Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes Rakousko pomaleji, omezují rychlost a intenzivněji měří

  13:29aktualizováno  13:29
Rakousko omezilo kvůli ekologii rychlost na dalších dálničních tazích. Rychlost klesla ze 130 km/h na 100 km/h, případně až na 80 km/h. Na dálnicích také přibyl systém úsekového měření rychlosti.
Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační...

Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Úseky se sníženou rychlostí kvůli snížení emisní zátěže nejsou na rakouských dálnicích novinkou. S koncem roku ale přibyly další. V Tyrolsku se mění maximální povolená rychlost ze současných 130 km/h na 100 km/h na dálnici Inntal A12 mezi Kufstein a Zirl (cca 87 km) a mezi Karrösten a Zams (18,5 km) a také na Brennerské dálnici A13 mezi Innsbruckem a Schönbergem (asi 16 km).

Nutno však dodat, že z Kufsteinu do Innsbrucku platilo omezení 100 km/hod po většinu dne už několik let, takže většina řidičů změnu ani nezaregistruje.

„Celé omezení rychlosti budou aktivně kontrolovat tamní policejní hlídky a je stanoveno kvůli ekologii a hluku na roční zkušební období,“ uvádí Ústřední autoklub (ÚAMK). Na dálnici A1 na objezdu Salzburgu mezi exity Salzburg-Nord a Knoten Walserberg bude snížena rychlost z dosavadních 130 km/h až na 80 km/h v závislosti na kvalitě ovzduší a počasí v okolí této komunikace. ÚAMK varuje řidiče, že na výše vypsaných komunikacích budou také velice často měřit maximální rychlost hlídky policie.

Toto opatření má snížit množství emisí z projíždějících vozidel (Immissionsschutzgesetz-Luft, zkratka IG-L). Pokud v daném úseku pojedete rychleji, kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokutu za znečišťování životního prostředí, která je až dva tisíce eur.

Na některých úsecích rakouských dálnic se také od listopadu 2014 začalo objevovat úsekové měření rychlosti. „Instalovány jsou na dálnici A8 mezi městy Weibern a Haag, na dálnici A7 u města Linz, na Pyhrnské dálnici A9 v tunelu Bosruck a v tunelu Plabutsch, na dálnici A2 v tunelu Ehrentalerberg a na dálnici A22 v tunelu Kaisermuehle,“ upozorňuje autoklub. Policii se tento systém osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %. V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Úsekové měření rychlosti znají také čeští řidiči. Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Ekoplakety

Rakušané rovněž už v průběhu loňska zavedli systém ekologických plaket pro vjezd užitkových vozidel (přesněji vozidel kategorie N bez ohledu na hmotnost) do některých měst podobně jako v Německu. Opatření platí ve všech městech Dolního Rakouska a od Nového roku ve Vídni. Ekologické plakety se zatím vydávají za 25 eur jen v některých pobočkách rakouského autoklubu nebo větších STK na základě technického průkazu. Ekologická známka se vydává dle Euro normy daného vozidla a od 1. 1. 2015 mají do zón zákaz vozidla s normou EURO 1 a nižší. Od 1. 1. 2016 se mění zákaz na normu EURO 2. 





Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Škoda Superb 2.0 TDI DSG
Škoda Superb 2.0 TDI DSG

r.v. 2011, naj. 171 370 km, diesel
349 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.