Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakousko a USA: Rychleji po dálnici

  13:50aktualizováno  13:50
Dupni na to a jedeme! A to do rakouských Korutan nebo do západního Texasu. Na tamějších dálnicích nedávno zkušebně zvýšili rychlostní limity.
DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují.

DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují. | foto: Chevrolet

Jistě, tak daleko nemusíte. Kdo chce mermomocí jezdit se sešlápnutým plynem, může kdykoliv zamířit na německé autostrády, kde žádná omezení neexistují.

A k tomu mají Korutany a Texas nadále daleko. V jižní rakouské zemi se na dvanáctikilometrovém úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem momentálně smí po dobu dvou měsíců jezdit až 160 kilometrů za hodinu. A na dálnicích v rovinatém, málo obydleném západním Texasu zvedli limit ze 75 mil (121 km/h) na 80 mil (129 km/h). Nikde jinde v USA se tak rychle jezdit nesmí.

Debata o tom, jestli lze Německo mít za vzor a která rychlost je na dálnicích ideální, se vede už desítky let. V Československu se za komunismu smělo jezdit stodvacetikilometrovou rychlostí, v 90. letech byl limit zvýšen o deset kilometrů.

Experti sice tvrdí, že čím rychlejší jízda, tím je větší hluk, spotřeba paliva a menší šance na přežití při nehodě, ale moderní automobily mohou hravě dosáhnout vysoké rychlosti, a navíc jsou stavěné bezpečněji než dříve. Pokušení je silné, a jak ukazuje německá zkušenost, počet nehod je i bez limitů zhruba stejný.

Rychlost na dálnicích je jednou z věcí, kterou evropské země nikdy nesvěřily do kompetencí Bruselu. Když se před rokem ministři dopravy EU sešli v Lucemburku, aby si pohovořili o limitech rychlosti, český zástupce Milan Šimonovský navrhl sjednocení rychlosti na 120 nebo 130 km/h. "Určitě by bylo dobré pokusit se harmonizovat pravidla v jednotlivých státech, aby se řidiči cestující po Evropě nemuseli stále adaptovat na odlišné podmínky,“ řekl tehdy ministr. Německo na tento návrh ani nereagovalo.

Každý stát si zkrátka řeší limity po svém. V Rakousku se iniciativa dopravního ministra Huberta Gorbacha setkala s odporem Zelených a ekologistů z hnutí Greenpeace. V den, kdy byl limit zvýšen, vtrhli na dálnici a zablokovali jeden její směr. Na tom druhém musela být rychlost dočasně omezena na 80 km/h.

Organizace Greenpeace uvedla, že podobnou neohlášenou blokádu možná brzy provede znovu. A veřejnost? V Korutanech zvýšení limitu podle serveru Austria Today, citujícího jeden průzkum, odmítá 58 % obyvatel, zbytek je pro.

Rakouský příklad rezonoval jinde po Evropě. Mnohdy kladně. Ve Skotsku, kde se smí jezdit rychlostí 70 mil, tedy 112 km/h, se ozval Paul Smith z organizace Safe Speed, bojující za bezpečnost v dopravě. "Většina řidičů přizpůsobuje rychlost podmínkám,“ řekl listu Evening Express a dodal, že na rovných úsecích dálnice A90 v Aberdeenshiru by se mohlo bez problémů jezdit až devadesátkou, tedy rychlostí 144 km/h.

V Texasu o korutanském experimentu a evropské debatě nejspíše ani nevědí, na nápad přišli zjevně sami. "Studovali jsme to, v těchto částech státu je rychlejší jízda stále bezpečná,“ podotkl agentuře AP RicWilliamson z texaského dopravního inspektorátu. Rychlost byla zvýšena o pět mil za hodinu na dvou úsecích v rovinaté, málo obydlené části země, kde jezdí po dálnicích jen málo vozů. Ale jsou to dlouhé úseky. Jeden měří téměř sedm set kilometrů.





Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.