DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují.

DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují. | foto: Chevrolet

Rakousko a USA: Rychleji po dálnici

  • 59
Dupni na to a jedeme! A to do rakouských Korutan nebo do západního Texasu. Na tamějších dálnicích nedávno zkušebně zvýšili rychlostní limity.

Jistě, tak daleko nemusíte. Kdo chce mermomocí jezdit se sešlápnutým plynem, může kdykoliv zamířit na německé autostrády, kde žádná omezení neexistují.

A k tomu mají Korutany a Texas nadále daleko. V jižní rakouské zemi se na dvanáctikilometrovém úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem momentálně smí po dobu dvou měsíců jezdit až 160 kilometrů za hodinu. A na dálnicích v rovinatém, málo obydleném západním Texasu zvedli limit ze 75 mil (121 km/h) na 80 mil (129 km/h). Nikde jinde v USA se tak rychle jezdit nesmí.

Debata o tom, jestli lze Německo mít za vzor a která rychlost je na dálnicích ideální, se vede už desítky let. V Československu se za komunismu smělo jezdit stodvacetikilometrovou rychlostí, v 90. letech byl limit zvýšen o deset kilometrů.

Experti sice tvrdí, že čím rychlejší jízda, tím je větší hluk, spotřeba paliva a menší šance na přežití při nehodě, ale moderní automobily mohou hravě dosáhnout vysoké rychlosti, a navíc jsou stavěné bezpečněji než dříve. Pokušení je silné, a jak ukazuje německá zkušenost, počet nehod je i bez limitů zhruba stejný.

Rychlost na dálnicích je jednou z věcí, kterou evropské země nikdy nesvěřily do kompetencí Bruselu. Když se před rokem ministři dopravy EU sešli v Lucemburku, aby si pohovořili o limitech rychlosti, český zástupce Milan Šimonovský navrhl sjednocení rychlosti na 120 nebo 130 km/h. "Určitě by bylo dobré pokusit se harmonizovat pravidla v jednotlivých státech, aby se řidiči cestující po Evropě nemuseli stále adaptovat na odlišné podmínky,“ řekl tehdy ministr. Německo na tento návrh ani nereagovalo.

Každý stát si zkrátka řeší limity po svém. V Rakousku se iniciativa dopravního ministra Huberta Gorbacha setkala s odporem Zelených a ekologistů z hnutí Greenpeace. V den, kdy byl limit zvýšen, vtrhli na dálnici a zablokovali jeden její směr. Na tom druhém musela být rychlost dočasně omezena na 80 km/h.

Organizace Greenpeace uvedla, že podobnou neohlášenou blokádu možná brzy provede znovu. A veřejnost? V Korutanech zvýšení limitu podle serveru Austria Today, citujícího jeden průzkum, odmítá 58 % obyvatel, zbytek je pro.

Rakouský příklad rezonoval jinde po Evropě. Mnohdy kladně. Ve Skotsku, kde se smí jezdit rychlostí 70 mil, tedy 112 km/h, se ozval Paul Smith z organizace Safe Speed, bojující za bezpečnost v dopravě. "Většina řidičů přizpůsobuje rychlost podmínkám,“ řekl listu Evening Express a dodal, že na rovných úsecích dálnice A90 v Aberdeenshiru by se mohlo bez problémů jezdit až devadesátkou, tedy rychlostí 144 km/h.

V Texasu o korutanském experimentu a evropské debatě nejspíše ani nevědí, na nápad přišli zjevně sami. "Studovali jsme to, v těchto částech státu je rychlejší jízda stále bezpečná,“ podotkl agentuře AP RicWilliamson z texaského dopravního inspektorátu. Rychlost byla zvýšena o pět mil za hodinu na dvou úsecích v rovinaté, málo obydlené části země, kde jezdí po dálnicích jen málo vozů. Ale jsou to dlouhé úseky. Jeden měří téměř sedm set kilometrů.