Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakeťák má 450koňový osmiválec: superkombík Audi RS 4 Avant

  11:33aktualizováno  17:38
Audi RS 4 Avant, to je raketa na kolech, která povyšuje kombík na sportovní náčiní už ve třetí generaci. Nový superkombík pohání 450koňový osmiválec. Stále ale umí odvézt přes 1 400 litrů nákladu.

Audi RS4 Avant | foto: Audi

První RS 4 se ve své době stala kultem, ta nejnovější doburácí na začátku března na premiéru na ženevský autosalon. Vidlicový osmiválec s červeně lakovaným krytem hlavy válců rozjede tenhle superkombík na stovku za 4,7 sekundy.

Audi RS4 Avant

"První zákazníci dostanou své vozy Audi RS 4 na podzim 2012. Cena pro český trh nebyla dosud stanovena," uvádí Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení Audi.

Audi RS 4

První generaci RS 4 představilo Audi v roce 1999 jako nástupce jednoho z kultovních kombíků devadesátých let Audi RS 2 Avant vycházejícího z vajíčkovitého Audi 80. První RS 4 byla k mání výhradně v kombiverzi a poháněl ji dvěma turby přeplňovaný šestiválec 2,7 litru vyráběný v Anglii. Vzniklo jich jen něco málo přes šest tisíc.

Druhá generace představená v roce 2006 už dostala osmiválec 4,2 litru a byla k mání kromě kombíku i jako sedan a kabriolet.

Audi RS 4 Avant je o 20 mm delší a o 24 mm širší než obyčejný kombík A4. Samozřejmostí jsou úpravy vzhledu karoserie i interiéru, to nejdůležitější je ale pod kapotou.

Audi RS 4 Avant totiž dostává stejný osmiválec, který pohání také model RS 5 Coupé. Ze zdvihového objemu 4 163 cm³ dosahuje atmosféricky plněná jednotka nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) při 8 250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 430 Nm je dostupný v rozpětí od 4 000 do 6 000 otáček. Sílu 450koňové kavalerie přenáší na všechna kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na přání lze limit posunout na 280 km/h. Tabulky slibují jedenáctilitrovou spotřebu, reálnější bude hodnota tak o polovinu vyšší.

Audi RS4 Avant
Audi RS4 Avant

Start s parádičkou, ale nepoužívat příliš často

Parádičkou je funkce Launch Control, která zajistí start s minimálním prokluzem pneumatik sepnutím spojky při otáčkách motoru, jež jsou optimální pro dynamický rozjezd. Je to efektní, i sami výrobci ale doporučují tuto funkci nepožívat často, motor a převodovka totiž dost trpí.

Fotogalerie

Trvalý pohon všech kol quattro obsluhuje u RS 4 Avant  mezinápravový diferenciál s talířovými koly. Až 70 procent točivého momentu může být přiděleno přední nápravě, nebo maximálně 85 procent zadní nápravě. Za běžných podmínek putuje k zadním kolům 60 procent síly.

Samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly spolupracuje s elektronickým systémem, který má řídit přenos točivého momentu na jednotlivých kolech jejich přibržďováním. Stejný systém dostává i Škoda Fabia RS. "Jestliže dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k příliš silnému odlehčení vnitřního kola, přibrzdí ho tento systém dřív, než se začne protáčet," popisuje Audi. Za příplatek bude sportovní diferenciál, který prostřednictvím dvou převodových soukolí aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.

Audi RS4 Avant

Aby podvozek osmiválci stačil, dočkalo se Audi RS 4 Avant úprav v konstrukci. Mnoho komponentů pětiprvkové přední nápravy i té zadní s lichoběžníkovým spodním ramenem a samořídicí kinematikou je vyrobeno z hliníku.

Podvozek RS má sníženou světlou výšku o 20 mm oproti obyčejnému avantu. Nová devatenáctipalcová kovaná kola z hliníku s leštěným povrchem patří k sériové výbavě a jsou obuta do pneumatik s rozměrem 265/35, za příplatek budou "dvacítky" s pneumatikami 265/30

Kotouče předních brzd mají průměr 365 mm. Ocelové třecí plochy kotoučů se zvlněnými vnějšími okraji jsou odvrtávané a spojené s hliníkovými středy kotoučů dutými čepy. "Tato koncepce snižuje pnutí, odvádí rychle teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Nové tvarování třecích ploch kotoučů přináší snížení neodpružených hmot ve výši přibližně tři kilogramy," vysvětluje Audi.

Brzdové třmeny jsou lakovány leskle černou barvou, vpředu jsou vybaveny osmi pístky. Za příplatek mohou zájemci o superkombík dostat brzdové kotouče vyztužené uhlíkovými vlákny s průměrem 380 mm, do kterých se zakusují šestipístkové třmeny, lakované antracitově šedým odstínem.

Audi RS4 Avant

V sériové výbavě má RS 4 Avant systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky a škrticí klapky.

Za příplatek bude třeba podvozek s dynamickým systémem tlumení. V něm jsou dvojice tlumičů vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola a potlačuje tak naklánění karoserie.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.