Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes Rakousko pomaleji, omezují rychlost a intenzivněji měří

  13:29aktualizováno  13:29
Rakousko omezilo kvůli ekologii rychlost na dalších dálničních tazích. Rychlost klesla ze 130 km/h na 100 km/h, případně až na 80 km/h. Na dálnicích také přibyl systém úsekového měření rychlosti.
Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační...

Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Úseky se sníženou rychlostí kvůli snížení emisní zátěže nejsou na rakouských dálnicích novinkou. S koncem roku ale přibyly další. V Tyrolsku se mění maximální povolená rychlost ze současných 130 km/h na 100 km/h na dálnici Inntal A12 mezi Kufstein a Zirl (cca 87 km) a mezi Karrösten a Zams (18,5 km) a také na Brennerské dálnici A13 mezi Innsbruckem a Schönbergem (asi 16 km).

Nutno však dodat, že z Kufsteinu do Innsbrucku platilo omezení 100 km/hod po většinu dne už několik let, takže většina řidičů změnu ani nezaregistruje.

„Celé omezení rychlosti budou aktivně kontrolovat tamní policejní hlídky a je stanoveno kvůli ekologii a hluku na roční zkušební období,“ uvádí Ústřední autoklub (ÚAMK). Na dálnici A1 na objezdu Salzburgu mezi exity Salzburg-Nord a Knoten Walserberg bude snížena rychlost z dosavadních 130 km/h až na 80 km/h v závislosti na kvalitě ovzduší a počasí v okolí této komunikace. ÚAMK varuje řidiče, že na výše vypsaných komunikacích budou také velice často měřit maximální rychlost hlídky policie.

Toto opatření má snížit množství emisí z projíždějících vozidel (Immissionsschutzgesetz-Luft, zkratka IG-L). Pokud v daném úseku pojedete rychleji, kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokutu za znečišťování životního prostředí, která je až dva tisíce eur.

Na některých úsecích rakouských dálnic se také od listopadu 2014 začalo objevovat úsekové měření rychlosti. „Instalovány jsou na dálnici A8 mezi městy Weibern a Haag, na dálnici A7 u města Linz, na Pyhrnské dálnici A9 v tunelu Bosruck a v tunelu Plabutsch, na dálnici A2 v tunelu Ehrentalerberg a na dálnici A22 v tunelu Kaisermuehle,“ upozorňuje autoklub. Policii se tento systém osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %. V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Úsekové měření rychlosti znají také čeští řidiči. Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Ekoplakety

Rakušané rovněž už v průběhu loňska zavedli systém ekologických plaket pro vjezd užitkových vozidel (přesněji vozidel kategorie N bez ohledu na hmotnost) do některých měst podobně jako v Německu. Opatření platí ve všech městech Dolního Rakouska a od Nového roku ve Vídni. Ekologické plakety se zatím vydávají za 25 eur jen v některých pobočkách rakouského autoklubu nebo větších STK na základě technického průkazu. Ekologická známka se vydává dle Euro normy daného vozidla a od 1. 1. 2015 mají do zón zákaz vozidla s normou EURO 1 a nižší. Od 1. 1. 2016 se mění zákaz na normu EURO 2. 





Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.