brzdění. Do 355 milimetrových kotoučů se zakusují vpředu šesti- a vzadu čtyřpístkové třmeny.
Za projektem Freestream stojí dva inženýři, kteří se podíleli na tvorbě legendy jménem McLaren F1. Po dlouhá léta nejrychlejší supersport planety až nedávno překonalo Bugatti Veyron.

 
Za dvoumístným kokpitem se u zadní nápravy usadil motor, o přenesení výkonu na kola zadní nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka.

Tvůrci se dušují, že i přes zběsilé parametry bude auto opravdu zvládnutelné. Nejvíce práce strávili nad šlechtěním aerodynamiky. Auto dostalo nastavitelné spojlery, kterými je možno upravovat přítlak, individuálně je možné přenastavovat i podvozek. Freestream T1 tak možná nehýří šarmem a krásou konkurentů, ale na silnici jim pravděpodobně bude ukazovat pouze záda.

První objednávky výrobce přijímá už nyní. První rakety vyrazí do ulic v polovině roku. Cena se má pohybovat kolem 150 000 liber.

Freestream T1 v číslech

délka

4038 mm
šířka vpředu/vzadu 2000/1824 mm
výška 1078 mm
rozvor 2800 mm
pneumatiky vpředu 250/640 R18
vzadu 290/680 R18

Freesream má být podle jeho tvůrců "sporťákem pro každý den"

Freesream T1 se chlubí těžko uvěřitelným poměrem výkon/hmotnost - 500 koní na 465 kilogramů hmotnosti

500 koní (367 kW) přeplňovaného osmiválce vystřelí freestream na stovku za 2,5 sekundy, na stošedesátce je za pět sekund po startu a pokud řidič nepovolí, rozjede se na 322 km/h.

Freesteam nemá daleko ke speciálům Formule 1 nebo pro Le Mans

,