Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Rakousko: Zákaz předjíždění kamionů je přínosem

  • 51
Poslední červnový den skončily testy vyšší povolené rychlost na dálnici A10 v sousedním Rakousku. Zkouška dopadla dobře, řidiči jezdili rychleji, ale zároveň také zodpovědněji, nehod ubylo. I díky zákazu předjíždění pro kamiony na testovacím úseku dálnice.

"Extrémní překračování povolené rychlosti, které tady bylo na denním pořádku, během testu zmizelo. A bezpečné odstupy mezi auty se zlepšily,“ říká Willy Matzke, bezpečnostní expert rakouského autoklubu ÖAMTC.

Jako velký přínos se ve zkouškách ukázal zákaz předjíždění pro kamiony. Díky němu zmizely nebezpečné manévry řidičů nákladních aut a odpadl hluk, který zbrzděná auta vydávají při následném zrychlování. Ruku v ruce s tím se snížily i emise aut, jež doprovázejí akceleraci vozu.

"Obecně se jezdilo pomaleji a plynuleji,“ upozorňuje Willy Matzke. K nehodám docházelo jen v noci nebo za deště, kdy proměnné značky tak jako tak přikazovaly pomalejší jízdu okolo 100 km/h.

Nejvíce přestupků na testovacím úseku rakouské dálnice páchali řidiči kamionů v noci, kdy jim značky povolovaly jezdit maximálně šedesátkou. Moderní nákladní vozy jsou však stavěny tak, aby měly nejmenší spotřebu a vydávaly nejméně hluku při vyšší rychlosti 80 km/h.

Rakouský autoklub není zastáncem pevně stanovených maximálních rychlostí. Jeho zástupci tvrdí, že nejlépe by bylo flexibilně upravovat povolené rychlosti podle aktuálních podmínek na silnici a s pomocí proměnných značek.